שבוע 21 בבית החינוך שלנו באונ' בר אילן. מה אומר לכם? תענוג!
במגמה המשולבת (ספרות ופילוסופיה):
בכיתה י' של מורן בנית ורוני קליין:
המשכנו לעסוק בשאלת האושר, ותכלית החיים, והפעם דרך המסה של זיגמונד פרויד "תרבות בלא נחת" (1930). לפני שניגשנו לקריאה משותפת של המסה, מיקמנו את התלמידים בזירה של הפסיכואנליזה - סיפרנו על התפתחותה, על הטכניקה הטיפולית שהעמידה עבור נפש האדם, ועל המושגים המרכזיים שנמצאים בבסיסה, והפכו שגורים בתרבות שלנו, ביניהם: הדחקה, הכחשה, פירוש החלום, ועוד.
בחלקו השני של השיעור קראנו את פרק ב' מתוך המסה, ויחד ניסינו להבין את המהלך שפרויד מבנה בפרק זה: שוחחנו על מקורות הסבל של האדם, על פי פרויד - הכיליון של הגוף, העולם החיצון, והיחסים הבינאישיים - ועל הדרכים השונות העומדות לרשותו של האדם כדי להתמודד עם סבל זה.
בעקבות הדיון שהתפתח, שאלנו יחד עם פרויד, האם החזרה לאנושות, כפי שתפקדה טרם התרבות, פירושה אושר? במילים אחרות, מהו חלקה של התרבות, מוסדותיה והישגיה הגדולים, בסבל שחווה האדם?
נמשיך בקריאה ובדיון לאחר החג.
בכיתה יא' של יעל איזנברג ואושי קראוס:
פעם, בעולם אחר לגמרי, חיילים היו "הופכים תקליט". האם עדיין משתמשים בביטוי הזה?
לא יודע, אבל מה שכן, אנחנו הפכנו תקליט.
עברנו את אמצע השנה השנייה בתהליך המרתק שלנו; של לימוד והוראה וחשיבה על פילוסופיה וספרות.
מתחילים להריח את סוף השנה, מתחילים לחשוב על שנת הבגרות והחובות של שנה הבאה.
חושבים פתאום ולא רק בפילוסופיה או ספרות.
וכל ההקדמה הזו רלוונטית למה שעשינו בחלק השני של השיעור (על החלק הראשון בהמשך). יעל ואני מתכננים לתת לתלמידים כבר בקרוב את משימת ההערכה החלופית של ציון הבגרות. המחשבה: קבוצות של שניים שלושה ימציאו קונספט למשחק קופסה שמטרתו לימוד פילוסופיה וספרות.
אחרי שנעבוד על הקונספט, התלמידים יבנו ממש אב טיפוס, ובאחד מימי השנה האחרונים נקדיש שיעור שלם למשחקים שיצרנו כולנו.
בחלק השני, התחילו התלמידים לבנות קונספט: היה לנו משחק רביעיות פילוסופי ומעין סולמות וחבלים ספרותי ראשוני. היו עוד, ונדווח בהמשך.
ובשיעור הראשון
כאן אנחנו לומדים את תורת האידיאות של אפלטון, אבל במחאה כמו במחאה, באנרכיזם כמו באנרכיזם, אנחנו לומדים בדומה להמלצות של קרופוטקין: אני לא מלמד היררכית את החומר "מלמעלה", אלא שואל שאלות ומייצר התגודדויות אינטלקטואליות, אד הוק, לדיון בשאלות. וכך, מתוך המון שאלות ודיונים "מלמטה" אנחנו הולכים ומבינים את הנושא בצורתו המהותית.
ומה שאלנו?
ובכן, האם אפשר להדביק מסטיק לכיסא? (כן!) ולאהבה (??? להדביק מסטיק לאהבה?), ולמה אי אפשר?
ומה עדיף שיפול עלי? פסנתר או קנאה? ומה ההבדל בין מוחשי למופשט (אונטולוגית)
ומכאן לשאלת המעגל.
איך ידעו להמציא את המחוגה?
ידעו קודם מהו מעגל?
ואיך ידעו את זה?
ו"איפה" "נמצא" "הידעה הזה?
שאלות על שאלות וסיימנו בנאום של דיוטימה מהמשתה שקראנו בשנה שעברה, שבאמצעותו סגרה יעל את החלק הראשון של הדיון שלנו: ממש ראינו איך מבינים מהו "יפה".
מגמת פילוסופיה:
בכיתה יב' של אדם לויד:
בחלק הראשון פתחנו את נושא הבגרות המתקרבת. דיברנו על אפשרויות שונות ללמידה של החומר ועברנו על שאלון בגרות מהשנים האחרונות כדי לראות שהשד לא נורא כל כך. השיעור האחרון היה עבורנו למעשה השיעור האחרון של ההתקדמות הסדירה עם החומר. אחרי חופשת הפסח נתחיל לערוך שיעורי חזרה לבגרות שתתקיים ב-7 במאי.
בחלק השני של השיעור המשכנו עם מרקס וסגרנו את נושא שכר העבודה. ראינו כיצד לפי מרקס, הכלכלה הקפיטליסטית תמיד משאירה את הפועל בסבלו ובמאבקיו. בהמשך, התגלגלנו לשיחה על שער המגזין של ערוץ 14 שהציג הסתה פראית כנגד קהילת הטראנסים והטראנסיות.
חידדנו את ההבדל בין דעה לגיטימית לבין השתלחות חסרת מעצורים באנשים רק בשל נטייתם המינית ו/או מגדרם.
Комментарии