top of page

אוניברסיטת בן גוריון 19.10.2022

Writer's picture: דרך רוחדרך רוח

משמח כל כך היה לשוב ולהיפגש אחרי החופשה הארוכה. שנה שישית של פעילות וההתרגשות לא שוככת. וזה בדיוק מה שהתרחש אצלנו ברביעי :

מחזור ד' (יב')

ספרות (עידו פלד) – שיעור ראשון בשנה האחרונה של המחזור! כולם חזרו מאוד דומים לסוף שנה שעברה, לפחות ממבט ראשון. התחלנו עם לימוד בעל פה של "עוד חוזר הניגון" (בינתיים רק הבית הראשון), ועוד לפני שדיברנו על הקיץ קראנו את "שלוש אחיות" של עגנון. השתמשנו בסיפור כדי לשאול איך אפשר לגשת אליו כחוקר ספרות, אילו נקודות כניסה למחקר ופרשנות יש בו. חזרנו דרך זה על תאוריות חברתיות ופסיכואנליטיות שדיברנו עליהן בשנתיים האחרונות, ודיברנו הרבה על הספרותיות של היצירה - השפה, המוזיקליות, ההקשרים ליצירות אחרות.

אחרי ההפסקה דיברנו על הקיץ, ראינו קטעים מתוך לה טרוויאטה ומולין רוז' (בהקשרים של שחפת והקונטוציות התרבותיות שיש ליריקת דם...), ודיברנו על ייצוגים סטראוטיפיים של האדם הכותב, כהכנה לנושא השנתי - ארספואטיקה. סיימנו עם משימת כתיבה: ביקשתי שייקחו שיחה לא מיוחדת שהייתה להם והם זוכרים, ושיהפכו אותה לריב, ושיציגו בכתיבה שלהם את אחד הצדדים באור רע. בשיעור הבא נשמע מה הם כתבו.

כיף לחזור!

פילוסופיה (ד"ר רמי גודוביץ) -  היתה התרגשות גדולה בשיעור הפילוסופיה  הראשון  של כיתה י״ב. קיוויתי לנהל שיעור מסודר שיספק שיסייע לתלמידים/ות לקבל מושג מהיר של המטלות שעוד ניצבות בפני כל אחד ואחת מהםן. כל עשינו. אבל קיוויתי שזה יהיה לב בשיעור שלנו וכרגיל, לתלמידים/ות היו תוכניות אחרות. התפתח בכיתה דיון סוער על מיטו, על זהות מגדרית, על ההבדלים (אם יש) בין הוויה נשית לגברית ואולי הוויות נוספות? הדיון היה רציני והיה נראה כאילו התלמידות והתלמידים היו בקיאים בנבכי התאוריות הפמניסטיות בנות זמננו ולא בהכרח מקבלות את כל הלקחים שלהן. בסיום הדיון הסוער הטלתי עליהם מטלה: לזהות את העמדות השונות שעלו בדיון, את השיקולים השונים, הטיעונים וטיעוני הנגד, לנסח אותם בכתב ולשתף את הכיתה בהמשך.

 

מחזור ה' (יא')

ספרות (עדי חבין) – התאספנו בכיתת מרתף חשוכה ולא מזמינה, עם חלונות שפונים אל הקרביים של הבניין. מדכדך. אבל! הזמנו לכיתה אורחים מסקרנים, השותפים שלנו לשנה הקרובה, שהאירו את החלל: הומרוס, שיקספיר, קפקא, סרוונטס, שימבורסקה, ברכט, אחמטובה ועוד. פגשנו אותם דרך גלריה של גזירי נייר: משפטים קצרים מתוך היצירות שנלמד השנה, שאותם פרשתי ללא הצגה מקדימה על השולחן. התלמידות עיינו בטקסטים, בחרו את המשפט שעניין אותן יותר מכול, ופנו לעבוד עליו וליצור ממנו תרגיל כתיבה - טקסט שממשיך את המשפט או שנולד מתוכו. גרגור סמסה, ז׳אק המלנכולי והירח של טד יוז כולם קיבלו חיים חדשים בתור קטעי טקסט מגוונים להפליא. קראנו בכיתה את הטקסטים החדשים, ודיברנו על האפשרויות השונות שכל מילה או משפט פותחים בפנינו.

אחרי שהצגתי בפניהן את היצירות ואת היוצרים ואת תוכנית הלימודים לשנה הקרובה, דיברנו גם על נושא לימוד הכתיבה, שאליו ניגש באופן מובנה יותר.

פילוסופיה (שי זילבר) -  נזכרתי כמה נחמד הדיון שנאבד, אפילו שלא תכננת כלל שהנושא יעלה, ודאי שלא שיתפתח. ואתה מנסה להחזיק את השיחה, לשלוט, לכל הפחות לא לאבד שליטה, אבל כל אחד כבר עם עמדה, או שאלה, עם ספק. והדיון שכלל לא תוכנן, במעין שיחת מבוא קצרה למטאפיזיקה, היה ההבדל בין אונטולוגיה לאפיסטמולוגיה. שני מושגים שבהם נפגשו התלמידות בפעם הראשונה, והראש נדד נדד. 

מחזור ו' (י')

הכיתה המשולבת (פילוסופיה וספרות) – ד"ר חן שטרס ואילן בר דוד:

לנו זה המחזור השני בבית החינוך בבן גוריון! התכנסנו נרגשים תחת בנין מנדל למנהיגות חברתית, למשימה שנתית פסאודו-חשאית. הסדרנו נשימה והתפלאנו מכמות התלמידים שהגיעו לשאוף קצת רוח. בשמלה אדומה ובלי צמות סיגל קיבלה את פני התלמידים והתלמידות בדברים יפים ומעודדים שאינם מורגלים לשמוע – הדיאלקטיקה של החירות. לאחר מכן הולכנו אותם לא-שולל במשעולי בנין 72 הידוע במרתפיו גם כשמדובר בקומה 2. זה זמני עודדנו בין לבין את ההולכים אחרינו עד שהגענו לכיתה ששולחנותיה ישרים וצפופים. נעמדנו צמוד לקיר אך סירבנו להרים ידיים בכניעה. חן ואני הצגנו את עצמנו וחשפנו תחביבים. הם הציגו עצמם בתמורה ודיברו על אינטואיציה שהובילה אותם דרך רוח ועל אהבתם למקצועות הומניים. הגנבנו מבטים "וואו, מקסימות ומקסימים".

שיתפנו אותם בקווים כלליים על השילוב החדש בין שני המקצועות ועל נוכחותנו הכפולה. סיפרנו להם מה עתיד להיות או לא להיות ויצאנו לדרך באמצעות טקסט קצר של הפילוסוף הצרפתי אמיל שרטיה (1868 – 1951) הנקרא "בוצפלוס ואלכסנדר". דיברנו על הטקסט ועל התובנות שעלו ממנו. היה שיתוף פעולה מלא, שאלו ותהו יחד איתנו. חן דיברה על נקודות מבט של הספרות כגון הזרה ועברנו לדבר על הפליאה שמניעה את הפילוסופים. שאלנו אם כל מתפלא הוא פילוסוף, ומה בעצם הופך את הפילוסוף לכזה, וכן שבשיעורי הפילוסופיה נלמד מהן השאלות הגדולות שמעסיקות את הפילוסופים, ואיך למעשה חידוד השאלות עוזר להבין את הבעיות עצמן טוב יותר.

משם עברנו לציון הענפים או תחומי הדעת שבהם עוסקת הפילוסופיה. כתבנו על הלוח את הענפים העיקריים: לוגיקה, מטפיזיקה, אונטולוגיה, אפיסטמולוגיה, אתיקה ואסתטיקה. וביקשנו שבבית יבדקו את משמעות המלים הארוכות והמסובכות הללו. זה לא היה ניסיון הפחדה, לפחות לא מודע. עוד דיברנו על כך שהפילוסופיה עוסקת בכל תחומי הדעת ולכן יש גם פילוסופיה של המדע, של הלשון, של המתמטיקה, של הדת, של החינוך ועוד. הבחנו בין פילוסופיה מערבית, שאותה נלמד, לפילוסופיות אחרות. הניסיון היה בעיקר לתת מבט ממעוף הציפור על תולדות הפילוסופיה והיכן נהוג לסמן את ההתחלה: קדם סוקרטיים, סוקרטס, אפלטון ואריסטו.

חן הביאה טקסט מעניין של ג'ורג' אורוול "לירות בפיל" אך מכיוון שלא הספקנו אפילו להתחיל לדבר עליו ביקשנו שיקראו בבית. ובכן, שתי משימות ישר בשיעור הראשון. מבחן כניסה סמוי? מי סופר-פילוסוף וידע...

Comments


bottom of page