המגמה המשולבת
בכיתה י' של עדי חבין וקובי אסולין:
הפגישה אתמול התחילה בתרגיל כתיבת סיכום. התלמידים קיבלו סיכום חלקי של התיאוריה המוסרית של קאנט, בהמשך לפגישות קודמות שלנו בנושא, והתבקשו להשלים את הסיכום. כך התפזרו להם התלמידים בכיתה. במסדרונות חיפה בעוד שקובי ועדי מסיירים בין הקבוצות , עונים על שאלות, ומסייעים בכתיבה. כל קבוצה התבקשה בסוף התרגיל לשלוח את ההשלמה כך שלקראת השיעור הבא נוכל להעמיד סיכום סופי. לאחר מכן נויה הצידה פתרון שלה לדילמה שהצגנו על ארבעה טייסים שצריכים להפציץ בארץ אויב תוך ידיעה שהם עלולים לפגוע באזרחים. לאחר כל זה התפנינו לעסוק בניטשה. הצגנו את האופן שבו ניטשה מהווה סוג של מפנה בחשיבה הפילוסופית באופן שבו הוא קורא את הפילוסופיה מתוך ההיסטוריה והתרבות המערבית ולא העמדה על היסטורית. הצגנו גם עת האופן שבו הכתיבה של ניטשה היא בעיקרה אפורזימית ומה זה אומר.
בהמשך לכך פצחנו בקריאה משותפת של הטקסט על מותו של האל, ניסינו להבין ביחד באיזה סוג של מוות מדובר כאן, על ההשלכות של מותו של האל מבחינה מוסרית, חברתית וקיומית. לאחר מכן עסקנו באופן בו שוב ניטשה שובר את החשיבה הפילוסופית כאשר הוא תופס את האדם בראש ובראשונה כחיה עם אינסטינקטים, דחפים, רצונות, יצר הישרדות וכצון לעוצמה. ברגע דרמטי זה בו עדי הכינה עצמה להצגת היצוגים הדיונסיים בתרבות יוון הסתיים לו השיעור באופן טראגי. אל דאגה, סוף טוב, גם שבוע הבא יש שיעור.
בכיתה יא' של ענבל המאירי ויואב רונאל:
הדימויים שעלו בשבועות האחרונים כנקודת הזינוק לעבודות החקר, עברו לשלב מעשי, וכך החלק הראשון של השיעור הוקדש לכתיבה אישית - של זרם המחשבות בנוגע לדימוי הנבחר, העלאת שאלות שמתעוררות ביחס אליו ובחירה של דוגמאות מטקסטים והוגים שיכולים להיות רלוונטיים במסע ההגותי־אישי. השד (בכתבי קודש), הילד (אצל ניטשה, נהרין ו"אליס בארץ הפלאות), תפיסות שונות ביחס לזמן, ועוד רעיונות נהדרים התחילו להתגבש לשאלות ולמושאי מחקר. מי שניגשים השנה לבגרות בספרות עברו על שאלות מבגרויות על "הגלגול" והעלו נקודות ודגשים לתשובות. בחלק השני של השיעור, עימי ואורגיל העבירו שיעור על "הגלגול" ומתוך מוטיבים, משמעויות ומערכות יחסים לקחו אותנו גם להקשרים במופעים אחרים שלהם ביצירות, כמו "התפוז המכני" ו"סיינפלד".
במגמת הפילוסופיה
בכיתה יב' של עומר בן דוד:
חזרות חזרות חזרות! דיברנו היום על ניטשה - החל ממשל האיש המטורף, דרך ביקןרת הנצרות והחלוקה המושגית בין מוסר עבדים למוסר אדונים, ועד לביקורת המסורת הסוקרטית ודיון ביסודות הדיוניסי והאפוליני. ניטשה, כדרכו, זכה לאהדה, והכתיבה הפרובוקטיבית שלו עוררה דיונים סוערים אפילו ככה, בפעם השנייה ובמסגת החזרה לבגרות.
ניטשה חתם את החזרה שלנו על היחידה באתיקה, והספקנו להתחיל לעבור גם על החומר במטאפיזיקה ולשוחח על המשלים האפלטוניים מתוך 'הפוליטיאה'. כל קבוצת הליאו בקים נאלצו לעזוב אותנו מוקדם, משום הפקת התיאטרון של כמה מהם, וניצלנו את החלק השני של המפגש לחזרה אינטימית יותר, שאיפשרה גם דיון חופשי וחשיבה משותפת על משליו של אפלטון, ושמחנו על כך. וגם התגעגענו לחסרים, כמובן!
במגמת הספרות הערבית
בכיתה י' של איאד ברגותי וגלי עגנון:
נפגשנו בבית הספר של התלמידים ולא באוניברסיטה כהרגלנו לאור חודש הרמדאן. קראנו שיר של משורר לבנוני נוצרי, הבאר הנטושה, וניתחנו את האלמנטים הספרותיים, ההרמזים, המטאפורות והמקצב.
השיר מהווה כניסה לעולם השירה המודרנית. התלמידים קראו ברצון וניתחו את השיר באופן בוגר ומעורר חשיבה.
Comments