top of page
Writer's pictureדרך רוח

אוניברסיטת חיפה 20.05.2024


המגמה המשולבת

בכיתה י' של עדי חבין וקובי אסולין:

בפגישה השבוע אירחנו את עופר שור, מורה ותיק לספרות. עופר הציג בפנינו את הסיפור 'רכיכה' של צ'כוב, סיפור מקסים שעוסק ביחסי כוח היררכיים בחברה והאופן שבו גם כשבעל הכוח רוצה לגבור עליהם וכאילו לתקנם הוא אינו יכול לגייס אמפתיה אמיתית כי תמיד הוא ידבר מנקודת מבט של בעל הכוח.

התלמידים קיימו שיח ער בנושא ואף עשינו תרגיל שמציע סיפור אישי שנוגע לסיפור עצמו, המשך יצירתי של התלמידים לסיפור ובכלל תחושות שהם העלו על הכתב. תודה לעופר.

לאחר מכן המשכנו בתרגיל מהמפגש הקודם ניסינו להמשיך לנתח את הסיפור חבר מושבעות, פיצלנו את הסיפור לשתי דילמות, רצח וחקירה, והתחלנו ראשית בסוגיית הרצח. בתרגיל הכתיבה ניסינו להדגיש חשיבות של מילות קישור בין משפטים בתוך פסקה, משפטי קישור בין פסקאות , אורך משפט ועוד. ניסינו מעבר לתחושות שעולות מהקריאה להביא עוגנים מתוך הטקסט שמבטאים ומאפשרים  קריאה פרשנית. לאחר מכן ניסנו לנסח את סיפור הרצח בתור דילמה, משמע מנגד לרצח עצמו ניסנו להביא טיעונים שמאפשרים להבין את הרצח ובכך לייצר דילמה. בהמשך השיעור פנינו לקריאה ראשונית במיתוס של סיזיפוס.

היה חשוב לי להביא את רעיון משמעות הקיום בהמשך לדיון שקיימנו בניטשה, אבל גם מעבר לזה. הכוונה היא שלאחר קריאה במיתוס נוכל לקשר גם אותו אל הסיפור חבר מושבעות שכמותה, להראות לתלמידים איך ניתן לקשר טקסטים חדשים אל טקסט קיים ובכך לעבות אותו ולהעשירו. התחלנו בקריאה, לא הספקנו הרבה, אבל נמשיך. להתראות.

בכיתה יא' של ענבל המאירי ויואב רונאל:

(ענבל) אתמול שוב התפצלנו, אני הייתי עם שלושת הניגשים לבגרות. דיברנו על ההקשר הדתי וההיסטורי שבו נכתב "דון קיחוטה", היצירה הזאת מענגת את כולנו והשיחות בעקבותיה הפליגו לכל מיני מחוזות (אורגיל אמר שגם מארק טווין כתב רומנים פיקרסקיים, מיה הטילה סימן שאלה על החירות שבשיגעון של דון קיחוטה כי איך יכול להיות שמי ששבוי בספרים הוא אדם חופשי, ועימי דיברה בשבח האידאל שבלעדיו המציאות אפרורית וחסרת טעם). חזרנו גם ל"זיקות" של בודלר (אורגיל אמר ש"אכסדרת מקדש חיה" הוא אחד הצירופים היפים שיש), והסכמנו על זה שהרבה יותר כיף לדבר על כל אלו ועוד מאשר לכתוב תשובה לבגרות ובכל זאת התעכבנו על מבנה של תשובה ועל קריאה צמודה בבתי השיר...

(יואב) הגיעו רק מעט תלמידים לשיעור, אז במקום שיעור ״רגיל״, קראנו ותרגמנו ביחד פסקה של הפילוסוף ג׳ורג׳ו אגמבן שנקראת ״האידיאה של האהבה״. לאחר מכן כל אחד מהתלמידים כתב פרשנות לפסקה, ואז דנו בה ביחד. את החלק השני של השיעור הקדשנו לעבודות החקר.


מגמת הפילוסופיה

בכיתה יב' של עומר בן דוד:

הבגרות בפילוסופיה – בהצלחה רבה לתלמידים!!!


מגמת הספרות הערבית

בכיתה י' של איאד ברגותי וגלי עגנון:

למדנו יצירה מאת משוררת עיראקית מודרנית, נזאכ אלמלאיכה, ניתחנו והתעמקנו בשיר שעוסק ברצח על כבוד המשפחה. צפינו בסרטון עם שיר שמציג אלמנטים דומים וניתחנו את המוטיבים המשותפים. התלמידים קיבלו עבודה להגשה על השיר.

 

Commenti


bottom of page