top of page

יסודי בת ים 20.04.2023

  • תמונת הסופר/ת: דרך רוח
    דרך רוח
  • 19 באפר׳ 2023
  • זמן קריאה 2 דקות

שבוע 19 בבית החינוך למדעי הרוח לתלמידי היסודי בבת ים.


את החלק הראשון של המפגש שלנו הקדשנו לבירור מושגי־יסוד בדמוקרטיה, בניצוחו של מוטי, המורה המלווה שלנו.

מוטי הסביר לתלמידים על שלטון העם ועל ההבדל בין דמוקרטיה לשיטות משטר אחרות כמו דיקטטורה, והרחיב במיוחד על עקרון הפרדת הרשויות. הוא הציג את שלוש הרשויות והתמקד ברשות השופטת, על שלוש ערכאותיה והאינטראקציה של האזרח הקטן עם כל אחת מהן. תפקידו של בית־המשפט העליון, מעבר לתפקידו כבית־משפט לערעורים, הוא לבקר את התנהלות המדינה במקרה של פגיעה בזכויות הפרט. עם זאת, הדגיש מוטי, ביהמ״ש (גם העליון) שופט לפי חוק, שאותו מחוקקת הכנסת. כלומר - כל שלוש הרשויות נתונות תחת מרותו של החוק, וזה קוראים ״שלטון החוק״. תוך כדי ההרצאה, התייחס מוטי בקווים כלליים גם למושגים מהרפורמה המשפטית, כמו פסקת ההתגברות והוועדה למינוי שופטים.

בסוף ההרצאה של מוטי חשתי צורך להדגים את דבריו באופן שיתחבר לעולמם של התלמידים, ולכן ביקשתי לתרגם חלק מהמושגים שהוא הציג לשפתם היומיומית של התלמידים.

הצגתי בפניהם אנלוגיה (אחרי שהסברתי בקצרה מהי אנלוגיה) לפיה הכנסת משולה למועצת־התלמידים ואילו ביהמ״ש משול למורים בבית־הספר, כאשר נשיאת ביהמ״ש העליון היא מנהלת ביה״ס (בהנחה שמדובר בבי״ס דמוקרטי שבו יש כוח רב למועצת־התלמידים).

לביה״ס יש תקנון, ובו יש חוקים, כמו למשל חוק האוסר על אפליה (הזכרנו מהי אפליה). נניח שהשנה נבחרו למועצת־התלמידים רק או בעיקר בנים, והם רוצים להכניס לתקון שאסור לבנות לשחק כדורגל. ברור שמדובר באפליה, ומנהלת ביה״ס לא תרשה זאת. אבל, כך שאלתי את התלמידים, על סמך מה היא לא תאפשר זאת? הם ענו: זה לא בסדר, זה לא מוסרי, לא צודק וכו׳. ותשובתי הייתה: נכון שזה לא צודק, אבל לא על סמך זה המנהלת (בבי״ס דמוקרטי) לא תאפשר זאת, אלא על סמך התקנון (שלטון החוק). לא ייתכן שבתקנון תהיה סתירה פנימית - שיהיה כתוב מצד אחד שאסור להפלות ומצד שני שמותר להפלות. פסקת ההתגברות, כך הסברתי, באה להתגבר על פסיקתה של המנהלת.

ביחס לסוגיה סביב הוועדה למינוי שופטים, אותה הציג מוטי בקווים כלליים, נתתי כדוגמה את הדר, שרוצה לצורך העניין ללמד בביה״ס שלהם. הדר תצטרך להיפגש עם המנהלת לראיון עבודה, להציג קורות־חיים וכו׳, והמנהלת תחליט אם לקבל אותה לעבודה או לא, על פי כישוריה. לעומת זאת, אילו הייתה מועצת־התלמידים בוחרת את המורים שמתקבלים לעבודה בביה״ס, ייתכן שהדר לא הייתה מתקבלת אם חלק מהתלמידים במועצה לא מתחברים אליה, מסיבה כזו או אחרת. מועצת־התלמידים פועלת מתוך אינטרסים אישיים, וגם הבחירות אליה נעשות הרבה פעמים לא מנימוקים ענייניים. שאלתי את התלמידים, מי מהם לא הצביע לחבר/ה שלו למועצת התלמידים? רק תלמידה אחת הרימה את היד. בקיצור, העובדה שהמנהלת, ולא מועצת־התלמידים, בוחרת את המורים והמורות מבטיחה את המקצועיות והענייניות של צוות המורים.

ספרות:

אחרי ההפסקה החלטנו להתקדם עם הכתיבה העיונית. אופק ישב בנפרד עם ילדים והם ערכו סיכום של העבודה שנעשתה עד כה בהשוואת שני שירים של אברהם חלפי.  ארבעה ילדים הספיקו לסכם ולהקליד את החיבור שלהם. שאר הילדים היו איתי בחדר שבו אפשר להשתרע על פופים. פטפטנו בסבב על חוויות מחופשת פסח ואז התחלנו לקרוא את דוקטור דוליטל בתרגום החדש של עטרה אופק. היה לנו גם זמן לתרגיל כתיבה.

המשימה היתה לבחור לדבר שפה חייתית אחת ולכתוב דיאלוג עם אותה חיה. היה מי שדיבר ארנבית,  חתולית, ארמדילית ויש גם מי שזכה לדבר עם חד קרן. מצפה לקרוא את שכתבו.

 

תגובות


  • Facebook

ליצירת קשר
liorp67@gmail.com
050-587-5544

דרך רוח

לקידום מדעי הרוח בישראל

(חל״צ)

bottom of page