שבוע 27 אצלנו והשמחה על החזרה לשגרה גדולה. השורות דלילות מעט אבל מקווים שכולם יחזרו לתלם בהקדם. וזה מה שהתרחש אתמול:
במגמת הספרות:
בכיתה י' המשותפת של יעל איזנברג וד"ר אושי שהם קראוס:
מפגש עמוק, מעניין ומלא תובנות אתמול בכיתה . התחלנו לקרא את נאומו של סוקרטס ב"משתה". אחרי כל כך הרבה קריאה של הנאומים שקדמו לסוקרטס, אנחנו מגיעים קצת עייפים, אבל מחכים לשיא.
היה ממש מעניין. התחלנו בביקורות של סוקרטס על אגאתון. הדברים עוררו אי הבנות שחלקן התבררו כהבנות עמוקות שהן בעצם אי הסכמות.
נוצר דיון מושגי חי, חד ומופשט מאוד בניצוחה של יעל. עשר דקות אחרונות של השיעור ו.......נפילה אינטלקטואלית ורגשית קשה.....אין עם מי לדבר . אבל שעה ועשרים של דיון עמוק בחומר עושים את העבודה.
בחלק השני של השיעור הרצאה מרתקת של מרצה אורח; רוני קליין. רוני מוביל מהלך מאורגן וברור, אך כזה שמאפשר השתתפות מסיבית של התלמידים.
הנושא: חופש ומדינה. האם אנחנו יכולים להיות חופשיים בחסות המדינה. אנחנו מדברים על הובס ורוסו. התלמידים, כאילו התעוררו עקב שינוי הנושא. ושוב, שיחות חדות ומתעניינות.
שעור נהדר, ורוני זוכה למחמאות רבות מהתלמידים (חלקן בפניו וחלקן לנו בצד).
בעשר הדקות האחרונות של השיעור אנחנו...לא באמת עושים משהו ומתפזרים הביתה בתחושה של שמחה.
בכיתה יב' של ד"ר מורן בנית:
את החזרה לשגרה פתחנו בשיחה קצרה על חופשת הפסח. חלק מהתלמידים חזרו ללוח מתכונות ובגרויות, וכבר לומדים במרץ.
על אף שהיו חסרות מספר תלמידות, החלטנו, יחד עם כיתת הפילוסופיה המקבילה, להקדיש את שני השיעורים לעבודה על ספר המחזור, ועל מסיבת הסיום. התלמידים ממש נהנו לעבוד יחד, צילמו אלה את אלה, ושיתפו את רעיונותיהם.
במקביל החלה למידה קבוצתית לקראת המתכונת, והבגרות. התלמידים החלו לתרגל מענה וכתיבת תשובה לשאלות בגרות בנושאים שלמדנו.
במגמת הפילוסופיה:
בכיתה יא' של אדם לויד אלפיה:
הנוכחות הייתה דלילה למדי בשל מתכונות של התלמידים. פתחנו בסבב מה נשמע וכל אחד סיפר מה עשה בחופשה. לאחר מכן חזרנו מעט על הטקסט של טיילור, חידדנו את הגדרת הדטרמיניזם ואת המושגים "הכרח לוגי" ו"הכרח סיבתי".
לאחר מכן פרץ דיון סוער בענייני קניבליזם, האם מוסרי, מה שונה אכילת אדם מאכילת חיה. דיברנו על הומניזם, על תבונה ועל דיונים מעגליים שאין להם סוף. נפרדנו כמה דקות לפני הסוף בשל עייפות התלמידים שהכריעה.
תלמידי יא נכנסים לתקופה לחוצה מאוד של מתכונות ובגרויות והדבר ניכר.
בכיתה יב' של ד"ר רמי גודוביץ:
בחלקו הראשון של השיעור התחלנו בקריאת הפרק הראשון של ספר הקורס החדש של האוניברסיטה הפתוחה: ״שפה, מחשבה, עולם: סוגיות בפילוסופיה אנליטית״. הפרק עוסק במאמרו של ג. א. מור: ״הוכחה בדבר קיומו של העולם החיצון״, אותו קראנו בשיעורים הקודמים. בשיעורים הקרובים נמשיך במשימה.
בשעה השנייה נפגשו התלמידים עם תלמידיה של מורן, כיתת י״ב בלימודי הספרות, והכינו יחדיו את ספר המחזור.
Comments