top of page
Writer's pictureדרך רוח

אוניברסיטת תל אביב 03.02.2022

שבוע 19 בבית החינוך באונ' ת"א.

במגמת ספרות:

בכיתה יב' של ענבל המאירי:

כמה דקות לפני תחילת השיעור, רעות התקשרה וביקשה שנלמד בארומה והיו לה סיבות משכנעות מאוד (הגיעו רק שישה תלמידים, היא תפסה לנו את המקום הכי טוב, וזאת גם תקופת בחינות אז אין הרבה סטודנטים). איך מגשרים על הפער בין מה שאמורות ללמוד לבגרות ובין לא מעט היעדרויות? בתכנון שלי היו נרקיסוס, דליה רביקוביץ עם "אתה בוודאי זוכר" ודוריאן גריי, אבל שמונה לא הגיעו... ומי שהגיעו הכי רצו שנתחיל עם תרגיל כתיבה כייפי (וסיפרו על התרגיל שיעלי עשתה איתם בשבוע שעבר:). אז יצאנו לכמה תרגילי כתיבה סוריאליסטיים בזוגות (מהספר של אמוץ גלעדי, "מודרניזם בשלוש תנועות"; גרסאות של המשחק "הגוויה המשובחת" - משחק של נייר מקופל, שמישהו שכותב לא יכול לדעת מה נכתב לפניו). שיחקנו כמה משחקים (עם התחלות ב-אילו, וב-כאשר) וגם את משחק ההגדרות ("השואל צריך לבקש בכתב הגדרה של דבר-מה, שיכול להיות כל דבר: חפץ, אדם, מושג מופשט וכיו"ב, והעונה צריך לספק הגדרה בלי להתוודע לשאלה"). יצאו דברים נהדרים, מצחיקים, משונים, בכל הווריאציות (ועם הקשרים מפתיעים ממש)...

למשל, במשחק ההגדרות -

אלעד ולירון:

מהו רוע אנושי?

מתקנים גדולים לפעמים מפחידים העובדים על חשמל ומי שאחראים עליהם הם נערים בגילנו.

מהי כתיבה?

זה משתנה, כדי להגדיר את זה צריך לזכור שזה לא באחריותנו ושאם ניפגע או נלמד זו הבחירה שלנו

רעות והודיה:

מהי הבדידות?

כולם נמצאים ביחד, יושבים, שותים, שומעים מוזיקה, מסתכלים סביב. אף אחד לא מבחין בלבד של השני.

משם עברנו לדוגמאות של שאלוני בגרות של היח' החמישית. חילקתי את השאלות על ארספואטיקה והשאלה שכולם רצו שנעבוד עליה ביחד היא על מקורות השראה של אמנים ויוצרים למעשה האמנות שלהם.

ההפסקה הגיעה בתזמון מעולה, וממנה חזרנו לכיתה ולמקורות ההשראה של "נעימה ששון כותבת שירים". הודיה ישר אמרה שהתנ"ך וירושלים, אלעד אמר שספרות חכמים ושירת ימה"ב, רעות אמרה שהחוויות האישיות - כמו ההתאהבות הפנטזיונרית במורה יחזקאל והמצוקה בבית, וגם מוזיקה וציור וקולנוע. אמרנו שגם המורה יחזקאל עצמו, וגם עגנון... והשפה העברית בכלל... הרחבנו קצת על כמה ממקורות ההשראה (הזכרנו את ספר איוב ו"הסוד ההופך חלש לגיבור", את הנביא יחזקאל. נזכרנו גם ב"בדמי ימיה" ובסיום שלו, ודיברנו על השראה שהיא דרך התבוננות וציתות), ואז התחלקנו לזוגות. כל זוג בחר מקור השראה אחד והתמקד בו (נבחרו המורה יחזקאל, חוויות אישיות וירושלים). לא הספקנו לקרוא הכול, וגם נשארו דקות ממש ספורות לסיום אז ראינו קטע קצר ביו-טיוב שמרכז סצנות ארספואטיות מהסדרה "וונסדיי".

במגמת פילוסופיה:

בכיתה י' המשולבת (פילוסופיה וספרות) של יעל איזנברג ועומר בן דוד:

בשבוע שעבר הכיתה קראה את האקספוזיציה של "המשתה", והפעם הגענו לרגע האמת ופתחנו בנאומים! בחצי הראשון של השיעור קראנו את נאום פיידרוס. דרכו עסקנו גם בנורמות מיניות ביוון האתיקה ובהבחנה העקרונית בין "מאהב" ו"אהוב".

פיידרוס מדבר על ארוס מנקודת מבט של צעיר מחונך ומחוזר, אוהב פילוסופיה וספרות, שעד כה חווה את האהבה כ"אהוב" - נער שקושר קשר עם אדם מבוגר ומנוסה

ממנו. הוא מתבל את נאומו באיזכורים ספרותיים, ומוביל את נאום השבח לארוס לכיוונים שהזכירו לנו את השילוב של שאלת האושר בשאלת המידה הטובה ב"פוליטיאה". האהבה מצטיירת בנאומו כתהליך חינוכי, שמרומם את האהוב ומציב בפניו דרישה להיות טוב יותר. דיברנו הרבה על הקשר בין רעיונות אלה לבין הזהות החברתית שלו.

בחצי השני קראנו את נאום פאוסניאס, שלוקח לא מעט רעיונות מנאומו של פיידרוס אך משתמש בהם באופן אחר לגמרי. דיברנו על ההבחנה שהוא יוצר בין ארוס ״שמימי״ המכוון אל הטוב והיציב שברוח ובין ארוס ״המוני״ המכוון אל הגופני והחולף. דיברנו גם על נקודת המבט הסוציולוגית שלו שבוחנת את האהבה כתופעה חברתית, ועל ריבוי ההקשרים המדיניים-משפטיים (שעוררו בנו ובכיתה גם הרהורים אקטואליים).

חתמנו את השיעור בשיהוק של אריסטופנס - שאפשר לראות בו תגובה הולמת לעלבון שעלב פאוסניאס בגופנו ה״המוני״, ושזימן גם כמה עצות שימושיות לעצירת התקף שיהוק.

בכיתה יא' של ד"ר אושי שהם קראוס:

שיעור גדוש ומאמץ בכיתה. המבחן על יום וקאנט בשבוע הבא ואנחנו מתכוננים במאמץ רב.

המבחן יהיה במתכונת של בחינת בגרות ואני נותן את השאלות מראש.

המטרה היא להרגיע את התלמידים, לייצר מבחן שיש מש אותנו במיוחד כדי לבדוק את ההתקדמות שלנו במהלך השנה.

 

השאלות על הלוח:

שאלה גדולה על דקרט ; שאלה גדולה על יום ; חמישה מושגים וחיבור על נושא חופשי.

אני עובר שאלה שאלה, סעיף סעיף ומסביר שוב את החומר.

עונה על המבחן?

כן, במידה רבה. אני רוצה לתת לתלמידים התחלה פשוטה יחסית לבחינת בגרות. מה שנותר להם הוא לכתוב את הדברים בשבוע הבא ולא ליפול בניסוחים או בהבנה של החומר.

אחרי ההפסקה אנחנו מסיימים את חלק החיבור. עוד רבע שעה של פטפוט פילוסופי קליל על כמה נושאים וסיימנו את השיעור

Comments


bottom of page