top of page

אוניברסיטת תל אביב 07.12.2023

Writer's picture: דרך רוחדרך רוח

יא' - הכיתה המשולבת (ספרות ופילוסופיה) של יעל איזנברג ועומר בן דוד:

השיעור שלנו היום עסק בפייק ניוז ותאוריות קונספירציה. קראנו את הדיאלוג "שוסטר" של חנוך לוין, שבו שיח הטלת הספק הולך ונעשה מופרך מרגע לרגע. אך עם כל מופרכותו – מה ההבדל העקרוני בינו לבין הטלת הספק התמידית שמובלעת בעיסוק הפילוסופי? השווינו בין שאלותיה המגוחכות של שוסטר לבין השאלה ששאלנו ברצינות רבה רק לפני כמה שבועות תוך קריאה בדקארט – איך אפשר לדעת שמשהו הוא אמיתי. שוסטר ודקארט הרי עוברים באותן תחנות ממש: נקודת מוצא של פקפוק בהנחות היסוד, ערעור על הודאות המדומה של חוויית החושים, אפשרות קיומו של "שד מתעתע". לבסוף, שניהם מעגנים את כל פרויקט הידיעה בוודאות הראשונית של קיום האני. למה כשדקארט עושה זאת זה מבריק, וכששוסטר עושה זאת זה נרקיסיסטי? לאור מבול הפייק ניוז בשבועות האחרונים, ראוי לשאול איך אנחנו יכולים לחשוב באופן ביקורתי מבלי להפוך לשוסטר.

להפתעתי התלמידים לא הכירו את המונח תאוריית קונספירציה (אם כי נתקלו בסביבתם הקרובה בכמה תאוריות כאלה). דנו במושג הזה, וגם בקונספירציות אמיתיות, ולבסוף חילצנו מהדיון כמה שאלות כלליות:

איך אפשר לדעת אם משהו הוא אמיתי, והאם/למה זה בכלל חשוב? מה מבדיל מקור אמין ממקור מפוקפק? למה אנשים מאמינים לפייק ניוז, והאם אנשים מסוימים מועדים לכך יותר מאחרים?  איך נוצרות פייק ניוז, והאם אפשר למנוע/לצמצם את התופעה?

בחלק האחרון של המפגש נתנו לתלמידות לצפות בהרצאת טד על תופעת Birds Aren’t Real, וביקשנו מכל אחת לענות על אחת מהשאלות שכתבנו על הלוח תוך שימוש בסרטון.

יב' – כיתת הפילוסופיה של אושי שהם קראוס:

השיעור בבת ים מחולק לשניים היום. בחלק הראשון דיון אינטלקטואלי ובחלק השני מטלת כתיבה, כהכנה לבחינת הבגרות.

את החלק הראשון אני מתחיל מתוך רצון לשמר את האווירה הלימודית – אינטלקטואלית, למרות החשיבות של הכנה לבגרות.

אני יוצא מתוך נקודת הסיום של השיעור הקודם: משהו כמו "העולם הוא בית מטבחיים, ולכן אנחנו צריכים לטבוח בכל אויבינו". זוהי תפיסת רוב התלמידים. ככל הנראה, בהשפעת הטראומה של תחילת המלחמה.

אני מעלה את השאלה בדבר טבעיות החברתיות לאדם. האם האדם יצור חברתי או "זאב בודד".

התשובות מעניינות: "זה דינמי", הטבע משתנה בהתאם לסיטואציות, אנחנו חברתיים "רואים את זה בשרידה החברתית" ו "אנחנו אנטי חברתיים – רואים את זה במלחמות".

אני מציג (בקטנה) את תפיסתו של הובס ואת תפיסתו של אריסטו (חי חושב וחברתי), ומכאן מגיעים לרשת שלתוכה אנחנו נולדים: השפה.

אנחנו שואלים אם האנושות נמצאת כבר בשלב של סופר אורגניזם.

מכאן, כמו בדיון טוב (או רע?) אנחנו מתגלגלים לשאלות של זהות עצמית, ובודקים מהי הזהות של כל אחד מאיתנו.

בחלק השני, אני נותן מטלה: לכתוב חיבור קצר בכותרת "מהי פילוסופיה, הציגו את התחום ובקרו אותו".

התלמידים מגישים לי את החיבורים שלהם. עוד לא קראתי 😊.

Comments


bottom of page