יב' – כיתת הפילוסופיה של אושי שהם קראוס:
שיעור עשיר ומגוון בכיתה בבת ים. עשיר באופן, בצורות ובתכנים. אנחנו מתחילים בכתיבה; הכתיבה המסורתית של פתיחת וסיום השיעור. מיד אחר כך אני מתחיל בהוראה בפעם השנייה את החומרים של אריסטו.
המהלך הפעם מאורגן על הלוח, מועתק למחברות ופחות אינטואיטיבי ממה שהיה בשבוע הקודם.
אני מציג את אופי או את כיוון התנועה האריסטוטלי: מן הכוח אל הפועל, מהפוטנציאל למימוש.
מכאן אנחנו שואלים מה עושה אובייקט טוב?
תשובה אפשרית: הוא ממלא את הפוטנציאל שלו.
ומכאן, מהו האדם ומתי אדם פועל טוב
כאן אנחנו מציגים את ההגדרה הידועה של אריסטו באשר לטבע האדם; זואון פוליטיקון וביוס לוגיקון.
מהו אדם הפועל טוב?
החושב? הממצה את יכולות החשיבה שלו
הפסקה נדרשת
ואנחנו מתכננים לסכם בחלק השני, אלא שמהלך ספונטני של טליה משנה את השיעור.
טליה מקריאה לחלק מהבנות את "דגי הבננה" של סלינגר.
ההקראה גולשת לשיעור והופכת לשיעור.
משמח לראות אור בעיני משתתפים שאריסטו כיבה בשיעור הקודם
מעציב שלא כולם נהנים מהפילוסופיה, אך מספק לשחק עם היכולות שלנו – המורים – ולנסות לגוון להם
יא' - הכיתה המשולבת (ספרות ופילוסופיה) של יעל איזנברג ועומר בן דוד:
לא מעט תלמידים וגם מורה אהוב אחד היו חסרים היום, אבל היה לנו שיעור כיפי במיוחד על המערכה השנייה של "מקבת". התלמידות, וגם החבר של עדן שהגיע להתארח, התמסרו בחדווה לתככים ולמזימות שטלטלו את טירת אינוורנס, ובפרט לדמותה הגדולה מהחיים של ליידי מקבת. ראינו כמה ממה שנאמר במחזה נאמר בין השורות (למשל בדיאלוג הלילי בין מקבת ובנקו, שמקיימים שיחה סמויה על רצח דנקן מבלי לומר עליו מילה מפורשת), ואיך השורות עצמן מדברות בכמה קולות במקביל (למשל כששקריו של מקבת מסווים את האמת או שדברי האמת שלו מסווים את השקר). תהינו מה חושבת ליידי מקבת על החלטתו לרצוח את השומרים, אם היוזמה הזאת שינתה משהו ביניהם ואם ההתעלפות של הליידי מבוימת או אותנטית. דיברנו על היחס בין עולמו הפנימי של מקבת לבין סדרי העולם החיצוני שהולכים ומשתבשים, על השאלה מאיפה נובע הקלקול ועל השאלה מה זה אומר על נבואת המכשפות, וניסינו להבין מה הסיפור עם כל הציפורים.
コメント