יב' – כיתת הפילוסופיה של אושי שהם קראוס (טליה ברמן העבירה את השיעור)
יום של שיבושים מוחלטים, אבל בכל זאת דברים יפים מבצבצים - אולי אפילו בזכות?
עם כל שינויי לוח הזמנים של הקבוצות והצוות, אני עובדת לבדי בשני סבבים, כל פעם עם קבוצה קטנה. מה שנקרא בשנים של אחרי הקורונה קפסולה.
בין המשגה אחת לשנייה ובין הפסקה קצרה לשיעור, קורה הדבר הנעים והנחמד והטוב ביותר - התלמידות והתלמידים משתפים במה שמעסיק אותם: עמידה מנגד מול חרמות, פערים כלכליים בין חברים, תפיסות שונות של אושר מול ההורים.
הם מציגים נקודת מבט כל כך רחבה ומלאה שאני שואלת את עצמי מה החשיבות של הסטנדרטיזציה של הבגרות בפילוסופיה? למה אני מאוכזבת כל כך שהם לא מבינים קישור מופשט ומושגי כלשהו?
עד כמה קריטי שהם יבינו ששאלה שהם שאלו על המופע של טרומן* נקראת בפילוסופיה אפיסטמולוגיה וכך וכך ועוד כך? לפעמים נראה לי מאוד חשוב וראוי, לפעמים בכלל לא ואף עושה להם עוול.
נמצא את הזמן לדבר על זה גם בכיתה, גם בצוות. בינתיים אבל, במעטפת הקטנה שלנו (מורה אחת, מעט תלמידות ותלמידים), אני מחליטה לחזור עם כיתה י"ב ליסודות הבסיסיים ביותר.
המטרה המוצהרת היא להבין את ההיגיון המאוד פשוט של הבחינה, של לימודי היסוד של פילוסופיה בכלל, ולגרש את שד השינון שרובץ מעלינו בכל שיחה על הבגרות.
כתבתי שאלות על הלוח:
כמה מקום צריך להיות לחינוך לעצמאות בבית ספר?
מהם התנאים הבסיסיים שצריכים להתקיים במצב שבי?
מי מבין יותר מהו קוף - זואולוג או עובד בספארי?
האם נפש יכולה להתקיים ללא גוף?
מה קדם למה - מושגים המגדירים זהות או אותם מגדירי זהות?
אחרי דיון קצר בכל שאלה, ביקשתי שיצוותו כל אחת לשיעור בבית ספר בו יעסקו בה (אידיאלית).
אחר כך תרגמנו יחד כל "שאלת מקצוע" לשמות הרשמיים של תחומי הדעת בפילוסופיה.
הנדסתי למעשה תכסיס שנועד להראות להם שבבחינת הבגרות הם הולכים לעסוק במספר תחומים מצומצמים מאוד!! מתוך שפע אינסופי. מכאן המהלך שלנו יחד היה זורם וברור, והוא נבע לגמרי מתוך הקבוצה:
1. לכל נושא בחיים שלנו יש את ה"פילוסופיה שלו", שהיא מעל הכל נקודת מבט שואלת וחקרנית.
2. לכל נושא אפשר לצוות את כל התחומים כמעט של פילוסופיה, ההבדל הוא בסוג השאלות שמעניינות אותנו.
3. קשה בסוף להבדיל באמת בין התחומים, ומסתבר שכל אחד נותן כיף לשני בנקודה זו או אחרת. ובכל זאת, לרוב אפשר למצוא שפה מושגית משותפת לכל תחום.
4. בכל תחום יש גישות שונות אשר הוגים שונים מייצגים, עם הנחות יסוד שונות. כל הוגה מדבר איתנו דרך מושגים שייחודיים לו, ובכל זאת הם תמיד קשורים ל"שפה" ולהיסטוריה של התחום.
אחר כך היה כבר קל יותר למיין את כל המושגים לבחינת הבגרות - תחומים, גישות, הוגים ומושגים שייחודיים להם. התחלנו לכתוב שלד-נקודות לכמה מושגים ועוד נמשיך - נתפוס את כולם!
*השאלה על המופע של טרומן הייתה מדוע לא חשפו את צוות הצילום בפני טרומן עוד מלידה אם גם ככה כל דבר שיציגו לו ייתפס בעיניו בתור העולם כפי שהוא באמת.
שאלה נהדרת, לא???
Comments