top of page
Writer's pictureדרך רוח

אוניברסיטת בן גוריון 11.05.2022

אל דאגה, לא הלכנו לשום מקום. הפוגה קלה אך הכרחית גרמה לעיכוב קל בהפצת הסיכום השבועי שלנו, אך הנה הוא לפניכם, במלוא הדרו.

מחזור ג' (יב')

פילוסופיה (אילן בר דוד) -  אווירת סוף שנה, ורק עבודת החקר מעיבה על מצב רוחם של כולם. חבל שזה לא בא מתוך חדווה כי מה שנשאר זה מתוך חובה. אנחנו מסדירים נשימה ותאריכים, עושים סדר בזמן וממשיכים.

פותחים בשיר של חורחה לואיס בורחס "ברוך שפינוזה". השיר מעורר סקרנות בסימני הדרך שהוא משאיר לתורתו של בנדיקטוס, ועולות שאלות ספונטניות.

אז גלשנו לדבר על עיקרי תורתו של ספינוזה "אלוהים או הטבע" אגב מידע ביוגרפי. הוא מת בגיל 44 בלבד ככל הנראה מזיהום בחזה כששאף לריאותיו אבקת זכוכית שנשרה מהעדשות שליטש – עבודת הכפיים של הפילוסוף ממנה התפרנס. ספינוזה לא תפס את אלוהים כמו מאמיני הדת המסורתית וטען שאותו אלוהים, שהוא הטבע, אינו פרסונלי ואף אדיש לבני אדם ולמעשיהם. ואמנם אפשר וצריך לאהוב אותו אך אי אפשר לצפות שיחזיר לנו אהבה – כי דומה הדבר לחובב טבע שמצפה שהטבע יחזיר לו אהבה. על תפישה זו כתב בורחס בשירו וחתם אותו במלים "האדירה באהבות הוענקה לו / האהבה שאינה מצפה להיות נאהבת".

בשיעור השני הלכנו לפרגן ולעודד את נטלי, חברתנו לכיתה, שהזמינה אותנו לרסיטל הסיום שלה במוזיקה קלסית. הגענו לקונסרבטוריון ושמענו אותה שרה אופרה! מרגש להיחשף לתחומי העניין ולכישרונות הנוספים של התלמידיםות. לא מפתיע שנושא עבודת החקר שלה נוגע בנקודות המפגש של שני תחומי הלימוד שבחרה להגביר, המוזיקה והפילוסופיה.

היסטוריה (ד"ר אבי-רם צורף) - התחלנו את השיעור בדיון בפרקים שכתבו התלמידות.ים בעבודות החקר שלהם ובכיוונים נוספים למחשבה, על המשמעות של הקמתה של קבוצת כדורגל והשתתפות בליגה הישראלית, ועל שאלת ההתקבלות השונה של להקות רוק פסיכדליות מג'ת'רו טאל וג'נטל ג'יינט ועד ג'נסיס ופינק פלויד. משם, בעקבות העובדה ששיניתי את התכנית שלי מה ללמד היום,  השיחה עברה לדיון בצורה שבה אני מחליט מה ללמד, וממנה באופן אסוציאטיבי לחלוטין,  לדיון בהיסטוריה של פירוק משטר האפרטהייד בדרום אפריקה ומגבלותיו  כחלק מהסדר הניאו-ליברלי, וההימנעות מהחלוקה המחודשת של קרקע ומשאבים - הימנעות שגרמה במישרין לגידול המסיבי בעוני ובאוכלוסיות הטאונשיפס- ערי העוני הענקיות והבלתי מתוכננות הסמוכות למרכזים העירוניים בדרום אפריקה. 

אחרי הגלישה הבלתי מתוכננת הזאת חזרנו בשיעור השני לתכנית, וצפינו בפרק הראשון של הסדרה שיצרו שוש גבאי ורון כחלילי על ההיסטוריה של המוזיקה המזרחית,  ים של דמעות (1998). דיברנו על הצירים השונים של התהוותה של המוזיקה המזרחית, ממוזיקה תימנית מסורתית בבתי הכנסת וסצנת החפלות בכרם התימנים, הפנייה למוזיקת הרוק האירופית והאמריקאית בשכונות ובמועדונים ברמלה וברחוב המסגר, ונוכחותה של המוזיקה הערבית המודרנית.

מחזור ד' (יא') 

ספרות (עידו פלד) – היה שיעור פרודוקטיבי למדי, כמו שאוריין אמרה בסופו. בחצי הראשון קראנו ב"האף" של גוגול - בהתחלה הן קראו בלעדיי, ואח"כ המשכנו יחד. דיברנו על הקירבה בין היצירה הזו לדון קיחוטה ועל ההבדלים בין קובאליוב שקם בוקר אחד בלי אף לגרגור סמסה שקם ג'וק.

בחצי השני דיברנו על מה הן רוצות להיות כשיהיו גדולות - לרובן היו תשובות ישירות והחלטיות, זה הפתיע אותי. אח"כ דיברנו על אקספרסיוניזם ואימפרסיוניזם, הסתכלנו על ציורים וקראנו שוב בשירים של יוז ולסקר-שילר ודיברנו עליהם מבעד למושגים האלה. בהקשר של יוז דיברנו על "היתממות" שיכולה להתקשר לאימפרסיוניזם, להקטנה אירונית של דמות היוצר שרק מתאר את הסביבה "כפי שהיא".

לסיום קראנו את morning song של סילביה פלאת, באנגלית. קראנו כמה פעמים ועברנו שורה שורה, אבל לגמרי הצלחנו. הקריאה באנגלית באופן אולי לא צפוי מאוד עוררה וריכזה אותן. דיברנו על ההבדלים בינו לבין שירו של יוז, ששניהם נכתבו על אותה הילדה, פרידה.

היה כיף!

פילוסופיה (ד"ר רמי גודוביץ) - הצגתי לתלמידים את המשימה הבאה שלנו: כתיבת עבודות החקר.עשינו סבב בו כל תלמיד/ה ניסהלמצא נושא שמעניין אותו/ה, שאלה שהיה/אותה רוצה לחקור ויחד, יצאנו לאתר מקורות.

‏הבחנו בין שאלה פילוסופית לשאלה אמפירית, שאלה פוליטית וטענה ערכית, אבחנה שנעשתה בעיקר בדרך השלילה. ‏בהמשך השיעור קיבלו התלמידים תרגיל קריאה בקאנט. 

מחזור ה' (י') 

ספרות (עדי חבין) – השבוע בשיעור, בכיתה קטנה של שלוש תלמידות, סיימנו סוף סוף את טרילוגיית האורסטיאה, עם קריאה בדילוגים של המחזות ״נושאות הנסכים״ ו״נוטות החסד״. התמקדנו בהתפתחות של המקהלה - ממקהלה דיסקרטית, כמעט בלתי מעורבת; אל מקהלה צמאת דם שמלבה ומסיתה לאלימות וממחישה את כוחה המסוכן של קבוצה; ולבסוף אל מקהלת האריניות/נוטות החסד שממש מהווה דמות בעלילה ומשתנה לאורכה. בחנו את התפתחות מושג הצדק לאורך הטרילוגיה ואת האופנים שבהם המחזאי מראה את חוסר התוחלת שבמנגנון הנקמה שמנציח את עצמו ללא סוף.

דיברנו על דמותו של אורסטס ואיך שהיא מהווה דוגמה מובהקת לקונפליקט טרגי ולגיבור טרגי, וסימנו את הרגע בטרילוגיה שמשהו משתנה, מחשבה אוטומטית משתבשת ונפתחת האפשרות של הדמויות וגם של הקהל לחשוב על דרכים אחרות לפרשנות ומימוש של המושג ״צדק״. בסוף השיעור התלמידות הגישו את התרגיל שקיבלו בשיעור שעבר - כתיבה מתוך מילה בודדה מנותקת מהקשר. 

פילוסופיה (שי זילבר) -  ניטשה מציע הבחנה בין שתי שיטות מוסר שונות, האחת שמנסחים מי שרואים את החיים כשדה של אפשרויות והשנייה שמנוסחת על-ידי מי שרואים את החיים כמרחב של סכנות. הראשון מנסח לעצמו את מטרותיו ואותן הוא רואה כטוב ואילו את כל מה שמפריע לו להשיגן כרע. מושג הטוב קודם למושג הרע. השני רואה את העולם כמרחב מסוכן, ומה שיחלץ אותו מסכנתו יוגדר טוב. הרע, על פי עמדתו, קודם לטוב. האחד הוא מושג שנוגע לאנשים, השני למעשים. 

לאחר שהעמקנו בשתי עמדות אלו קראו שלוש מתנדבות את התרגיל שקיבלו בתחילת השיעור, לכתוב דוגמא לפעולה מוסרית שעשו. ניסיון להרגיע מישהו שהתפרע, עזרה בסידור הבית וסיוע לחברה בצרה - הסקנו שאלו בדיוק פעולות ממקום של חולשה. 

דיברנו על הקשר בין זה למות האל ולבסוף קראנו יחד בכה אמר זרתוסטרה. 

Комментарии


bottom of page