שבוע 26 בקמפוס הקטן שלנו באונ' בר אילן:
במגמת הספרות:
בכיתה י' המשותפת של יעל איזנברג וד"ר אושי שהם קראוס:
אתמול היו שני חלקים למפגש. החלק הראשון הוקדש להרצאת אורח של ד"ר תדהר ניר. הנושא היה תפיסת האומנות אצל אפלטון, אבל השיעור היה מורכב יותר. תדהר הציג לנו את דמותו של סוקרטס, סיפר על האבחנה בין דמותו של סוקרטס בדיאלוגים של אפלטון ואז הנחה אותנו בקריאת טקסט מתוך "הפוליטאה". היה מעניין במיוחד, כאשר הגענו ללב: אל שאלות של צנזורה ואומנות במדינה האידיאלית.
אחרי ההפסקה המשכתי במהלך ארוך שבא להציג את האתיקה של קאנט. דיברנו על אתיקה דאונטולוגית, ואז בסיבוב חד לאחור (או לצד) עברנו לדבר על אפיסטמולוגיה (באופן כללי) ועל דיויד יום ובעיית הסיבתיות והאינדוקציה.
כל זה, כדי להגיע לאפיסטמולוגיה של קאנט, וכל זה כדי להגיע לאתיקה שלו. לא היה פשוט. בעיית הסיבתיות היתה קשה לעיכול ולקראת חצי השעה האחרונה היתה תחושה של "אין עם מי לדבר כבר".
התלמידים הותשו . נתתי משימת כתיבה קטנה ומשעשעת ויצאנו הביתה.
בכיתה יב' של ד"ר מורן בנית:
השלמנו את הקריאה בסיפור של א.ב יהושע "מול היערות". הסיפור עורר את התלמידים להציע תרחישים אפשריים לסופו: הערבי מצית את היער, הסטודנט מצית את היער ומפליל את הערבי, הילדה מציתה את היער. שוחחנו על כך שכל אחד מהתרחישים שהציעו התלמידים מבוסס על הקריאה שמציע הסיפור למציאות: כך הוא כך הנרטיב שיתקבל הוא כי הערבי הוא שהצית את היער.
עם גילוי סופו של הסיפור שוחחנו על שאלת הסובייקט הערבי, ועל האופן שבו - כפי שמציע מרדכי שלו - הופך הערבי לפתרון ספרותי, לאמצעי שדרכו מטפל הסיפור בקונפליקט הבין דורי הלאומי, ומאפשר לסטודנט לנקום בדור האבות.
השאלה שבה עסקו התלמידים היא האם יהושע מבקר את המצב הזה, ומודע לו, או שמא לא, האם התיאור הסטריאוטיפי של הערבי הוא מודע ומכוון כדי לשקף תודעה חברתית, או שמא הסיפור הוא שחושף את התודעה הזו.
להפתעתי, למרות אורכו של הסיפור, וקצב ההתקדמות שלו, התלמידים התחברו אליו מאוד, ומצאו אותו כסיפור נפלא לחתום איתו את הלימוד שלנו השנה.
במגמת הפילוסופיה:
בכיתה יא' של אדם לויד אלפיה:
התחלנו בסבב מה נשמע שבו התלמידים בעיקר התלוננו על עומס בגרויות ומתכונות. לאחר מכן המשכנו עם ריצ'ארד טיילור וחזרנו על דטרמיניזם, בחירה חופשית ומוסר. בחלק השני של השיעור, התלמידים עשו תרגיל כתיבה טכני.
הם נדרשו לחלץ מתוך הטקסט כמה שיותר מאפיינים המגדירים, על פי טיילור, מהו שיקול דעת. לאחר מכן הם הקריאו את תשובותיהם והשוונו מול הטקסט. עבדנו על חילוץ מידע בצורה ברורה ובהירה.
בחלק האחרון שמענו פרזנטציה מעניינת של נעמי גת בנושא "שמונה פרקים לרמב"ם".
בכיתה יב' של ד"ר רמי גודוביץ:
הקדשנו את שיעור הפילוסופיה אתמול לפגישות אישיות בנושא עבודות החקר של התלמידים כדי למנוע את הסכנה שהתלמידים יזכו למנוחה בימי הפסח. התלמידים/ות נראו בטוחים/ות בעצמם, מגובשים ובעיקר, מלאי סקרנות למאמרים אותם הם קוראים לצורך העבודות. רולס, סנדל, צ׳ארלס טיילור, ראסל, סטרוסון, אפלטון, אריסטו ומיל. קראתי עם התלמידים פסקאות במאמרים וחשבנו יחד כיצד לעבור לשלב הבא. בהצלחה לכולםן..
Comments