top of page
Writer's pictureדרך רוח

אוניברסיטת חיפה 18.11.2024

המגמה המשולבת (ספרות ופילוסופיה)

בכיתה י' של עומר בן דוד ועופר שור

המשכנו עם חברינו הפרה-סוקרטיים, ובראש ובראשונה הרקליטוס. התעמקנו בפרדוקס הספינה של תזאוס ועסקנו בשאלות של מקור, כוונה ותודעה. 

אחרי ההפסקה המשכנו בכל הכוח ל"מיתולוגיות" של בארת. דיברנו בקצרה על מסמן ומסומן, על הפיכת טקסט לאידיאולוגי ועוד כל מני דברים קלילים כאלה. ההשתתפות היתה ערה וחדה בשני החלקים. 

בחלק השלישי הרפינו מעט מהדוושה וחילקנו לילדים שאלון עם שאלות קצת אחרות, כדי ללמוד עליהם דברים שבדרך אחת לא היינו מגלים. גם אנחנו מילאנו, והופתענו לגלות שליאור שונאת זיתים, שעומר מקבל צמרמורת מהמילה "יקיריי" ועופר היה רוצה יותר מכל כחיית מחמד את אפה, הבופאלו המעופף מהסדרה אוואטר.

הנוכחות היתה חלקית יחסית, בגלל מחלות וטיולים שנתיים למיניהם, אבל בסך הכל היה שיעור מצוין, קולח, מעורב ומהנה מאד.

 

בכיתה י' של עדי חבין וקובי אסולין:

אחת התכניות שתכננו לשנה הנוכחית היא לפתוח כל שיעור ב"פינה" קצרה שבה אחת התלמידות מספרת בקצרה על משהו שהיא קראה, צפתה בו, או עניין אותה בשבוע שחלף. אתמול זאת היתה נוי, ששלחה לכולנו פרק מפודקאסט בנושא "בחירה חופשית", ובהשראתה קובי הזכיר לכולנו שיש עולם שלם של תוכן ועניין שאפשר לפנות אליו כדי להרחיב את האופקים. 

עברנו להציג את עבודת החקר שכל הכיתה תגיש בסוף השנה, ואת השאיפה שלנו שכל עבודה תיצור חיבור כלשהו בין פילוסופיה או תיאוריה לבין יצירת ספרות או אמנות, או אפילו תופעה תרבותית. סקרנו כמה מהצורות שבהן קשר כזה התממש בלימודים שלנו: סיפורים שניתחנו לאור תיאוריה פילוסופית, טקסטים פילוסופיים שניתן לזהות בהם את ה"ספרותי", והיחסים המעניינים שמתקיימים בין שני התחומים הללו בין הפרטיקולרי והאוניברסלי. 

אחד הכלים שנראים לנו השימושיים ביותר לכתיבת העבודה הוא הפרשנות, הנושא שבו עסקנו עד כה השנה. מסמן ומסומן, דנוטטיבי וקונוטטיבי, יחס פרדיגמטי וסינטגמטי – קובי ערך חזרה על המושגים הללו של רולאן בארת' ועל האופן שבו אפשר להשתמש בהם בדיון הפרשני. ניסינו לתרגל אותם יחד בדיון על התצלום של החייל השחור הצעיר שעליו כתב בארת'. השימוש במושגים עצמם הרתיע את הכיתה מעט, אבל את תוכנם הם תפסו היטב והפרשנויות הלכו והתווספו. 

בחצי השני של השיעור רצינו לתרגל לא רק את הפרשנות, אלא גם את הכתיבה. הקרנו שוב את הפתיחה של סרטו של קובריק "מטאל ג'קט" שבה דנו בשיעור שעבר, וביקשנו שכל אחת תכתוב טקסט פרשני קצר על הסצנה. חציו הראשון של המפגש היה רועש, וחששנו שלא נצליח ליצור מרחב שקט וסבלני מספיק לכתיבה וריכוז, לכן חזרנו והזהרנו את הכיתה שלצורך עבודה כזאת – צריך שקט ופרטיות. שמחנו מאוד(!) לגלות שזה מצליח. במשך רבע שעה הכיתה ישבה בשקט מוחלט, וכל אחד התרכז במחברתו. שמחנו גם לגלות שהתלמידות היו להוטות לקרוא בקול את הפרשנויות שלהן. אמנם הטקסטים עסקו כולם באותו אובייקט, ובכל זאת הם היו שונים מאוד בשפה, במבנה, בדגשים, בנושאי העומק שמשכו את תשומת לב הכותבות. שמחנו גם שההקשבה היתה מכבדת והתגובות נדיבות, ויצאנו מעודדים מאוד לקראת תרגיל הכתיבה הנוסף שנערוך בשיעור הבא. 

 

בכיתה יב' של ענבל המאירי ואושי שהם קראוס:

שיעור רביעי.

שיעור פרונטלי שני בחיפה

שיעור ראשון שבו אני מלמד את התלמידים.

ממש יושב או עומד מולם/ מאחוריהם או לצידם והשיעור "עלי".

מתרגש?

לא

נבוך?

כן.

מתחילים.

אנחנו – ענבל ואני – נותנים תרגיל לצורך ההערכה החלופית. תרגיל שמשתלב בנושא שלנו של "ספרות ופילוסופיה". התלמידים מתבקשים – בצורה מאוד רצינית – לכתוב סיפור ילדים שינסה להיות גם מנגיש לבעיה פילוסופית וגם יחזיק אסתטית עד כמה שאפשר בשילוב כזה של כתיבה "מטעם".

הם מתבקשים לבחור תחום, נושא, מושג פילוסופי, מהלך ואז סוגה, משלב לשוני, גיל של ילדים נמענים.

הכיתה עובדת ורוב התלמידים עושים המון, למרות שבפעול זה לא נראה "הרבה,, הם יוצרים "קול" קול של מספר, משלב לשוני, סוג של גוון סיפורי. חלקם מצליחים כבר לשלב אותו בסוגיה הפילוסופית.

אחרי ההפסקה אנחנו עוסקים בסל התרופות. מדברים על הדוניסטים: אריסטיפוס ואפיקורוס ועוברים לבנתם ולתועלתנות.

 

ספרות ערבית

בכיתה יא' של עלי קאדרי ויעל אבוקרט

שיעור זה הוקדש לכתיבה יצירתית. התחלנו את השיעור בקריאת טקסט פתוח של המשורר הפלסטיני "זכריא מוחמד", טקסט הנושא פואטיקה משובחת על סתיו וצמח הסתיו "עירית- عَيْصَلان"، קריאת הטקסט נגעה גם במושגים של "פרשנות ספרותית" וסמיוטיקה. הדיון והשאלות של התלמידים העשירו את התוכן של הטקסט. שאלתי על זהותו של הטקסט, והצבתי מושג "טקסט ללא זהות- חוצה ז'אנרים". אחרי הקריאה צפינו בקטע קצר בראיון עם המשורר, ונימוקיו סביב השפעת השירה על החיים והחברה והעולם.

עברנו לקטע הכתיבה, והתלמידות התמקדו במשימה בריכוז מעורר השראה, והם המשיכו לאחר החזרה מההפסקה. כמעט כל הקבוצה שיתפה בקריאת הטסטים שכתבו, וקיבלו הערות ממני על איך מנסחים משפט פואטי. ב 19:00 התחלתי חזרה עם התלמידים על חומר של מבחן הערבית שלהם כי ביקשו ממני זמן לשאלות, כי הבטחתי להם לעזור אם יגיעו לאוניברסיטה, כי חלק מהם רצה להיעדר בגלל המבחן.

 

Comments


bottom of page