שבוע 17 של לימודים בבית החינוך למדעי הרוח לתלמידי תיכון במכללה האקדמית אורנים. החיסונים מתחילים להשפיע גם אצלנו...:
במגמת הפילוסופיה:
בכיתה י' של יונתן שילה דיין:
השבוע פתחנו חטיבת לימוד חדשה. הוגה חדש, גישה חדשה: קאנט ותורת המוסר הדאונטולוגית. לא היה קל. בחלק הראשון לימדתי בקווים כלליים על הגישה, וההבדלים בינה לבין הגישה התועלתנית אותה סיימנו ללמוד לאחרונה. את החלק השני בחרתי להקדיש לצלילה אל הטקסט עצמו. נמנעתי מהאפשרות הזו בשבועות האחרונים מתוך הבנה שטקסטים שאינם נגישים, הופכים נגישים עוד פחות בזום.
הפעם הרגשתי שיש גבול להוראת פילוסופיה ללא המפגש עם הטקסט בחברותא. בנקודה הזו היה קושי, התלמידות התקשו לעקוב ומצאתי את עצמי מקריא ומנסה לפרש, בעיקר עבור 3-4 תלמידים שנשארו איתי, מתוך 13 אתמול.
מעבר למעבר לתרגום חדשני יותר, אני צריך לחשוב מחדש את הנדבך הזה בלמידה, שבינתיים לא הוכיח את עצמו.
בכיתה יא' של נעמי הררי:
בתום חלקים מבואיים רבים (מפגש עם מרצה, סרט, מפגש עם אקטיביסט) הגיע הזמן לשקוע בטקסט פילוסופי שעוסק בשאלות מטפיזיות אודות המושג ״אישה״. קראנו קריאה צמודה במבוא לספרה של סימון דה-בובואר ״המין השני - העובדות והמיתוסים״. עצרנו לשיחה כמעט אחרי כל משפט. הסוגייה הראשונה שדנו בה הייתה ההבחנה בין קיום פיזי נקבי לבין קיום זהותי נשי.
למדנו שהתלמידות מניחות כמובן מאליו שהדברים לא זהים, ועל תרומת הזהות הטרנסג׳נדרית כאפשרות בעולם להנחת יסוד זו.
החלק השני של הדיון נסב סביב נומינליזם ואפשרות ביטול המגדר כקטגוריה בעלת ערך. שוב נוכחתי עד כמה דיון רלוונטי לעולמן יכול להיות עמוק ולהנכיח מסוגלות לימודית ומבט אינטליגנטי ואינטלקטואלי על המציאות. נהניתי, בקיצור.
במגמת הספרות:
בכיתה י' של ענת שרון בלייס:
הסיפור "שוק" של סמי ברדוגו, שעוסק במערכת יחסים אינטימית ולא שגרתית בין אם ובנה עמד במרכז השיעור אמש . קראנו וגם צפינו בסרט אנימציה שדותן מורנו עשה על פי הסיפור. מלבד זאת קראנו עוד שני סיפורים קצרצרים של הסופרת האמריקאית קלאודיה רנקין, שעוסקים בעיוורון גזעי וקינחנו לסיום פואטרי סלאם של לוסי איוב על אשה ערביה בחברה ישראלית
בכיתה יא' של חיה גלמן :
אתמול בשיעור היה לנו הכבוד והעונג לארח את המשוררת והסופרת והאשה המקסימה - איריס אליה כהן. בחלק הראשון של המפגש איריס קראה עם הבנות את הפרק הראשון מהנובלה 'צבע החלב' לנל ליישון.
בקריאה צמודה הן אפיינו את דמות הגיבורה המספרת התחקו אחר לשון הדיבור שלה הרצופה שיבושי דקדוק ותחביר, דקדוק, אסוציאטיביות, היעדר פיסוק, ריבוי דימויים, חזרתיות והיעדר היררכיה של הפרטים הסיפוריים.
בהשראת הטקסט הן קיבלו משימת כתיבה - לכתוב זיכרון ילדות בגוף ראשון, בלשון דיבורית וברצף כתיבה מבלי לעצור או למחוק או לתקן. התוצאות היו מרשימות, השיחה עם איריס הנפלאה זרמה והבנות הביעו עניין רב ושיתפו פעולה.
Kommentare