שבוע 33 ללימודים בבית החינוך למדעי הרוח במכללה האקדמית תל חי. תשעה שבועות במצב מקוון. בשבוע הבא נסיים את שנת הלימודים הראשונה בבית החינוך ואיזו שנה זו היתה! (נסכם בנפרד).
את יום הלימודים אמש פתחנו במליאה מקוונת עם ד"ר יערה גיל-גלזר על אמנות חברתית. יערה הציגה תפיסה של האמנות כתרבות חזותית בה הציור והפיסול נבחנים לצד כרזות, אריזות ופרסומות.
יחד איתה צפינו בעבודות של אמנים שמגיבים לסביבה ולסטריאוטיפים הרווחים בה. התעכבנו על החוויה האסתטית אך בעיקר על המסר החברתי שמעבירים דימויים בסוגי מדיום שונים: ציור, צילום ווידאו-ארט.
במגמת הספרות (ד"ר טליה לוי)
אחרי ההפסקה המשכנו בקריאת סיפור המדע הבדיוני הקצר "פרחים לאלג'רנון" שזימן לנו היכרות עם הכתיבה היומנית. בחנו את ההצדקה שמציג הסיפור לכתיבת היומן, במקרה זה תיעוד של המטופל צ'רלי גורדון את מצבו לפני ואחרי הליך רפואי של ניתוח חדשני שנועד להקפיץ את רמת האינטליגנציה שלו. פגשנו בצ'ארלי וביצור היחיד אליו הוא מרגיש קרוב, עכבר המעבדה אלג'רנון שהחל בתהליך לפניו ומנבא את העתיד לקרות לו.
התעכבנו על הלשון כמשקפת את מצב הגיבור: התחביר והכתיב המשובשים המפנים בהדרגה את מקומם ללשון תקנית; בשלב השגשוג האינטלקטואלי, לתחביר מורכב ולמילים גבוהות; ובסוף חזרה לעילגות.
ליווינו את צ'רלי שרוצה להיות חכם ובטוח שזכה בגדול בתהליך ההתפכחות וההכרה שהוא עומד להפסיד גם את המעט שהיה לו. הסוגיות של טיב הקשר בין ידע והשכלה לאושר ויחס החברה למוגבלים עוררו עניין והעלו סיפורים של התלמידות מחיי בית הספר.
במגמת הפילוסופיה (ד"ר אדם ויילר גור אריה):
המשכנו לדון ברעיונות מתורת המוסר של קאנט: (1) קאנט טוען שתבונת האדם היא המקור למוסר ושאותה תבונה משותפת לכל בני האדם. בהקשר הזה ראינו שהמון תרבויות ודתות בעולם מצדדות בעקרון ההכללה והסברנו שייתכן שקאנט היה טוען שהתופעה הזו מחזקת את הקו שלו שכל אדם בכל מקום יגיע לאותן מסקנות בתחום המוסר אם הוא רק יחשוב היטב. (2) קאנט טוען שהבסיס להתייחס לאדם כבעל ערך בפני עצמו היא התבונה שלו. בהקשר הזה העלינו שתי שאלות:
א. האם ניתן להעלות על הדעת תכונות אנושיות אחרות שעליהן ניתן לבסס את היות האדם בעל ערך בפני עצמו - מה למשל לגבי היכולת להרגיש? מה לגבי היכולת לאהוב?
ב. האם הכיוון של קאנט לייחס לאדם ערך בפני עצמו מבטא גישה אנתרופוצנטרית? האם אין עוד ישויות ודברים בעולם שיש להם ערך בפני עצמם והם אינם בני אדם?
Comments