את השבוע ה 29 בבית החינוך הדרומי פתחנו במפגש מלהיב במסגרת ה'יום הפתוח' לתשפ"ג, עם תלמידי שכבת ט' מכל איזור הדרום שגילו עניין בלימודים אצלנו. גולת הכותרת של המעמד היתה מפגש יוצא דופן עם תלמידי שכבת יב' המסיימים את לימודיהם בשבועות הקרובים ועם אופק בוגרת מחזור א' של בית החינוך שנמצאת במהלך שירותה הצבאי – האופן בו דיברו הבוגרים על בית החינוך, על החוויות הרבות שעברו במהלך השנים שלמדו אצלנו ועל האופן שבו התעצבה המחשבה שלהם והתפתחה התודעה שלהם היו מעוררי השראה וגאווה גדולה!
מחזור ג' (יב')
ספרות (ענבל המאירי) - הסיום המתקרב כל כך מורגש, מפלס ההתרגשות עולה ובעיקר נראה לנו בכלל לא הגיוני שתכף לא יהיו לנו ימי רביעי... התחלנו בהעלאת אסוציאציות, זיכרונות משלוש השנים, וכל אחת כתבה טקסט קצר לספר המחזור שלנו על מה דרך רוח בשבילה, על הדרך שמרגישה שעברה. היו הרבה דמעות, צחוקים ומחיאות כפיים.
המשכנו עם "גנרל, הטנק שלך". כל אחת קראה לעצמה את השיר ונכנסה אליו באופן המזמין עבורה, דרך מבנה, רעיונות, צירופים, חזרות...אח"כ קראנו אותו ביחד וכל אחת שיתפה במחשבות שלה. היה דיון מלא הסכמות עד שעלו דוגמאות ממציאות חיינו ביחס לפחד של שלטונות מאנשים בעלי חשיבה עצמאית. היה מעניין לשמוע את הוויכוח ואת הדוגמאות שהועלו דרך השיר להצדקת חלק מהעמדות. בערך בשיא שלו סיגל הגיעה לדבר איתנו על הבגרות והציפיות של מי שבודקות את הבחינות, וזה היה מעולה ומרגיע. לסיום אליס הקריאה לנו מבחינת המתכונת שלה את "מסיבת ארוחת הערב" המופלאה שכתבה.
פילוסופיה (אילן בר דוד) - התכנסנו לעבוד יחדיו על עבודות החקר. כולם התבקשו להביא לפטופ וחומרי קריאה רלוונטיים לעבודתם. עברתי ביניהם, בדקתי באיזה שלב הם נמצאים והיכן הם מתקשים. למרות המצגת, הסברים בעל פה וליווי אישי, קיים אצל רובם מחסום כתיבה. אני עדיין מנסה לשחרר אותו באמצעות משימות קונקרטיות של סיכום קטעי קריאה – הבנת טקסט – תמצות – עיבוד וקישור לשאלת המחקר. עינת הציעה לברר עם התלמידים המתקשים איך אפשר לעזור. אני מצדי ממשיך לדרבן גם מחוץ לשיעור במיילים ובטלפון. קצת לפני חמש יצאתי ליום הפתוח, הם נשארו להמשיך לעבוד בכיתה ובאמת השתדלו וכתבו סיכומים ושאלות עד שחזרתי.
ההשתתפות ביום הפתוח הייתה מרגשת, ובמיוחד כשהבוגריםות שלנו באו לדבר ולשתף בחוויותיהם. הם הציגו בביטחון, בבהירות ובחכמה מנקודת מבטם. כל כך משמח לשמוע חוויות אותנטיות וכנות שהדבר המשותף להן היא העובדה הפשוטה החותכת שמבחינתםן לפחות – יש לאן ללכת! לעלות על דרך הרוח. מהכיתה שלי הציגו תמר ורובי המופלאים. כשהסתיים דיברתי עם כמה תלמידים והורים שהגיעו – הם כבר נרשמו.
היסטוריה (ד"ר אבי-רם צורף) - חזרנו לדיון תיאורטי בשאלת ההיסטוריה, התחלנו בשתי שיחות מתוך שיחות הר"ן לר' נחמן מברסלב שעוסקות בשאלות של זיכרון ושכחה, באפשרות של שכחה לייצר דפוסים אחרים של זיכרון, במשמעות של היזכרות כרגע של התעוררות העבר בהווה והתהפכות דפוסי ארגון הידע. המשכנו בקריאה צמודה של התזות על מושג ההיסטוריה של הפילוסוף ומבקר התרבות היהודי גרמני ולטר בנימין. דנו באופן בו בנימין נאחז במטריאליזם ההיסטורי המרקסיסטי תוך שהוא שולל את תפיסת הזמן הפרוגרסיבית וההכרחית שלו, וכיצד הוא תוגע מן המטריאליזם ההיסטורי את ההיאחזות בתיאולוגי, את ההינתנות לתביעתו של הכוח המשיחי החלש הנתון בעבר, המבזיק ויש ללכוד אותו, להיענות לקריאתו, על מנת שתוכל האנושות להיגאל ולצטט כל רגע בעברה. דיברנו על האופן בו התיאולוגיזציה של ההבנה המטריאלית מאפשר כתיבת היסטוריה מטריאלית פעילה, כתיבת היסטוריה המערערת על כל ניצחון שהיה אי פעם למעמדות השליטים.
מחזור ד' (יא')
ספרות (עידו פלד) – התחלנו עם סיפור של ענבל המאירי מ'המאוורר', על שכחה וזקנה ושוקולד של חג מולד. התלמידות דיברו בעקבותיו על שקרים והתמכרויות והתעכבו על היחסים הסמויים עם המטפלת של האם, מריאן. אחר כך חזרנו ל"האף" וקראנו עד סוף היצירה; הסתכלנו בגוגל מאפס על רחובות ואתרים מהיצירה, ודיברנו הרבה על האפשרות שיש ביצירה גם ביקורת מגדרית.
בזמן שנותר בסוף קראנו כמה קריאות ראשונות ב"יום סתו" של רילקה, נמשיך איתו בשבוע הבא.
פילוסופיה (ד"ר רמי גודוביץ) - שיעור הפילוסופיה עבר אתמול בין נינוחות בטלנית לריכוז מחודד, במילים אחרות, פגשנו את משנתו המטאפיסית של לייבניץ. היה קשה מאוד והתלמידות (כי בצל הבגרות בלשון ביום אחר השיעור לא כולם הגיעו) היו מרוכזות וסקרניות מאוד. ליבניץ היה אמור להיות גלגל שיניים בדרך לקאנט אך כרגע נראה שצריך להמשיך לעבוד עליו לא מעט. וכך נעשה.
מחזור ה' (י')
ספרות (עדי חבין) – בחצי הראשון של השיעור הצטרפנו לכיתת הפילוסופיה של שי, להסבר מפורט ומעורר השראה שלו ושל סיגל על עבודות הגמר. בחצי השני חזרנו לכיתה שלנו לשיחה ארוכה על ״ביקורת״. שאלנו מה זה אומר, באופן הכללי ביותר; מה זה אומר לגבי אמנות? ספרות?; מה ההבדל בין ביקורת להמלצה?; איך אפשר לתפוס ״ביקורת״ ככתיבה, שיח ומחשבה שמלווה יצירת אמנות ונועדה להרחיב ולפתח תחום, מתוך עניין ואהבה; ניסינו לפרק את הרעיון של תגובה ליצירה כתובה - של כותבות ״מקצועיות״ כמו גם של החברות לכיתה: מה צריך להיכלל בתגובה כזאת? מה אסור שייכלל ולמה? איך ניגשות להתבונן ביצירה כתובה ואילו ממאפייניה יכולים להיות קצה חוט ראשון בגיבוש תגובה ראויה? מנינו את האלמנטים השונים שמרכיבים יצירה כתובה, ורק אחרי כל זה - רימון התלמידה היתה הראשונה להקריא תרגיל כתיבה פרי עטה. בעקבותיו כל אחת נדרשה להגיב, ואנחנו הכיתה הגבנו על התגובה. ניסינו לפתח את הטענה, לחדד אותה, לסייע למגיבה עצמה להבין לאילו מהאלמנטים בטקסט היא התייחסה בתגובתה הספונטנית. התלמידות התייחסו למבנה הטקסט, לסידור העלילה על רצף הזמן, לביסוס הקשר הרגשי לדמויות. נמשיך בתרגיל הזה בשיעור הבא.
פילוסופיה (שי זילבר) - חשיפת האפשרות לכתוב עבודת גמר גרמה למרבה השמחה לכמה תלמידות לשקול זאת, למרות הדרך הארוכה. בשיעור השני הצענו פתרון למבחן וטכניקה לכתיבה, לאחר שהתגלו בו כמה קשיים: שיתפתי אותן שהיו שניגשו בלי ללמוד כלל ומצדן הן אמרו כי הן אינן יודעות איך עונים על מבחן בפילוסופיה, בעוד שבמקצועות אחרים הן כבר מכירות את הפרנציפ. סיכמנו יחד שבמבחן הבא דברים יהיו ברורים יותר, כי למרות שהמבחנים אינם המטרה כלל חשוב שידעו להתמודד איתם
Comentários