top of page
Writer's pictureדרך רוח

אוניברסיטת בר אילן 12.03.2023

במגמה המשולבת (ספרות ופילוסופיה):

בכיתה י' של מורן בנית ורוני קליין:

בכיתה י' המשולבת המשכנו את הדיון שלנו בשאלות של מוסר, ובחנו את שאלת החובה המוסרית של קאנט דרך קריאה בשני טקסטים ספרותיים: "דג זהב" מאת אלי אליהו, ו"חבר מושבעות כמותה" מאת סוזן גלספל. 

 

הקטע הראשון של אליהו - "דג זהב" מציב במרכזו נערה שחשופה להטרדה קבוצתית מצד בני גילה. אולם, המעשה הזה מתואר בתוך אווירה של נעורים, של קיץ, של סקרנות מינית, ובחסות מי הים שמטשטשים את מה שנעשה במצולות. הטקסט מסתיים נער אחד הניתק מן החבורה.

 

מול הטקסט הזה התלמידים דיברו על חובה מוסרית ברורה, אך גם הביעו ביקורת על הטקסט שכמו מטשטש את המעשים, בשל המבט הנוסטלגי על הנעורים. הם גם הזכירו את סיפורה של מונרו "ילדות משחקות" שגם בו המעשה הנורא נעשה תחת המים. 

 

בהמשך שאלנו האם באמת החובה המוסרית של קאנט ברורה כל כך, וראינו שלא. קראנו את סיפורה של סוזן גלספל "חבר מושבעות כמותה" (1917) שבמרכזו סיפורה של מיני פורסט, אישה שרצחה את בעלה על רקע חיי נישואים מדכאים, ודכאניים. לזירת הרצח מגיע השריף עם שני גברים נוספים, ולצידם שתיים מנשותיהם. דווקא הנשים קוראות את זירת הרצח אחרת מהגברים. 

 

הגברים הלועגים להן לא מעלים בדעתם כי השנים - העוסקות בזוטות ובשמיכת טלאים - גילו את המניע לרצח, ואף בוחרות לחפות על מיני פוסטר מתוך הזדהות והבנה עמוקה של חייה. שתי הנשים הללו הופכות להיות חבר המושבעות של פורסט ולמעשה מבינות זו את זו: הן שומרות את שהבינו לעצמן, ובכך, אולי - מונעות את כניסתה לכלא של פורסטר.

 

הסיפור שנכתב בראשית המאה העשרים קורא לנשים להתכנס זו עם זו, לקשור קשר ביניהן, וזה לפני עליית הפמיניזם. סופו של הסיפור עורר את התלמידים לדיון פוליטי בשאלת מקומן של נשים בחברה בישראל, ובעיקר בפוליטיקה. משם הדרך לדיון ברפורמה הנוכחית, הייתה מהירה וקצרה. 

 

בכיתה יא' של יעל איזנברג ואושי קראוס:

בחצי הראשון של השיעור  סיכמנו את מה שקראנו עד כה מתוך "חלום ליל קיץ", ניסינו לעשות סדר בעלילות  המסתבכות זו בזו ולעמוד על תמות מרכזיות שמשותפות לכולן.

חילקנו תפקידים וגמרנו לקרוא את המערכה הרביעית, של שבה כמעט הדמויות מופיעות וכמעט הכל נפתר.

בחצי השני של השיעור דיברנו קצת על מונולוג החלום של בוטן שסוגר את המערכה, על היחסים בין חלום, בדיון אמנותי ומציאות, וגם על חלומות בכלל (ותיבלנו בכמה מושגים של פרויד שלמדנו לפני כמה שבועות). אבל התלמידים היו כבר מעוכים למדי ועברנו למשימה: לכתוב שני חלומות, אחד שחלמת באמת והשני שהמצאת, כך שהכיתה תצטרך לנחש מה הוא מה (מי שמוחותיהם היו כבר נוזליים לגמרי יכלו לבחור במשימה חלופית: ללהק את קאסט החלומות להפקה של חלום ליל קיץ).

בחלק האחרון של השיעור התלמידות שיתפו בחלומות האמיתיים והמזויפים, ורובן הצליחו לזייף בצורה מרשימה ומצחיקה הגיון של חלום ולהתל בכיתה בהצלחה. בסוף השיעור נתתי משימה הביתה: לכתוב בצורה מפורטת חלום שחלמתן.ם ולהציע לו שני פירושים.

 

במגמת פילוסופיה:

בכיתה יב' של אדם לויד:

התחלנו בסבב מה נשמע תוך כדי שהתלמידים הגיעו אט אט לכיתה. ניכר שחופשת הפסח הקרבה, יחד עם מזג האוויר שמתחמם נותנים תחושה של סוף שנה.

לאחר מכן שוחחנו מעט על הסרט שצפינו בו בשבוע שעבר ("הכול בכול מקום בבת אחת "). ניסינו לא לעשות ספויילרים לאלה שלא היו.

לבסוף התחלנו בסקירה קצרה על קרל מרקס שמהווה עבורנו את התחנה הבאה אחרי אדם סמית, אותו השארנו מאחור. קראנו קטע, ככל שיכולנו, מתוך כתבי שחרות, כל שכר העבודה. ראינו בראש ובראשונה את הביקורת של מרקס על סמית, זו המפורשת וזו הסמויה. התעכבנו על החלוקה בין המושגים רווח עודף, רנטה, ושכר עבודה. חלק מן התלמידים הדגישו את ההבדלים ונקודות הדמיון למציאות בת זמננו. בחלק השני של השיעור, צפינו בפרק 4 מתוך הסדרה "קפיטליזם" בכאן11, העוסק בשאלת הרלוונטיות של משנתו של מרקס לימינו.

Comments


bottom of page