המגמה המשולבת
בכיתה י' של עדי חבין וקובי אסולין:
נפגשנו אתמול לערב קולנוע ופופקורן. צפינו ביחד בסרט ״ויפלש״ שמתאר מערכת יחסים בין מתופף צעיר למורה שלו ואת התפתחותו מתוך הקונפליקט שביניהם. ביקשנו מהתלמידים לסמן במהלך הסרט סצנות ובכלל הקשרים שמקשרים את הסרט לניטשה. לאחר ההקרנה התכנסנו לדיון עוצמתי בסרט. שמחנו לגלות ראשית את האופן הנלהב שבו התקבל הסרט. לאחר מכן החל דיון שעסק באופן בו הגיבור פועל לפי תפיסת העוצמה ועל אדם של ניטשה, למרות ששמו של. ניטשה לא מוזכר בסרט עצמו. הסרט חושף עד כמה תפיסת הרצון לעוצמה , לממש את הדיונסי ללא גבולות כמו של יחס לאחרות הינה מורכבת ובעייתית. במיוחד צפה השאלה האם התפתחות וגאונות קשורים בקונפליקט והתגברות וגם אם כן האם זה מייצר הצדקה. התלמידים (והמורים) התלבטו והתווכחו רבות על כך.
שמחנו במיוחד לראות את ההשתתפות הערה, האינטליגנטית והמקורית שנחשפה בדיון הכיתתי. כיף ומרגש לשמוע תלמידים צעירים נאבקים להשמיע את קולם האינטלקטואלי.
בכיתה יא' של ענבל המאירי ויואב רונאל:
השבוע התארחה אצלנו בשיעור ענבר גדרון. בחלק הראשון של השיעור ענבר קראה עם הכיתה את הסיפור ״השקר״ של ריימונד קארבר. אחר כך עברנו לשירה של אנה אחמטובה ״שיר הפגישה האחרונה״. בהתחלה, התלמידים כתבו תרגיל המתאר פרידה. אחר כך עשינו וריאציות על הקראת מספרי טלפונים! ואז קראנו את השיר בקול, בעברית וברוסית. בסוף השיעור התלמידים כתבו מחדש את תרגיל הפרידה, והפעם בצורה מאופקת.
מגמת הפילוסופיה
בכיתה יב' של עומר בן דוד:
הבגרות ממש עוד רגע, ואנחנו לקראת סוף החזרות. דיברנו במפגש על שפינוזה וחתמנו את החזרה על המגמה הרציונליסטית, ואז עברנו לביקורת האמפיריציסטית. חזרנו על קטעים אחדים מתוך המבוא ל'מסה על שכל האדם' של לוק, המבטאים היטב את המחלוקת בין המגמות, והמשכנו מיד לדיויד יום, מזלגות ואינדוקציה. הקצב שלנו עולה, ומרגישים כבר את הסוף. נקיים מפגש אחד נוסף בשבוע הבא, במהלך החופשה, כדי להספיק לסיים את החומר ולעבור ביחד על שאלות ההכנה.
Kommentare