שבוע 20. 2/3 הדרך מאחורינו. מצפים ומחכים ל 1/3 האחרון 😊:
במגמת הספרות:
בכיתה י' המשותפת של יעל איזנברג וד"ר אושי שהם קראוס:
שיעור מרתק. אני הייתי מהופנט, ורוב התלמידים גם הם. יעל הובילה שיעור שני על המשתה של אפלטון. והיה ממש יוצא דופן. אבל נחזור לאחור. נכנסתי לכיתה ולא יכולתי להתעלם או לפספס את הוויכוח שהתנהל לפני השיעור. - האם בנים חושבים ופועלים רק על פי הדחף המיני שלהם. הניסוח היה קצת יותר חופשי בשיחה אבל הויכוח מרתק.
והיה מרתק לראות איך נאומים של גיבורי המשתה משתלבים בדיון ההוא החופשי והפתוח של לפני. כך המשכנו כמעט שלוש שעות עם הפסקה באמצע.
באיזה שלב, כרבע שעה לפני הסוף, הבנו שהיה מספיק להיום; גם התלמידים שהיו להוטים, התחילו לאבד ריכוז. עצרנו עד שבוע הבא.
בכיתה יב' של ד"ר מורן בנית:
קראנו קריאה קרובה את הסיפור של מירה מגן "גרברות בחצי מחיר" מתוך ספר סיפוריה הקצרים "כפתורים רכוסים היטב" שהתפרסם ב-1994. הסיפור של מגן הציב הפעם במרכז השיעור שלנו לא את הסיפור הגברי הלאומי, אלא סיפור נשי המתמודד עם משבר אמצע החיים, התשוקה לחיים עם משמעות, והתנועה בין אורח חיים דתי לחילוני בישראל של סוף המאה ה-20.
את הסיפור קראנו כמכתב של אהבה: מכתב של אהבה שכותבת המספרת לבעל שעזבה. במכתב היא נעה בין החיים שחייתה יחד איתו, חיים של חופש, של גוף, של שיחות אינטלקטואליות, לבין החיים בקהילה הדתית שאליה הצטרפה - חיים של ילדים רבים, של שפע חלב, של מאור פנים, של נשמה, ויחד איתה אנו נעים ותוהים - אם כך, היכן החיים?
במגמת הפילוסופיה:
בכיתה יא' של אדם לויד אלפיה:
לאחר שבוע שבוא לא נפגשנו כיוון שהייתי חולה, שבנו אמש לבר אילן. התחלנו את המפגש בהשלמת סבב השיחות האישיות שהתחלנו שבועיים לפני כן. התלמידים הגיעו לפי שעות שניתנו להם מראש, שיתפו בתחושותיהם מהסמסטר האחרון ומחשבות לסמסטר הקרוב.
את שארית השיעור הראשון הקדשנו למחשבות על פרויקט חדש בכיתה לסמסטר ב שבו תלמידים יכינו שיעורים על נושאים שמעניינים אותם (בזיקה למדעי הרוח) וילמדו את הכיתה. הרעיון העומד מאחורי זה הוא לתת לתלמידים הזדמנות להשתפשף בדיבור מול קהל והוראה, דווקא מול חברים וקהל מאוד מפרגן.
את החלק השני של המפגש הקדשנו להתרעננות קלה וקריאת טקסט בהפתעה. קראנו את המניפסט הקומוניסטי (לא הספקנו הכול). שאלנו שאלות על מעמד, על כלכלה, על שוק חופשי ובעיקר על המצב היום התלמידים היו מרותקים וביקשו מאוד להמשיך גם בשבוע הבא. כאן, מרקס כנראה מנצח את קאנט 😊
בכיתה יב' של ד"ר רמי גודוביץ:
בחלק הראשון של השיעור ערכתי פגישות אישיות עם התלמידים בנוגע לעבודות החקר. המפגשים היו מוצלחים וכיווני העבודה בהחלט מעניינים. בחלק השני קיימתי את הבטחתי והפסקתי לעסוק בחזרות למבחן הבגרות. במקום זאת פנינו לקרוא מאמר של הפילוסוף מור בו הוא מציע הוכחה פרובוקטיבית לקיום העולם החיצוני, אותו עולם שדקארט הטיל ספק בקיומו. קראנו יחד את חלקו הראשון של המאמר בו מציג מור את השערורייה״ שהטרידה את קאנט.
המאמר תורגם לעברית בפעם הראשונה לאחרונה, כחומר קריאה בקורס מבוא חדש של האוניברסיטה הפתוחה אותו כתב יובל אילון. פגשנו אצל מור בסוג התפלספות שונה, מאוד מוקפד ודקדקן ותוך כדי כך החלה להיחשף תמונה מטאפיסית נוקשה- ההפרדה בין העולם ה״פנימי״ וזה ה״חיצוני״ שהתבררה כמונחת תחת המהלך הספקני של יום ועליה הוא נשען. האם תמונה זו הכרחית או שמא מדובר בדוגמה פילוסופית ראויה לביקורת? נמשיך לקרוא בשבוע הבא ואולי נגלה את התשובה, או לפחות נפגוש עוד תשובות אפשריות לשאלה.
Comments