השבוע ה 12 בבית החינוך בקמפוס בר אילן. ממשיכים לחצוב בסלע 😊 :
במגמת הספרות:
בכיתה י' המשותפת של יעל איזנברג וד"ר אושי שהם קראוס:
אתמול חולק השיעור לשני נושאים. בחלק הראשון הצגתי את ראשי הפרקים המסכמים את המאמר של קאנט על הנאורות. לאחר הסבר קצר נכנסנו לדיון על צנזורה עכשווית ברשתות החברתיות, על חופש הביטוי והגבולות שלו.
היה סוער ומבולגן מדי (לא הצלחתי לייצב את הדיון) אבל מעניין מאוד בעיני.כרגיל, התלמידים מעניינים מאוד בהצעות שלהם ובניתוחים שלהם.
בחלק השני קראה בפנינו יעל את ההתחלה של "רצ'יטטיב" של טוני מוריסון.שתי גיבורות: אחת אפרו אמריקאית ואחת לבנה.מי היא מי? לא ברור. וזה מה שמעניין בסיפור הזה. ניסינו להבין, ולא הצלחנו.
נמשיך בשבוע הבא עם טוני מוריסון ואולי נתחיל כבר גם עם אפיקורוס.
בכיתה יב' של ד"ר מורן בנית:
אמש ביקשו התלמידים לעבוד יחד על שאלות בגרות. השאלות שעבדנו עליהן עסקו בנושא השנתי שלנו: להיות יהודי, להיות ישראלי. עברנו על השאלות יחד וענינו עליהן בעל פה. דיברנו על מבנה התשובה לשאלת בגרות, ועל האופן שבו יוצרים לכידות בפסקאות. לאחר מכן עמדו לרשות התלמידים שעתיים לענות על השאלה. הם התמודדו יפה עם השאלות ובשבוע הבא נעבור יחד על התשובות, ונלמד מהן.
במגמת הפילוסופיה:
בכיתה יא' של אדם לויד אלפיה:
פתחנו בהיכרות עם דייוויד יום דרך סרטון מבוא שעוסק במשנתו. עמדנו על ההבדלים בינו לבין דקארט וניסינו לעשות צעדים ראשונים של קריאה ב"מסכת על טבע האדם". ראינו כיצד יום מגדיר שבעה יחסים פילוסופיים וממיין אותם לקטגוריות שונות. דיון משמעותי ניצת סביב שאלת יחסו לגיאומטריה. הגדרתו את הגיאומטריה כיישומה של המתמטיקה במרחב, ועל כן כלא מוגנת מטעויות, לא עברה בשלום אצל התלמידים. כמו כן, שוחחנו על הרעיון האמפיריציסטי לעומת עקרון ההיזכרות של אפלטון וניסינו להבין האם קיים דמיון בין שניהם.
בכיתה יב' של ד"ר רמי גודוביץ:
חזרנו על קאנט על פי מסמך מיוחד של חצי עמוד שחיברתי שכותרתו היתה: חזרה קצרצרה על קאנט. זה לקח שעה וחצי. אבל זה היה מועיל. בהמשך, פנינו לקרוא במקור בתקווה שהשפה הקשה של הטקסט תהיה בהירה יותר לאור הרקע.
סף הריכוז של התלמידים היה גבוה מאוד. היה לנו, באופן נדיר, מעט מאוד שיח ״מסביב״. רק קאנט וקצת לייבניץ ויום. אני נהניתי. עשה רושם שהתלמידים לא סבלו. אה, שאלה של תלמיד הובילה אותנו להשוואה קצרה, בעצם לא ממש קצרה בין קאנט לויטגנשטיין. החלטנו שכשהעל יעבור בשלום ובחינת הבגרות תהיה מאחורינו נקדיש את השיעורים הנותרים ללמוד עוד על ויטגנשטיין.
Comentarios