יא' - הכיתה המשולבת (ספרות ופילוסופיה) של יעל איזנברג ועומר בן דוד:
המשכנו את הצפייה שלנו ב'להיות ג'ון מלקוביץ'. יעלי נכנסה מוקדם יותר להקרין את תחילת הסרט למי שפספס. סטיבן, בהפגנת יכולות מרשימה, נכנס לצפות תוך כדי אימון בחדר הכושר. ב17 הצטרפו אלינו גם אדלינה, עדן וגלעד. השאר לא הגיעו. אדלינה זכרה היטב את עלילתו של הסרט, תיארה באופן מדויק את עיקרי הדברים, וגם שיתפה במחשבות שהעסיקו אותה לאורך השבוע, בעקבות הצפייה. שמחנו שהצלחנו להגיע לפחות אליה.
לאחר הצפייה עדן ואדלינה הוסיפו והמשיכו לתאר רשמים ומחשבות, ונפרדנו לשלום. קשה לנו, השנה הזו. אבל לא נתייאש. אנחנו מקווים שנצליח להיפגש מחוץ למסכים בקרוב, להתאושש ביחד ולחזור לאווירת הלימוד החמימה שלנו.
יב' – כיתת הפילוסופיה של אושי שהם קראוס:
שיעור שמח, עמוק, מורכב, לימודי וחברי אצלינו בבת ים. אנחנו נפגשים פיזית אחרי יותר מחודש.
רבע שעה ראשונה ואולי אפילו יותר מוקדשות לשמחה של ההיכרות. אנחנו שומעים, מדברים, צוחקים, משתעשעים לנו בהנאה כזו של אנשים שמכירים כבר זמן אבל לא התראו זמן רב.
יתר הפגישה מוקדש לדיון מעניין, קשה וטעון. אפילו מביך לפעמים (בשבילי).
בעקבות הטקסט של מרינטי שאותו התחלנו לקרא בימים אחרים; המניפסטים של הפוטוריזם, אנחנו נדרשים לשאלה של היופי שבאלימות.
מרינטי קורא לנו להנות מהיופי של ההרס, של המוות ושל המלחמה. האם הוא חולה? חולה רגשית? סוטה? פשיסט? ואם כן, מה הקשר בין פשיזם לאסתטיקה כזו של הרס. האם קיים?
כל הדברים האלה עולים, אבל עולים – לפחות מבחינתי – מתוך איזשהו ריחוק תיאורטי.
אבל לאט לאט אנחנו נגררים לסרטונים מהטבח ותוהים, האם ניתן לומר שאולי ויש סיכוי ועוד מלא הסתייגויות, שזה עושה לנו משהו חזק, מגרה, לצפות בסרטונים כאלה?
אנחנו מדברים על סנאף ועל פורנו ועל האמירה של ה"לשטח אותם". ומנסים להבין את עצמנו.
אנחנו ממשיכים לשאלות קשות. האם הטבח שביצעו אנשי חמאס הוא חלק מהקשר? (הרי כל דבר הוא חלק מהקשר) או שיש כאן משהו חורג, משהו שכמו פרץ או בקע מההקשר.
מעניין שגם עכשיו כשאני כותב את הדברים האלה אני מרגיש ממש לא נוח. האם זו הפרת טאבו? ועדיין, אני מרגיש וחושב שהדיון היה מספיק בוגר ומחזיק כדי להתמודד עם השאלות האלה.
כשהגענו לטקסט עצמו ורצינו להוציא את הדפים, גילינו שהציפורים מעלינו השחיתו את הדפים (מה שנקרא בשפה נעימה: לשלשת). האם זה רמז?
אנחנו מתקפלים ונפרדים.
Kommentare