top of page
Writer's pictureדרך רוח

מכללת תל חי 29.10.2020

השבוע השלישי המקוון בבית החינוך. האמת, נראה לא רע בינתיים. לא רע בכלל 😊.

בואו:

במגמת הספרות

בכיתה יא' של ד"ר טליה לוי:

חמישי, 16:30 אחה"צ, התלמידות אחרי עוד יום לימודים מקוון וגם המפגש שלנו מתקיים דרך מסך. בכל זאת הצלחנו איכשהו לחזור לאודיסאה, לגיבורנו הסובל שרוצה לחזור הביתה ולמפגש שלו עם אשתו אותה לא ראה עשרים שנה.

דרך הדימוי "אודיסאוס באי של קליפסו" (דטלף בלונק) דנו בנוסטלגיה ככאב שמקורו בגעגועים הביתה. דיברנו על ה"נוסטוס", השיבה הביתה של הגיבור ההומרי שטומנת בחובה גם חזרה לזהות.

במקום שבו שבו עזבנו את אודיסאוס בשיעור שעבר הוא רחוק מזהותו אחרי שאיבד את אנשיו, את האניות וכלי הנשק, ועכשיו הוא מאבד גם את מראהו החיצוני כשנכנס במסווה של נוכרי זקן לאיתקה שאותה הוא כבר לא מזהה. 

התוודענו למפגשיו של אודיסאוס עם אומיוס רועה החזירים הנאמן ועם בנו טלמכוס, שלכבודו הוא מתגלה בזהותו האמיתית ובמלוא הדרו. עקבנו אחרי התוכנית של האב ובנו לנקמה במחזרים וסיפרנו על המפגש עם ארגוס, כלב הציד המפואר-לשעבר שעתה בזקנתו שוכב אפוף זבובים וכשרואה את אדונו מכשכש בזנבו ומת. בשיר 19 פגשנו את המחזרים שמכתרים את פנלופה ומעבירים את ימיהם בזלילה ובמשחקים.

במפגש בין פנלופה לאודיסאוס קראנו על תכסיס האריגה והפרימה של פנלופה ועל וההתרגשות שלה כשהיא שומעת ידיעות על אודיסאוס; מי שקפאה במשך שנים דומעת ומפשירה "כמו שהשלג נמס בהרים על רכס גבוה".

לקראת סוף השיעור הכרזנו על "שיר נולד": הצגתי על המסך מילים מעורבבות מתוך השיר של חיים גורי "אודיסס" (שלושת הבתים הראשונים) וכל תלמידה הרכיבה שיר חדש משלה מתוכן. יצאו שירים יפים וחדשים לגמרי, הנה אחד מהם:

"פָּרָשַׁת מַסְּעוֹת אוֹדִיסֵס, שֶׁנָּטַל עִמּוֹ

 אֲנָשִׁים לְעוֹלָם הַגַּלִּים הָאִטִּיִּים

וְהָעֵשֶׂב הַצָּף.

עָיֵף, מִתְגַּעְגֵּעַ אֶל מוֹלַדְתּוֹ

בְּשׁוּבוֹ שָׂמִים וְשֶׁמֶשׁ נֶחְלֶשֶׁת, חָזַר

הָלַךְ כְּחוֹלֵם בְּשׁוּלֵי הַדְּרָכִים

לִמְצֹא הַמִּלִּים בְּלִבּוֹ".

 

בכיתה י' של אילה ליבנה:

התחלנו את המפגש בסבב קצר של מה שלומנו, שהחוק היחידי היה שאסור להגיד "בסדר", זה גרם לתלמידות להיפתח ולשתף יותר. על כולן ברור שעוברת תקופה לא קלה.

כדי לעודד אותן המשכנו עם משימת כתיבה (לפי הרעיון הנהדר של ענבל המאירי) להרכיב מחדש את השיר "משל הגוזל" של אלי אליהו והן יצרו משפטים מופלאים ומעניינים, מלאים ברגש.

לאחר מכן הסברתי קצרות על שמונה התקופות בחייו של אדם, לפי אריק אריקסון, והתעכבנו על שלב גיל ההתבגרות, על מה שמאפיין אותו - מה שמאפשר ומה שבעייתי בו. זה יצר שיח שהיה בו שילוב של התיאורטי עם האישי.

לאחר הסבר על הרקע להתרחשות העלילתית התחלנו לקרוא את המחזה "ליל העשרים" של יהושע סובול. התלמידות נהנו מאוד להיכנס לדמויות השונות ונוצרה אווירה משחקית שאיפשרה להישאר מרוכזות גם בסוף היום.

לבסוף נשארתי לשוחח עם שתי תלמידות.

במגמת הפילוסופיה

בכיתה יא' של ד"ר אדם ויילר גור אריה:

במרכז המפגש - בעיית האינדוקציה של יום:

•          הגדרות לאינדוקציה ודוגמאות למהלכים אינדוקטיביים

•          מרכזיות האינדוקציה בחיי היומיום ובמדע

•          בעיית האינדוקציה של יום - אי היכולת להוכיח \ לבסס את הטענה שהחוקיות בטבע יציבה \ קבועה \ לא משתנה

•          מהי המשמעות של בעיית האינדוקציה של יום? האם אנו צריכים \ יכולים לוותר על האינדוקציה בעטיה?

בכיתה י' של יעל אשד סילבר:

המשכנו את העיסוק במושגים בסיסיים בלוגיקה. הבחנה בין משפט המהווה טענה למשפט שאינו טענה. הבחנו בין הנחות ומסקנה ולמדנו על מבנה של טיעון. התלמידים העלו טענות מחייהם ובקבוצות קטנות יצרו טיעונים ובחנו אותם.

התלמידות שיתפו פעולה בצורה נפלאה ובעזרת הטענות והטיעונים הכירו מעט יותר אחד את השנייה. בחנו יחד צורות של טיעונים כהכנה לשיח על תקפות וראינו דוגמאות לכשלים ומקרים בהם צורה של טיעון נראית משכנעת אך למעשה היא יכולה להוביל למסקנה שיקרית. לבסוף נחשפנו לבעיה של טענות בעלות כפל משמעות בצורה הומוריסטית.

Comments


bottom of page