יא' - הכיתה המשולבת (ספרות ופילוסופיה) של יעל איזנברג ועומר בן דוד:
פתחנו את המפגש בכמה אמירות כלליות על ההחלטה להישאר בזום לעת עתה, ואז התפצלנו לקריאה עצמאית בטקסט, בליווי שאלות מנחות.
ביקשנו מחברי הקבוצה לקרוא את 'בורחס ואני', מתוך 'גן השבילים המתפצלים' (ותודה לרתם, שהציעה את הקישור בין דקרט לבין הטקסט של בורחס). במסגרת השאלות המנחות, ביקשנו לחשוב על ההקשרים בין הטקסט של בורחס למהלך של דקרט; לנסח ביקורת עצמאית למהלך של דקרט; ולרשום פסקה יצירתית תחת הכותרת '(שמי) ואני'.
כשהתכנסנו שוב, הדיון התעורר לכמה רגעים, ושמענו הרבה הצעות יפות המשוות בין הטקסטים. ניקיטה התייחס לדוברים בטקסט של בורחס כ"בורחס הגוף ובורחס הנפש", דריה התמקדה במורכבות שבמושג האני - כמושג נזיל, בלתי קבוע, שהולך ומשתנה ואדלינה ציינה את תחושת המועקה הכרוכה במרדף הזה אחר 'האני'. שתי השאלות האחרות עוררו פחות תגובות, וכשהרגשנו שדומיית הזום נעשית מכבידה מדי החלטנו לסיים את המפגש.
עדיין לא קל בזום: הרבה חסרים, הרבה מסכים שחורים. ממשיכים לנסות ולמצוא דרכים לפצח את הנסיבות ולהחיות את השיעורים, ונאחזים בינתיים ברגעים קטנים ויפים של קריאה דיון אינטלקטואלי, שמצליחים להפציע מדי פעם גם מבעד למסך.
יב' – כיתת הפילוסופיה של אושי שהם קראוס:
אנחנו הולכים צעד קדימה וצעד ורבע לאחור. קדימה ולצד. התלמידים קיבלו דף עבודה שתפקידו להכין אותם להגדרת מושגים פילוסופיים בבחינת הבגרות. הם קיבלו פורמט מדויק של הגדרה של מושג, וכדי להתאמן בו הם התבקשו להגדיר שלושה מושגי ג'יבריש שונים; כל אחד מהם – כאמור -בפורמט הקבוע.
כל התלמידים מסתדרים עם המשימה ולכן נשלחו לשלוח גם שלושה מושגים אמיתיים בפורמט שניתן; אונטולוגיה, אפיסטמולוגיה ואתיקה (אנחנו בהתחלה).
הבעיות שעליהם צריך להתגבר:
- הנוכחות לא נלאה עדיין; יש תלמידים שמתקשים לחזור למסגרת לימודית
- לא כולם מגישים את המשימות להגשה.
בתכנית, המשך עבודה – בשבוע הבא – על עבודות הסיום לקראת הבגרות. כל אחד מהתלמידים (כמעט) הגדיר לעצמו שאלת מחקר. עלי ועל טליה להכין להם ביבליוגרפיה מתאימה ולחדד את השאלה. בפגישות האישיות של השבוע הבא ניתן לתלמידים כבר משימה ראשונה.
Comentários