יב' – כיתת הפילוסופיה של אושי שהם קראוס:
שיעור טוב, דחוס. יעיל ומלא.
אנחנו מתחילים בפורמט חדש. בתחילת השיעור התלמידים מקבלים את ההערות על ההגשה שלהם מסוף השיעור הקודם. הם מקבלים חצי שעה, מתקנים ומגישים שוב.
ואז מתחיל הלימוד.
בתכנית השיעור שלנו:
- חזרה על החכמה לפי סוקרטס
- משל המערה של אפלטון (חזרה, כמובן - - למדנו את החומר בשנים הראשונות שלנו)
- אהבה אפלטונית, ארוטיקה לפי המשתה.
המטרה היא להגיע לתורת האידיאות דרך הדוגמה של אידיאת היפה.
השיעור גם לימודי מאוד, אבל גם קרוב ומלא השתתפות.
לקראת סופו, התלמידים מקבלים את משימת הכתיבה הקבועה ויושבים לעבוד עליה.
בשבוע הבא: תורת האידיאות של אפלטון ותפקידו של החכם "הפילוסוף" לפי אפלטון.
יא' - הכיתה המשולבת (ספרות ופילוסופיה) של יעל איזנברג ועומר בן דוד:
אחרי שנה עמוסת קשיים ומכשולים, נפגשנו אתמול בתרבוטק במתכונת חדשה, בשעות אחר הצהריים, ונראה שסוף סוף הקבוצה שלנו חזרה לחיים: הגיעו רבות ורבים, ביניהם גם תלמידים שלא ראינו כבר זמן מה, והשיעור כולו הרגיש מלא חיים ומשמח!
החלטנו לחלק את המפגשים הקרובים לשני פרויקטים מרכזיים: יחידת הלימוד באתיקה, ובמקביל - קריאה צמודה ב"מקבת'" של שייקספיר.
בדיון המבואי שלנו באתיקה, הצגנו את הנחת היסוד של הדיסציפלינה, על-פיהן ניתן לנסות ולבסס את המערכת המוסרית על בסיס מאורגן והגיוני. שאלנו ביחד מה יכולה להיות התשתית של אותה תורה. מהם היסודות למחשבה המוסרית שלנו? ומנין אנו שואבים אותם? רעיונות חשובים עלו בזה אחר זה: החינוך, החוק, מסורות, הטבע האנושי... העמקנו בכל הצעה ושקלנו גם את הקשיים הכרוכים בה.
המשכנו לשייקספיר והשמחה גדולה! מבלי הרבה הקדמות, חילקנו תפקידים והתחלנו לקרוא בשתי התמונות הראשונות במחזה. ורוניקה, אדלינה ואדל היו מכשפות נהדרות, ניקיטה הרשים כמלך דנקן וגלעד היה הקצין הממורמר ביותר שיכולנו לבקש! לאחר הקריאה, דריה פתחה גרסה ברוסית, קראנו שוב את התמונה הראשונה והשוונו בין התרגומים.
כבר היינו על סף ייאוש, בסמוך למפגש הנוכחי, וזריקת החיים הזו הייתה חשובה נורא. משמח לראות את הקבוצה מגיעה בזמנה החופשי, אחר הצהריים, להוטה ללמוד. עכשיו גם אנחנו להוטים ומלאי תקווה להמשך.
Comments