יא' - הכיתה המשולבת (ספרות ופילוסופיה) של יעל איזנברג ועומר בן דוד:
סיימנו לקרוא את מקבת', כבר צפינו בעיבוד הקולנועי של האח כהן, ועכשיו נותר רק לדון ולסכם לפני שנמשיך הלאה למזימות אחרות. חילקנו את הכיתה לקבוצות וביקשנו מכל קבוצה לבחור בצמד מושגים מנוגדים, ולהסביר כיצד אלו מקבלים ביטוי במחזה, באמצעות תיאור הניגוד כפי שהוא מופיע בלפחות שתי סצנות שונות. הקבוצות עבדו יפה, וכשחזרנו קיבלנו סיכום עמוס ניגודים ותהיות: נשי וגברי, טבעי ואל-טבעי, טוב ורע, שפיות ושיגעון... הסיכומים היו מלאי תשוקה ושמחנו מהגילוי הנוסף והסופי הזה - מזימותיו של מקבת' בהחלט הותירו רושם בחברות הקבוצה!
בזמן שנותר שבנו לדיון קצר ונוסף באתיקה החוזית. נזכרנו בעיקרי המהלך של הובס בלויתן, ובשאלה הראשונה ששאלנו אודותיו: האם החוזה החברתי מחייב, וגם אם מעולם לא הבענו את הסכמתנו המפורשת אליו? האם ניתן לחשוב על ביטוי מספק של הסכמה עקיפה? חשבנו על כמה אפשרויות למענה, והמשכנו לעימות נוסף, בין הובס ללוק. חשבנו ביחד על רעיון הזכויות הטבעיות, וניסינו להבין האם יש בסיס להצדקתן של זכויות החלות גם מחוץ למצב האזרחי, ומבלי להניח את קיומו של אל בורא שאחראי להן. בשבוע הבא אנחנו מקווים לסיים גם יחידת הלימוד באתיקה, ואז לעבוד ביחד על תרגיל מסכם שישלב בין שתי היחידות האלו - הקריאה בשייקספיר והדיון בפילוסופיה של המוסר.
Comments