top of page
Writer's pictureדרך רוח

אוניברסיטת בר אילן 06.02.2022

שבוע 18 בקמפוס בר אילן. כן כן, סוף סוף חזרנו הביתה 😊 :

במגמת הספרות:

בכיתה י' המשותפת של יעל איזנברג וד"ר אושי שהם קראוס:

כל כך כיף להיפגש שוב פנים אל פנים! אתמול צפינו יחד בסרט המופלא, המוטרף והמפותל "שמש נצחית בראש צלול". אמנם רוב השיעור ישבנו בחושך ושתקנו, ונמנענו אפילו מפופקורן בגלל הקורונה, וקשה להסביר את זה, אבל זו הייתה חוויה כיתתית לגמרי, מקרבת ומגבשת, והיה פשוט כיף לשבת שוב ביחד. אחרי הסרט התכנסנו לשיחה, שבה ניסינו לעשות סדר ברצף האירועים בסרט, כשתלמידים מבולבלים פחות עונים לשאלות של תלמידים מבולבלים יותר.  

הכיתה רצתה לדבר בעיקר על סופו של הסרט, וספציפית על השאלה אם מדובר בסוף עגום או אופטימי, ומה הוא אומר על אהבה. מתוך השיחה על השלבים השונים בקשר של ג'ואל וקלמנטיין ועל המניפולציות שהסרט עורך ברצף הצגתם עלו המושגים "פבולה" (רצף האירועים כפי שהתרחשו בעולם המדומיין) ו"סוז'ט" (העלילה - רצף האירועים כפי שהוא מובא ביצירה).

אושי אילתר תרגיל נהדר לסיום השיעור: כל תלמיד/ה בחרה סיפור מוכר, וכתבה אותו מחדש מתוך שינוי של היחס בין הפבולה לסוז'ט. התלמידים הקריאו את התרגילים, והכיתה ניסתה לנחש בשלב מוקדם ככל האפשר באיזה סיפור מדובר.

 

בכיתה יב' של ד"ר מורן בנית:

עם החזרה לשגרה, התחלנו בקריאת הסיפור של עמוס עוז "נוודים וצפע". עם הקריאה של החלק הראשון עסקה השיחה שלנו באופן שמבנה המספר את הנוודים כאחרים: צבע עורם, הווייתם, וכיצד ההוויה הזו מתהווה תוך שלילה של האחר, וד-הומניזציה שלו.

בהמשך הקריאה זיהו התלמידים את הסבך הקונפליקטואלי: מצד אחד הקונפליקט של אנשי הקיבוץ מול הנוודים הילידים, אלה שמחוברים אל הטריטוריה ואל הטבע, מול אלה שאינם בני המקום אך תובעים בעלות על הקרקע.

לצד הקונפליקט הזה, הצביעו התלמידים על הקונפליקט הנוסף שבין האבות המייסדים של הקיבוץ לבין הבנים, וחוסר ההסכמה ביניהם לגבי התגובה הראויה למעשי הגניבה וההשחתה של הנוודים. 

בחלק השני של השיעור התפתח דיון ספונטני הקשור בגיוס לצבא. שוחחנו על הזהות הישראלית, ועל האופן שבו השירות בצבא מבנה את הזהות שלנו כישראלים, אך גם קובע  מי משתייך לישראליות ומי לא.

התלמידים הביעו עמדות שונות לגבי הגיוס לצה"ל, וחלקם דיברו על המרת השירות הצבאי לשירות חברתי, שבו הצבא או אפשרות אחת לשירות ולא אפשרות בלעדית. 

 

במגמת הפילוסופיה:

בכיתה יא' של אדם לויד אלפיה:

סוף סוף חזרנו להתראות פיזית בבר אילן! חלק מהתלמידים נעדרו בשל סיור שהשתתפו בו במסגרת בית הספר, אך היה לנו רוב. נכנסתי אל הכיתה היישר לתוך דיון סוער בנושא שירות צבאי, בעקבות כמה צווים ראשונים שקיבלו התלמידים.

מעניין היה לשמוע שעבור חלקם שירות צבאי לא נתפס כחובה, אלא כאפשרות. דיברנו על היתרונות והחסרונות, על חלופות למסלול המקובל ובעיקר כיצד ניתן לקחת את השנתיים-שלוש האלה ולתרום עד כמה שאפשר, לאו דווקא במסגרת הצבא.

היו גם צדדים בדיון שראו בצבא מוסד קדוש שאסור להתערב בעניינו באופן ביקורתי. בשלב מסוים הדיון גלש למחוזות הסכסוך הישראלי-פלסטיני ובמהרה כיביתי אותו כי התחיל לצאת משליטה.לאחר מכן עשינו חזרה על מושגים מתוך המטאפיזיקה של קאנט, בעיקר המושגים ׳קטגוריה׳ ו׳אידאה׳. התלמידים חורקים שיניים ומתמודדים עם אתגרים לא פשוטים. גם אני כמורה מרגיש שמאתגר מאוד ללמד את החומר הזה.

בחלק השני של המפגש ערכתי שיחות אישיות שתכננתי לעשות בשבועות האחרונים אך דחיתי בגלל שהמפגשים היו בזום. מהשיחות האישיות עלתה תמונה נהדרת של הכיתה.

הם מגובשים מאוד (עם קבוצת ווטסאפ בלעדי!), נפגשים מחוץ למסגרת של דרך רוח ושומרים על קשר הדוק. זה הדבר הכי משמח שאני לוקח מהיום הזה :)

 

בכיתה יב' של ד"ר רמי גודוביץ:

את שיעור הפילוסופיה אתמול פתחנו בשיחה על מוסיקה, על תפקיד האלגוריתמים מזהי הטעם לעומת עצה של אדם ועל עצם האפשרות לקודד טעם אנושי. משם פנינו שוב לחזרות שלנו לקראת הבגרות. היינו ממוקדים יותר באיך כדאי ללמוד, על מה כדאי לחזור והכי חשוב: התלמידים/ות חזרו לכתוב משימות כתיבה ולחדד את יכולת הניסוח וההתמודדות עם המקורות.

 

Commenti


bottom of page