השבוע ה 31 בעמק. מתקשים להאמין שאו טו טו זה נגמר...
במגמת הפילוסופיה:
בכיתה י' של קובי אסולין
הפגישה עסקה בשלושה דברים: התחלנו במעבר על שאלות הבחינה שהייתה, עמדתי על אי הדיוקים שהיו משותפים למרבית התלמידים, החסרים בשאלות, הנטייה לכתוב לקונית מדי בתשובות. לאחר מכן עברנו לדון בהבחנה בין חשיבה דדוקטיבית לאינדוקטיבית, הבאנו דוגמאות לשני סוגי הטיעון, וגם הבחנו בין טיעון להסבר מבחינה מושגית. החלק השלישי בפגיעה עסק בשאלת ההשפלה לפי הספר החשוב והחכם החברה ההגונה של אבישי מרגלית, פרק חמישי שעוסק בהתנהגות חייתית. התחלנו בתרגיל בו הצבתי לתלמידים 8 שאלות שהן התבקשו לענות עליהם בכוחות עצמם (וקצת עזרה שלי) ביחס לחלק הראשון של הפרק. היה מרתק לראות כיצד הרגע שהתלמידים התבקשו להתמודד עם עבודה של קריאה וכתיבה הן יצאו מהלך הרוח שאפיין אותם בשיעור של מין עייפות החומר והתמודדו עם טקסט לא פשוט מבחינה פילוסופית. שבוע הבא נמשיך בקריאה צמודה של הפרק המרכזי הזה. כאשר עיקר המטרה היא להכשיר את התלמידים לקריאה צמודה בטקסט (הכנה לעבודות גמר למי שיבחר).
בכיתה י' של יעל אבוקרט קליין
השיעורים התחלקו לשניים. את החלק הראשון כפי שהוחלט בשבוע שעבר, הקדשנו לתכנון החולצה שנדפיס בסוף השנה. התלמידותים כתבו במשך השנה ציטוטים מצחיקים/ הזויים שהוצאתי מהפה, חלקם מבטאים את האוירה שלנו בשיעורים,(סוקרטס הוא פולנייה) חלקם סתם מצחיקים כי יהיו סתומים לחלוטין בלי ההקשר שרק אנו מבינותים, והחלטנו להדפיס אותם על חולצת השנה (בכל שנה נדפיס את האוירה הספציפית שמתאימה במיוחד לה). כמובן שנדפיס על חולצות משומשות מהצד השני. נינה ניהלה את הדיון והבחירות, וציירה על הלוח והצבענו דמוקרטית. התחלנו מהטלת וטו על משפטים שאנו מורידות, כי ללא הקשר יהיו מזעזעים מדי. (כמו: "ומי עוד לא היה רע? - אייכמן " בדיון על חנה ארנדט, ורוע כמעשים בפועל ולא כנטיית לב).
נבחרו שלושה משפטים וסמל החצקרן (חציל=חד קרן = חצקרן. מצחיק, אני עפה על זה וגאה על ההמצאה, למרות שלא זוכרת באיזה הקשר אמרתי את זה, אולי כשלמדנו על פרמנידס שביטל את התופעות ושהכל אחיד... מזל שהן כותבות, חצקרן זה גאוני). בקיצור סיכמנו את המשפטים והקו הכללי, המעצבות הגרפיות של הכיתה יעשו גלופה ונחפש איפה להדפיס על חולצות שנביא (או כפי שזה בא לידי ביטוי בעולם הממשות- נויה תמצא איפה להדפיס ואנחנו נביא לה את החולצות ואת הכסף)
בשיעור השני במקום הסיכום על אריסטו שהכנתי, החלטנו לעשות דיבייט על נושאים שיבחרו, או כפי שהן תיארו זאת "על כל מה שלא נתתי להן במשך השנה לפתח בגלל שרציתי להתקדם עם החומר" זיו שמתנדבת במד"א, העלתה את השאלה "האם זה נכון וראוי לאפשר לנערותים בני 15 להתנדב במד"א ". התמקמנו פיזית בצדדים בהתאם לדעתנו, שזה חצי כיתה באמצע כמתלבטים, חצי בצד שבעד, ונינה בצד שנגד. (ועוד שני מתלבטים שישבו לידה כי יש משענת על הקיר) ערכנו את הדיון, שזיו ניסתה להוביל, היה מעניין. הדעות העיקריות תמכו בעניין, והיה דיון פורה ועימות מול הנקודות השונות שנינה העלתה "נגד". מה שכן, אחת הנקודות שהיא העלתה- ראוי ממש להסתכל עליה במלוא הרצינות, והיא שהמתנדבים לא מקבלים ליווי פסיכולוגי במהלך ההתנדבות, ובעצם חווים סיטואציות ופוגשים מצבים לא פשוטים, שגם אם הם יוצאים לתאונות מתוך מוטיבציה ועניין, צריך לעבד את מה שהם עוברים בצורה הולמת, ואין את זה. אז בסופו של דיון, סיכמנו שאנחנו בעד אבל עם שיפור נדרש במערכת בעניין זה. שווה לחשוב איך ובפני מי להעלות את השיפור הנדרש.
בכיתה יא' של יונתן דיין:
אתמול המשכנו לצלול אל המהלך הקאנטיאני. כמעין הזמנה, התחלנו את השיעור בשאלה כללית מדוע כדאי ללמוד לימודי רוח, ופילוסופיה בפרט. דיברנו על הפער שבין החוויה האישית המזינה לבין העיסוק החסר תועלת לכאורה, במונחים של העולם שבחוץ. ומכאן, שחלק מרכזי מהעיסוק הוא לשם עצמו, כציר הפונה אל הרוח. וכך גם המהלך של קאנט, מחייב התמסרות על מנת להבין משהו מתוכו, על מנת לרדת אל שורש הדבר עצמו. חזרנו משם מעט אחורה, אל המהפכה הקופרניקאית, אל נקודת המפנה בתפיסת האובייקט. קראנו באיטיות ותוך דיון מתוך המבוא של התרגום החדש של ירמיהו יובל לביקורת התבונה הטהורה, בנקודות מסוימות השפה שלו היתה נהירה יותר משל קאנט. במיוחד בדיון במתמטיקה. סיימנו את המהלך עם צורות ההסתכלות, ועם הקטגוריות השונות של התבונה האנושית, שם הם כבר מעט התעייפו, ובצדק.
בכיתה יב' של עומר בן דוד :
אנחנו שבוע לפני הבגרות, בשיאה של חזרה אינטנסיבית. עברנו ביחד על דפי ההכנה לבגרות, סימנו מושגים ושאלות שדורשים העמקה נוספת וחזרנו ודיברנו על ניסוח נכון של טענה פילוסופית.
לצד העבודה המרובה, גם נהנינו. הגיעו גם תלמידי עבודות הגמר, ותמיד מרגש לראות את התלמידים מגיעים גם כש'לא צריך'. הדיונים לאורך החזרה מאפשרים לנו לבחון ממבט על את שלושת השנים האחרונות, ולדון בתורות הפילוסופיות באופן השוואתי. נעמה, לקראת סוף השיעור, התנשפה ואמרה: "וואו, כמה עברנו בשלושת השנים האלו!". בהחלט כמה!
במגמת הספרות:
בכיתה י' של איריס אליה כהן (התלמידות זכו הפעם למנת פילוסופיה מפי יונתן דיין):
אתמול נפגשנו כל התלמידות למעט ההרדופניקיות שנמצאות בחו"ל לפגישת סיכום אצלי בבית. את השעה הראשונה אחרי התארגנויות והסעות ותיאומים התחלנו בשיחת סיכום, מה הייתן רוצות שנמשיך ומה הייתן רוצות שישתנה בשנתיים הבאות. אז הכל מכל נאמר, שוב התעורר הדיון על הסינתזה עם כיתות הפילוסופיה, בקשות לגבי התכנים - יותר פרוזה ופחות שירה, פחות חומר ויותר עומק, אני עוד תוהה איך לעשות את זה, אני סומכת על חיה שתדריך אותי. דיברו על הפיזיונומיה - כלומר, הכיסאות השולחנות, המקרן וכו. רשמתי את כל הדברים ובכוונתי להתייחס אליהם במלוא הרצינות. אחרי שאכלנו (מרק עדשים בסגנון הודי ועוד כל מיני) שיחקנו משחקי לשון מוזיקליים (כל השירים שמופיעה בהם המילה שמש.... ) ככה יצא שזימרנו במרפסת עד שהיינו צריכות ללכת. היה כיף נעים וטעים ואני מקווה שהשנה הבאה תהיה אפילו יותר טובה מקודמתה.
Comments