top of page

אוניברסיטת חיפה 03.06.2024

Writer's picture: דרך רוחדרך רוח

 

המגמה המשולבת

בכיתה י' של עדי חבין וקובי אסולין:

בחצי הראשון של המפגש חזרנו אל קפקא ול"דאגתו של אבי המשפחה". התלמידים העלו מחשבות מעניינות: סוף אמר שהפתיחה של הסיפור נשמעת כמו מאמר, ובועז הצטרף וטען שהיא מיותרת לגמרי. התפתח בין התלמידים ויכוח על הפסקה הזאת, ואורי הציעה פרשנות מעניינת, לפיה הסיפור כולו נע מניסיון לניסיון להגדיר את הדבר המוזר "אודרדק", עד שרק בסופו הדובר מגיע ללב העניין, והוא הרגשות שהדבר הזה מעורר בו. כחלק מהניסיון להבין את הלא־מובן שבסיפור, עלו אסוציאציות מעניינות. חביב, למשל, אמר שאודרדק מזכיר לו חוויות של שיתוק שינה. היה קשה לעצור את הדיון בסיפור, כי נראה שלכולם היה הרבה מה לומר, ובכל זאת פנינו לתרגיל כתיבה. ביקשתי  מכולם לחשוב קצת על הבית שלהם, ולנסות לתאר את האודרדק שלהם. טקסטים יפים מאוד נכתבו ולראשונה הכיתה נחשפה לעבודות כתיבה יצירתית אחת של השנייה.

בחצי השני של המפגש – טדרוח. נראה שמגוון הנושאים וצורות ההצגה של הדוברות והדוברים מאוד סקרן את התלמידות שלנו, ששאלו שאלות יפות בסוף ההרצאות, וכבר הביעו עניין במסלול כתיבת העבודה, כולל כמה רעיונות לנושאים שנשמעים מסקרנים.


בכיתה יא' של ענבל המאירי ויואב רונאל:

בחלק הראשון של השיעור סגרנו את חטיבת האהבה והפילוסופיה. ראינו סרטון קצר של הקומיקאית טיילור טומלינסון, ואחר קראנו עמוד על הקשר בין אהבה לקומדיה כפי שמנסחת אותו הפילוסופית אלנקה זופנצ׳יץ׳. על פי זופנצ׳יץ׳, אהבה קשורה בסיפוק שאנחנו מקבלים - למרות שלא ידענו שאנחנו רוצים או צריכים אותו. וזה האופי המפתיע והמבהיל שלה - מכיוון שאהבה ״אמיתית״ קשורה בכך שהאוהב לא מקבל את מה שהוא רוצה, ומקבל את מה שהוא (עדיין) לא יודע שהוא רוצה. החלק השני של השיעור הוקדש להרצאות טד של התלמידות והתלמידים שמסיימים כיתה י״ב.

מגמת הפילוסופיה

בכיתה יב' של עומר בן דוד:

מפגש אחד לפני האחרון, וכבר מתחילה ההתרגשות, וגם עצב קטן, על הפרידה הקרבה מהמחזור הנפלא הזה. הרבה דברים בסימן 'בפעם האחרונה'. הקשבנו, בפעם האחרונה, לשלושה רפרטים באסתטיקה: עבאדי סיפר לנו על יצירתו הקולנועית של קוסטריצה, והתמקד בסרט 'Underground', שמשלב בין ביקורת היסטורית על מלחמה לגרוטסקה וקומיות; ליאור בחרה בסדרת ילדים שזוכה לפופולריות בשנים האחרונות - 'החיפושית המופלאה', ושאלה על היחס בין מסחריות לאמנות; גלי הציגה, במהלך שאפתני, רצף טענות שהתחילו בקנדינסקי והגיעו עד לרבי נחמן, והציגו את האמנות כאפשרות לגעת בבלתי מובן. וזהו, בזאת תם סופית סבב הרפרטים, וגם היחידה שלנו באסתטיקה.

אחרי ההפסקה התאספנו לטד רוח והקשבנו להרצאות היפות של כותבי עבודות הגמר, ביניהם שלושה משלנו: טל, שכתב את עבודתו על ביקורת הגישה המטריאליסטית להבנת התודעה; אופק, שטענה להצדקת האנרכיזם אל מול שלוש עמדות באתיקה החוזית; ואדם, שכתב על טיעונים לטובת עמדה אלטרואיסטית במוסר. ההרצאות היו נפלאות, כל אחת בדרכה, ומרגש במיוחד לראות את ההתקדמות הבלתי פוסקת: כבר שמענו את ההרצאות בפורמט הכיתתי, לפני כמה חודשים, שהיו טובות גם אז, והלכו והשתפרו.  נפרדנו לשלום לקול מחיאות הכפיים, ובשבוע הבא נפגש שוב, לעוד פעם אחרונה אחת.

מגמת ספרות ערבית

בכיתה י' של איאד ברגותי וגלי עגנון

בשיעור עשינו סיכום לתהליך הלמידה שלנו השנה, התלמידים הדגישו את חשיבות הדיונים בכיתה. בנוסף, למדנו איך מוציאים ספרים בספרייה, והתלמידים התבקשו למצוא ספר של סופר.ת שלמדנו את אחד הטקסטים שלהם השנה, או של סופר.ת שהם אוהבים לדפדף בו ולצלם פיסקה שאהבו בתוך הספר. הלכנו לספריה, והם אכן מצאו ספרים ובחרו טקסטים ונהנו מהפעילות.

Comments


  • Facebook

ליצירת קשר
liorp67@gmail.com
050-587-5544

דרך רוח

לקידום מדעי הרוח בישראל

(חל״צ)

bottom of page