בראשון התכנסנו למפגש מליאה. לפני כן, חשבנו צוות המוריםות איזו אומנות אנחנו רוציםות להביא לתלמידיםות, ועם אילו סוגיות היינו רוציםות להפגיש אותםן. הסרט הנבחר: על כיסא הבמאי יושבת אישה, בבימויה של סמדר זמיר, שגם הגיעה אלינו לאחר הסרט לשיחה עם התלמידיםות על קולנוע, פמיניזם, מגדר ועוד. הסרט מביא סדרת ראיונות עם במאיות ישראליות שונות, בליווי קטעים מתוך הסרטים השונים שביימו. סמדר מספרת, שהסרט נעשה מתוך נקודת מבט סוציולוגית, וכי מרכז הראיונות היה החוויה האישית של הבמאיות.
26 קולנועניות שביימו סרטי עלילה בישראל משתפות סיפורים מכיסא הבמאי. אלו מבקשות להביא את החוויה האישית של מי שמתקשה למצוא עצמן בתוך עולם היצירה בכלל ועולם הקולנוע בפרט. כמי שאין להן מודל נשי לחיקוי, אבל רוצות ליצור מודל כזה.
הן דנות בקשיים כלכליים, חברתיים, משפחתיים ואישיים. בתקרת הזכוכית הפנימית, וביכולת לשים את עצמן במקום שלכאורה שייך לגברים. העמדות והנשים בסרט היו מגוונות, יש כאלה שקראו לפעולה, יש כאלה שדיברו על העול שהן חשות בגלל הציפייה לייצג את המין הנשי כולו, חלקן ביקשו לשבור את הגבולות שבין גבר לאישה או בין זכר לנקבה, ולומר שגם גברים עשויים לעשות סרטים הנחשבים נשיים. רבות דיברו על האמהות והסבתות שלהן, על החינוך שקיבלו ועל הציפיות המשפחתיות, סוגיות שניתן לעיתים לראות גם בסרטים שלהן. נשים מגילאים שונים, רקעים שונים, דתיות, ערביות, לסביות, אימהות, שחורות, ג׳ינג׳יות, אל-הוריות, וכולן, במאיות. לאחר הסרט, בשיחה עם סמדר, עלו סוגיות מעניינות. ראשית סמדר סיפרה על הדרך שעברה עד לתחילת העבודה על הסרט, ועל הסרט עצמו. על השותפיםות שלה לדרך, על הראיונות ועל נקודת המבט שלה. היא דיברה על הבשורה שקיוותה שתגיע
עם הסרט, ועל המאבק הפמיניסטי שלה ובכלל. כשפתחה סמדר את האפשרות לשאול שאלות, מרגע לרגע התרוממו עוד ועוד ידיים. השיח היה ער לאורך כל הדרך, והתלמידיםות לא פחדו לבקר ולאתגר את העמדות הבאות לידי ביטוי בסרט.
חלק מהתלמידיםות סיפרו שהן אינן מרגישות את הדיכוי, וחלקן מבינות שישנה בעיה, ורואות את הפתרון או השאיפה שלנו בתור חברה, באופנים שונים. השאלות של התלמידות היו אומנותיות, תיאורטיות ואישיות כאחד, החל מהבחירה בצבע הוורוד
לאורך כל הסרט, דרך בחירת הקטעים מתוך הסרטים של הבמאיות, ועד הקשר בינה ובין המרואיינות, ובינה ובין שותפיה לדרך. המאבק הפמיניסטי והגישה אליו הטרידה במיוחד את התלמידיםות, ועלה גם הקשר בין המושג פמיניזם למושג מגדר.
אחת התלמידות העירה בחדות שחלק מהמשפטים הנאמרים בסרט היו יכולים להיאמר גם על ידי גברים, ובכך התחברה גם לעומר שהעיר על מקומם של הגברים שאינם בדיוק הגברים המדכאים, אבל הם גם אינם נשים.
דרך תשובותיה סמדר העשירה את הידע של התלמידיםות, וגרמה להםן לחשוב על מקומםן בתוך המאבק הפמיניסטי, כגברים ונשים כאחד. אין ספק שהייתה מליאה מוצלחת!
Comments