top of page
Writer's pictureדרך רוח

אוניברסיטת בר אילן 28.05.2023

שבוע 27 במיני קמפוס שלנו בבר אילן:

במגמה המשולבת (ספרות ופילוסופיה):

 

בכיתה י' של מורן בנית ורוני קליין:

סגרנו את יחידת הלימוד שלנו על פמיניזם בצפייה בסרט "השעות" של סטיבן דלדרי. לטובת הדיון ביקשנו מהתלמידים להתמקד בשתי שאלות: מהם שלושת הסיפורים שמתרחשים בסרט? ומהם ההבדלים וקווי הדמיון ביניהם? את הדיון על הסרט נערוך בשיעור הבא. 

בזמן שנותר לנו אירחנו את המורה אופק נגר לשיעור פילוסופיה. אופק לקח אותנו לתורת הדאואיזם שבמזרח. לימד אותנו על מושג הדרך, ועל תפיסה שבה האדם והטבע חוברים זה לזה. הנושא עורר סקרנות רבה בתלמידים, ששאלו שאלות, וניסו להעמיד את הדאואיזם ביחס לפילוסופיה המערבית שלמדנו עד כה. 

 

בכיתה יא' של יעל איזנברג ואושי קראוס:

יום פתוח בבר אילן. יום אירוח והיכרות לתלמידי כיתות ט' שיתחילו ללמוד איתנו בשנה הבאה.

אור מבקש מיעל וממני לסייע; התלמידים שלנו ואנחנו.

קודם כל, זו מחמאה. והמחמאה יקרה יותר משיעור נוסף (לפני אחרון) של עוד חומר במטפיזיקה (דטרמיניזם וחופש רצון).

אנחנו מגיעים לאולם בק בזמן והכיתה מתחילה לתפקד. חלק מכינים את המיחם, אחרים מסדרים את עמדת הכיבוד וכשמתחילים להגיע תלמידים אנחנו פותחים עמדת קבלה. תלמידים שלנו רושמים את הבאים והבאות.

אבל זה מעבר לרישום. הם מקבלים וצוחקים ומפטפטים עם החדשים. הקשר מתחיל להתרקם.

לאחר שיחונת פתיחה של ליאור, ומילים ספורות של אור אני מציג הדגשה של רבע שעה של הוראת נושא פילוסופי ויעל מעבירה רבע שעה על המשתה.

אחרי מצגת של אור התלמידים שלנו עולים לספר על התכנית.

והקסם מתחיל לעבוד.

לאט לאט מצטרפים תלמידים שלנו מהקהל לאלה שעל הבמה וממשיכים במעין חופש יפה.

בסוף היום הפתוח יעל ואני מסתכלים בשמחה על המה שהיה ורואים; יש לנו כאן קבוצה יפה: קבוצה שבה היחסים יפים וחבריים והאווירה טובה, לימודית, חכמה וחברית.

וזה משמח.

בכיתה יב' של אדם לויד:

לצד היום הפתוח שהתנהל באולם בק והיה מוצלח מאוד, התכנסנו לשיעור האחד לפני האחרון שלנו (לא כולל מסיבת הסיום). הדס הציעה שנלמד קצת שפינוזה, כי איכשהו הצלחנו לפספס אותו בשלוש השנים האחרונות. הבאתי איתי את "מאמר תיאולוגי מדיני" והדס ביקשה שננסה להתחיל לקרוא את הפרק השמיני. לפני כן, פתחנו בסרט מעולה מסדרת "העברים" על שפינוזה (מומלץ וזמין ביוטיוב). לאחר מכן פתחנו קצת את האתיקה, רק כדי לראות כיצד החיבור הזה כתוב וכמה הוא שונה מ"מאמר תיאולוגי מדיני". דיברנו על פאנתאיזם ועל דטרמיניזם. ראינו כמה התפיסות של שפינוזה שונות מפילוסופים אחרים שלמדנו וכמה הוא מרתק. לאחר מכן, פתחנו בקריאה ב"מאמר תיאולוגי מדיני", בפרק ח, שעוסק בביקורת המקרא של שפינוזה. התלמידים הסתקרנו מאוד ואמרו שחבל שהדברים הללו לא נלמדים בשיעורי תנ"ך בבית הספר (והסכמתי כמובן). בתום הקריאה נפרדנו וזה כבר מתחיל להיות לא קל.

 

Comments


bottom of page