יא' - הכיתה המשולבת (ספרות ופילוסופיה) של יעל איזנברג ועומר בן דוד:
אנחנו אחרי תקופה קשה בזום, מקווים לחזור בשבוע הבא להיפגש פיזית ב'תרבוטק', ובינתיים מתרגשים לפגוש את הכיתה פנים מול פנים, הופכים את בעיות הלוקיישן ללימונדה ועושים שיעור בקניון!
החלק הראשון של המפגש הוקדש כולו למשימת קניון חשאית: לבחור איש או אישה בהמון, ולהתחיל לעקוב אחריהם. לאסוף כמה שיותר פרטים - מה הם עושים, מה הם לובשים, לאן הם הולכים, עם מי הם מתקשרים. לאט לאט לגבש את המידע לכדי מסקנות. מי הם האנשים האלה? מה מניע אותם? מה הם מחפשים, ואולי - מה הם מסתירים..? בשלב האחרון של התרגיל ביקשנו מפרחי הריגול שלנו להשלים את הפערים בעזרת הדמיון ולכתוב טקסט קצר על האדם שאחריו עקבו.
הטקסטים נעו בין המסקרן למבדח למדאיג, בין סבתא חביבה שמתחת לפני השטח חווה את טלטלות גיל ההתבגרות, דרך מבט חומל על ילד שאחותו הקטנה שבדרך זוממת לגזול ממנו את אהבת ההורים, ועד קונספירציה חובקת עולם.
דיברנו על השלמת פערים, על מבני המשמעות שאנחנו בונים מפרטי מידע מפוזרים, ועל האופן שבו ניתן להתל בנו על ידי הצגה תמימה לכאורה של פרטי מידע מסוימים ולא אחרים, מניפולציות והסחות דעת. מכאן ניגשנו לקריאת הסיפור הקצר "מסיבה של אחרים" מאת ליליאן הקר, סיפור שמהתל בקוראים בצורה נפלאה ושניתן לקרוא אותו בדיעבד (ורק בדיעבד) כמעין סיפור בלשי. בלי ספויילרים, הסיפור הזכיר לי את הניסוי המפורסם על תשומת לב סלקטיבית, שהתלמידים לא הכירו, וסיימנו את המפגש בשחזור הניסוי על תלמידותינו (זה עובד!): https://youtu.be/vJG698U2Mvo?si=kG4AUlGHJ9QjsptE
יב' – כיתת הפילוסופיה של אושי שהם קראוס:
שיעור שיעור אתמול בכיתה בבת ים. אנחנו לומדים בתיכון "רמות", יושבים בספריה, ומתכוננים לבגרות.
שיעור בית ספרי, ממש!
אנחנו מעבירים לתלמידים את דוגמת הבגרות שהכנתי.
המטרה להכניס לפוקוס, טיפה להכניס את המציאות מבעד לקשיים ולהדחקות.
אנחנו עוברים סעיף סעיף ולומדים את המבנה של הבחינה.
בהמשך אני מדגים את אחת השאלות על תועלתנות.
מדובר בחומר משנה א' והתלמידים לא לגמרי זוכרים.
והנה, באופן ספונטני מתהווה שיעור שכולו דוגמאות מחשיבה תועלתנית ומהחשיבה הדאונטולוגית המבקרת אותה.
אז עסקת השבויים? צודקת ונכונה?
לא מעניין אותנו עכשיו!
זו לא השאלה שלנו בשיעור הזה.
היום אנחנו מנסים לנתח את שתי העמדות העיקריות ולהראות את הסגנון הטלאולוגי תועלתני לעומת הסגנון המתנגד.
ובפילוסופיה, כמו בפילוסופיה, הנקודות אינטואיטיביות והתלמידים ממש מנסחים את העקרונות.
אחרי ההפסקה
אנחנו מדברים על הבגרות, על בית הספר ועל תיכון בכלל, לאט אנחנו גולשים לשיחה על פריפריה ופריפריה חברתית, כמו גל על הסללה.
טליה מובילה את הדיון והתלמידים פעורי עיניים, מביטים אל החומר הזה ומוצאים בו חלקים מעצמם.
Comments