שבוע 14 בקמפוס בר אילן. משתדלים בכל הכוח לשמור על השגרה המנחמת שלנו:
במגמה המשולבת (ספרות ופילוסופיה):
בכיתה י' של מורן בנית ורוני קליין:
בכיתת י' המשולבת ערכנו שיחות אישיות עם התלמידים. מעבר להיכרות האישית עם התלמידים, נועדו השיחות להעניק לנו המורים פרספקטיבה על האופן שהתלמידים חווים את המגמה, ואת הלימודים ב"דרך רוח", גם ביחס לציפיות שהגיעו איתן, וגם ביחס לחוויות אחרות של למידה.
הקושי המרכזי שעלה בשיחות הוא ההתמודדות של התלמידים עם הטקסטים בפילוסופיה. החוויה המרכזית היתה של שפה חדשה שיש ללמוד אותה, בשונה מן השפה של הטקסט הספרותי שמוכרת להם. בהקשר הזה, עלתה בקשה לקריאה צמודה יותר של הטקסט.
בנוסף, מעבר לאתגר הקריאה של הטקסטים בפילוסופיה, עלה צורך, שאחת התלמידות אף ניסחה אותו ממש, בקונקרטיזציה של הרעיונות הפילוסופיים - כלומר, ביישום של המחשבה הנלמדת על החיים עצמם בהווה דרך דיונים.
מבחינה חברתית רוב התלמידים סיפרו על חיבורים חדשים שנוצרו, והיכרויות נעימות. עלתה בקשה לשלב יותר עבודה בקבוצות, שתתמוך בהעמקת ההיכרות בין התלמידים, ויצירת קשרים. באופן כללי התלמידים חווים את הקבוצה, והכיתה, כמרחב שבו יש להם אפשרות לבטא את עצמם, מחשבותיהם, ורעיונותיהם, וזאת בשונה, למשל, משיעורי ספרות בבית הספר.
בכיתה יא' של יעל איזנברג ואושי קראוס:
אז מה הם ריאליזם ואנטי ריאליזם? מהם משפטים מרחיבים ומשפטים מנתחים?
ומיהו היצור החמקמק שנקרא בשם המוזר "סינתטי א פריורי"?
בשאלות האלה עסקנו אתמול בחלק הראשון של השיעור שלנו.
חזרנו לסצנה האחרונה בלימוד של יום: יום אנחנו מדמיינים יושב ומביט במסקנות שלו אודות המדע ולא בטוח מה דעתו עליהן.
והנה, אנחנו עוברים לקוניגסברג בפרוסיה המזרחית לגיבור חדש.
עמנואל קאנט והמהפכה הקופרניקאית שלו.
בחלק השני של השיעור אנחנו קוראים (בעקבות משפטים אנליטיים) סיפור בשם "שולחן הוא רק שולחן" ומדברים על ניתוח ספרות, על תפקידו של המספר וסוגי מספרים.
אנחנו לא מצליחים לייצר משימה כי התלמידים כבר גדושים, אבל השיחה מרתקת.
Comments