שבוע שמיני של לימודים בבית החינוך למדעי הרוח לתלמידי תיכון במכללה האקדמית תל חי. האופק קצת התרחק השבוע אבל רוחנו לא נפלה 😊 :
במגמת הספרות
בכיתה יא' של ד"ר טליה לוי:
חזרנו לדון קיחוטה וחידדנו חלקים חשובים פרק ב' אותו קראנו בשבוע שעבר: היציאה החפוזה של האביר מטעם עצמו להציל את עולם, הרשות שהוא נותן לסוס להוביל, מתוך המחשבה המעוותת שכך מתנהלות ההרפתקאות, האירוניה של המספר ביחס לדון קיחוטה והפער בין הלשון הפשוטה שלו לזו המנופחת של גיבורנו. מפרק ב' גישרנו בעל-פה על חלקים שאותם אין לנו אפשרות לקרא: ההסמכה המגוחכת לאבירות, הניסיון לעזור לנער שחוטף מלקות והרעת מצבו, הפרובוקציות כלפי העוברים והשבים ומינויו של סנצ'ו פנסה לנושא כלים תוך הבטחה שביום מן הימים הוא יקבל אי משלו.
אחרי שרומי הציגה לכיתה את קורות חייו של סרוונטס, שבשונה מגיבורו היה בעל ניסיון עשיר בשדות קרב, ניגשנו לקריאת פרק ח' שבו מוצגת הסצינה המפורסמת של המלחמה בטחנות הרוח. כדי לעבד את השאלות הגדולות שעולות מהפרק יצרנו מחברת דיאלוגית. התחלקנו לקבוצות של שלוש וכל תלמידה חיפשה ציטוט שאהבה במיוחד או שדיבר אליה, העתיקה אותו וכתבה מה הוא מעורר בה ואילו מחשבות צצות בעקבותיו.
כל טקסט עבר בסבב לשתי התלמידות האחרות בקבוצה, כשההנחיה למגיבות היא לקרא את הציטוט ואת ההערה שלצידו תוך התכוונות למי שכתבה אותו ולקחת את הדיון צעד אחד קדימה. אחרי הסבב כל אחת קיבלה את המחברת שלה יחד עם ההערות של שתי החברות לקבוצה והתבקשה לקרא את שני הדיונים שנוצרו סביב האמירה שלה ולכתוב באיזה אופן המחשבות שלה השתנו או הסתבכו ואילו שאלות חדשות יש לה עכשיו.
הפעילות הזאת שבו כל אחת קיבלה התייחסות לדברים שלה ותרמה לאחרות העלתה שאלות מעניינות. למשל, האם יש משמעות לחברות שבה אחד מהצדדים מתנשא על הצד האחר ולא מקשיב לו (באופן מפתיע, התשובה היא כנראה כן); היחס בין העולם הפנימי למציאות החיצונית והגבול הדק שבין מקום מבצר בתוך עצמנו שאליו אפשר להימלט לבין ניתוק מהסביבה; האם זה אפקטיבי לנסות לשכנע מישהו שלכוד בתוך עולם של פנטזיה דרך קול ההיגיון; שיגעון הגדלות והסכנות (גם הפיזיות ממש) הכרוכות בו. שמחתי על הנושאים המרתקים שעלו, שלא בטוח שהיינו מגיעים אליהם בדיון בעל-פה, ודאי שלא באופן הזה.
בכיתה י' של אילה ליבנה:
היה מקסים! משהו באנרגיות של כולנו היה נינוח וחמים. התחלנו כרגיל עם סבב קצר של שיתוף שלומינו ומשם חזרנו לדמויות של ליל העשרים. התלמידות התבקשו להפנות אל כל אחת מהדמויות שאלות אישיות ולבסוף התקבלה רשימת שאלות (שהרשימה אותי מאוד באינטליגנציה הרגשית של התלמידות). שאלות כמו - האם אתה מדבר בסרקסטיות כל הזמן כי אתה חושש להיפגע? או - למה קשה לך לבטוח בחברי הקבוצה?
או - האם ולמה את מתחברת יותר לבנים בקבוצה? לאחר מכן הן קיבלו משימת כתיבה - לבחור שתי שאלות ולהשיב עליהן לפי המידע שהתקבל על הדמות מהמחזה. התשובות שלהן היו מרתקות! הן הצליחו לרדת למעמקי הנפש של הדמויות ולהסביר דקויות לא מדוברות, ממש התרגשתי להקשיב לפרשנויות שהציעו. בחלק השני של הסיפור התחלנו לקרוא ביחד את הסיפור "סיכוי" של אליס מונרו, סיפור שמתחיל לאט אבל לופת את הלב.
שמנו לב למעברים הרבים בין המיקומים בזמן ובמרחב תוך שמירה על רצף עלילתי קוהרנטי. יצאנו לסופ"ש עם חיוך.
במגמת הפילוסופיה
בכיתה יא' של ד"ר אדם ויילר גור אריה:
במרכז השיעור - ניטשה, מוסר אדונים ומוסר עבדים.
- הסבר העקרונות, התפיסות והאידיאולוגיה של מוסר האדונים.
- צפייה בקטע מהסרט "טרויה" על המאבק בין אכילס להקטור וניסיון לראות מה ניתן ללמוד ממנו על מוסר אדונים, כיצד באים כאן לידי ביטוי עקרונות של מוסר אדונים.
- דיון בשאלה האם נדיבות ועזרה לזולת אפשרית במסגרת מוסר האדונים.
- ניסיון לבחון האם בתפיסות המוסריות של כל אחד מאיתנו קיימים מרכיבים של מוסר אדונים.
בכיתה י' של יעל אשד סילבר :
המשכנו לעסוק במושג של חופש והפעם התחברנו ליום השוויון לאנשים עם מוגבלות.
בדקנו יחד מהי מוגבלות? ו"מיהי מוגבלת?"
בחנו האם אנשים עם מוגבלות יכולים להיות אנשים חופשיים? התלמידים הציגו דוגמאות מגוונות בתשובה לשאלה אבל היתה בעיקר הסכמה על כך שהחופש של אנשים עם מוגבלות נפגע בחברה.
הדגשתי את המובנים של החופש החיובי שנפגעים בעיקר מבורות וסטראוטיפים חברתיים.
למדנו על המושג 'אי צדק אפיסטמי' כתופעה חברתית שמגבילה את החופש של אנשים וקבוצות מיוחדות בחברה.
כל תלמיד ותלמידה כתבו טקסט קצר המציג תשובה לשאלה: האם ואם כן אז באיזה אופן החופש שלהן מוגבל.
השיתוף שלהן היה מעניין ומרגש. הן נגעו בקשיים חברתיים, במורכבויות אישיות ובאתגרים בהתנהלות בחייהן. לצד תשובות אלה היו גם תלמידות ששיתפו בחופש רב שלשות בחייהן לפעול, לחוות, להתנסות ובתמיכה שיש להן בבחירה חופשית מתוך אפשרויות רבות.
מתוך השיתוף בטקסטים התחלנו ללמוד כיצד לענות על שאלה באופן מנומק, מיומנות שנתנסה בה באופן ממוקד בתקופה הקרובה.
コメント