יסודי בת ים 12.12.2024
- דרך רוח

- 11 בדצמ׳ 2024
- זמן קריאה 7 דקות
שבוע שביעי בבית החינוך למדעי הרוח לתלמידי היסודי בבת ים.
אופק נגאר
פילוסופיה:
השבוע התחלנו נושא חדש במפגשי פילוסופיה: אמנות. הטקסט הראשון שלנו היה קטע מהמיתולוגיה היוונית על תחרות הציירים שבין זאוקסיס לפרהסיוס. השאלות שנכתבו: אם פרהסיוס היה צייר למה הוא לא היה ידוע? למה הציפורים רצו לנקר את הענבים אם זה ציור ולא אמיתי? למה שמישהו יצייר וילון על ציור? למה דווקא בחרו באמן לא מוכר ודווקא בפרהסיוס? האם הוא צייר אשכולות ענבים? איך הוא צייר על הווילון? למה בכלל פרהסיוס צייר וילון? והשאלה שנבחרה: למה שהם יעשו תחרות על ציורים?
אגם - למה זה טוב להתחרות? אם אתה מצייר את מה שאתה אוהב אז תצייר, לא צריך להתחרות.
עומרי - אם מדובר בתחרות - לא צריך שכל החיים שלנו יהיו בתחרויות. אם אתה מתחרה נגיד מישהו, וזכית מקום שני. זה לא אומר שהוא מלך העולם.
ירין - למה לעשות על זה תחרות? היופי הוא בעיני המתבונן, אני מחליטה אם אני אוהבת את הציור או לא.
עדי - לדעתי זה כמו באירוויזיון, שהשופטים בוחרים מי ניצח. זה לא אומר שהם… נגיד בחרו את עדן גולן מקום אחרון, בסדר אבל זה רק בעיני המתבונן. לא בעיני כולם.
אמה - אני מסכימה ולא מסכימה. באירוויזיון יש מלא אנשים, זה לא רק השופטים ולא כל המדינות. ובכל מדינה מצביעים לעצמם, אז זה לאיזו מדינה יש יותר אוכלוסייה בתכלס.
רומי - אני חושבת, למה לא לעשות תחרות ציורים? אם היו צריכים לעשות תחרות… אולי תחרות ציורים יכולה לעזור, למשל ביקשו ציורים ממש יפים ואין מי שיצייר, לא יודעים מי יכול לצייר כל כך טוב.
עומרי - הדבר האמיתי בתחרויות - העיקר זה לא הניצחון אלא להתחרות טוב. לפעמים מקבלים גם ציון נמוך, החיים הם לא רק ניצחון. אם אתה זוכה בתחרות ריצה אתה יכול להגיד ׳יש, ניצחתי׳, אבל לא להשוויץ.
אגם - אני אהבתי את הדוגמה של עומרי. אם אתה אוהב זאת מה שעשית אתה לא צריך להקשיב למה שהם אומרים. אם החלטת שהציור שלך יפה אז צריך להישאר [לעמוד] מאחורי הדעות שלנו. כמו מה עדיף, כלב או חתול.
ירין - אגם צודקת, תחרות בין חיות זה מוזר. התוכי שלי חושב שאני עושה תחרות בין מי אני הכי אוהבת אבל אני לא עושה תחרות בין אף אחד.
עדי - ירין, אמרת לי שאת שונאת את התוכי שלך. ולגבי מה שאמרת, נגיד שכלבים רבים זה עם זה, זה מזכיר את מה שירין אמרה.
אגם - גם לי קורה כזה דבר עם אחותי, שהיא מביאה חברה הבייתה ואני מחבקת אותה ואז אחותי נעלבת.
אופק - התחרות יכולה להיות לא על ׳מי מצייר יותר יפה׳ אלא גם ׳מי מצייר יותר מציאותי׳ ועוד…
אגם - צודק, כי הוא באמת צייר מאוד משכנע עם הווילון אז הוא זה שצריך לנצח.
[?] - נכו, אבל למה שמישהו יצייר על וילון מצויר ענבים? אמרו שהווילון מצויר?
עדי - הוא לא צייר את הוילון, הוא הסיר את הוילון כדי שיראו את הציור.
עומרי - זאוקסיס צייר על קנבס אשכול ענבים, ופרהסיוס פשוט צייר, לדעתי הוא אמר ׳למה שאני אצייר על קנבס? אני אצייר על וילון ואז יעריכו אותי יותר׳.
ירין - הוא לא צייר את הוילון, הוא צייר וילון וחשבו שהווילון על הקנבס.
אמה - חשבו שיש וילון שמסתיר את הקנבס אבל בעצם זה וילון שציירו אותו - לא הסתירו שום דבר.
עדי - הוא צייר את הוילון אבל… אז נכון, אני באמת חשבתי ככה.
אופק - אז למה שפרהסיוס יזכה? הוא צריך לזכות לדעתכם?
אמה - אם הציור יותר אמין, אז כנראה שפרהסיוס צריך לזכות, כי זה יותר אמין מאשר הענבים, כי אפילו השופטים האמינו שזה יכול להיות וילון אמיתי.
ירין - אם הוא צייר ציור של וילון, הוילון לא היה אמור להיות יותר גדול מהקנבס? שיסתיר אותו.
אופק - אולי הקנבס היה גם בצורה של וילון…
עדי - הוילון גם מתגמש, קנבס לא היה יכול להתגמש.
אמה - אז הוא מאוד מוכשר.
עדי - אבל הוא לא מוכר…
אופק - למה הוא לא מוכר, למה זה מציינים את זה?
ירין - להראות שגם צייר לא מוכר יכול להיות יותר מוכשר מצייר מוכר.
כאן הסתיים הדיון שלנו.
ספרות:
המשכנו את הקריאה ב״ספר הדקדוק הפנימי״. הפעם עצרנו יותר כדי להבין משפטים שונים, שבקריאה ראשונה היו לא ברורים. התעכבנו במיוחד על קטע שבו נשארות שלוש שורות ריקות במכתב שאבא של נונו וגבי כתבו לנונו - למה נשארו שלוש השורות הריקות הללו? התעכבנו גם על הרגע שבו נונו עובר בין הקרונות, והרכבת הופכת שוב לרכבת של ׳בין הרים ובין סלעים׳ - דיברנו על המשמעות הרגשית של הרכבת מהשיר של עוזי חיטמן ועל המשמעות של זה בטקסט. לא הספקנו לכתוב הפעם.
הדר הירש
המפגש הנחמד שלנו החל באזכור המפגש הקודם שחתם את הנושא שליווה אותנו עד כה "ילדות". המשכנו לנושא הבא "אומנות". קראנו סיפור יווני עתיק על תחרות בין שני ציירים. השאלות שנכתבו :
לא הבנתי, למה הוא רימה אם הוא אמן?
למה לאנשים בסיפור שמות מוזרים?
למה הם שיקרו אחד לשני?
גם אתם מודים בהפסד אם אתם רואים מישהו שעשה משהו יותר טוב מכם?
איך אפשר לצייר וילון, הרי זה הכל צבע חלק עם קצת קימטוטים?
למה הוא בחר לצייר ענבים ולא פרי אחר?
למה הציור של הוילון ניצח ולא ציור הענבים?
כל כמה זמן נערכה התחרות הזו?
למה הם עשו תחרות ציורים?
השאלה האחרונה קבלה הכי הרבה קולות.
אלירז - כי הם תחרותיים. רצו לזכות בפרס
אלמה ש- כדי שאומנים יראו את הציורים שלהם ויראו שהם אומנים טובים
גלי- עושים תחרות בשביל כסף.
דניאל - כדי לבדוק מה יותר יקר. נגיד שמים ציור במוזיאון ולידו שמים עוד ציור. ככה בודקים אמנות שמתקבלת יותר על הדעת. את מי הקהל יותר אוהב ולפי זה יודעים מה נחשב יותר
גאיה- ציור זה פרנסה לצייר. הוא השקיע בזה. במקום לשים ציור בבית הוא יכול להתפרנס מזה
ארז- עושים תחרות כדי לדעת מי יותר טוב מהשני. אולי לא מקבלים על זה כסף
שקד- לוקחים כסף על ציורים. אם אתה רוצה לשים ציור בסלון כי זה יפה אבל יקר, אפשר להעתיק את זה שזה לא יהיה יקר
אלירז- לא מסכים. מי שרוצה לשלם על דבר יפה שחשוב לו שישלם את הערך שמותאם לציור
גאיה לשקד- יש מי שמשפריץ צבעים על דף וזה נחשב לאומנות מיוחדת
דניאל לשקד- זה לא מעשי מה שאתה אומר. אי אפשר ללכת למוזיאון, לקחת דף או קנבס ולשבת להעתיק ציור שעולה מיליון שקל. הרבה דברים קשורים לאומנות. איך שהיתה הזאת מסודרת זה אומנות. אם אתה רוצה להיות אדם תרבותי, ללמוד את הטוב, אתה צריך אומנות
נועה- לא צריך לעשות תחרות. אפשר לצייר משהו בבית ולתלות על הקיר
גאיה- כל דבר זה אומנות. אלוהים יצר את כל מי שחושב פה. זו אומנות. ראיתי מלא אומנים שמקשקשים, דורכים על זכוכית נשברת וזה נחשב אומנות כי מי שעשה את זה הוא אומן.
גלי- (מצביעה על קישוט בכיתה) זה לא אומנות
שקד- אנשים השתגעו בעולם הזה. שמעתי על מישהו שלקח בננה והדביק אותה לקיר עם מסקנטייפ אפור ואמר שזו אומנות. הוא מכר את הבננה הזו בהמון כסף. שיחקו בננה וישימו על הקיר. למה שילמו על זה כל כך הרבה כסף? אנשים משוגעים
ארז- לא הגיוני שבנאדם יבוא וידביק פרי לקיר ויקנו את זה במלאי כסף. אני לא מבין. איך אפשר להשתפר ככה? זה רק בננה על קיר? (מאוד מצאה חן בעיני השאלה הרטורית של ארז "איך אפשר להשתפר ככה")
ירדן- ראיתי שאחרי כך מישהו הדביק אבוקדו על קיר והעסה למכור את זה. לא קנו...
אני- למה את הבננה כן ואת האבוקדו לא?
שקד- אם אני אדביק בננה, גם אני אהיה מיליונר?
גאיה- זה לא נשמע לכם הגיוני אבל כל דבר שאמן עושה והוא נחשב אז זה אומנות וזה עולה כסף. אם אמן אומר על משהו שזו אומנות, זו אומנות כי הוא משקיע במחשבה וגם בעבודה פיזית. זה עוזר לצייר. אומנות זה משחרר, מוציא עצבים
אלמה א- אתם לא מבינים כמה ציירים מוציאים על ציוד. זה מלא כסף
אלמה ש- אנשים שמדברים פירות עם מסקנטייפ, הרי כל אחד יכול לעשות את זה. זה לא כזה שווה
אלירז - כל מי שעני צריך לקנות מסקנטייפ ופירות ולשים על קיר ברחוב וליד לתלות שלט עם מס' טלפון, תרצו קשר ואמכור לכם. לא כל דבר זה אומנות. אומנות זה שיש קנבס, צבעים, טושים. אומנות זה משהו שלוקח זמן, משהו שנהיה במחשבה, ברצון לעשות אומנות. אני מפסל בחוג. לוקח לי זמן, אני משקיע מחשבה.
דניאל - לא מסכימה. יש הרבה דברים שלדעתך הם לא אומנות אבל הבקבוק הזה למשל, מישהו יצר אותו. זה גם שימושי וגם יפה. זה חשוב למי שעשה את הבקבוק. הוא בחר לעשות אותו ככה ולא אחרת. יש מי שעושה פיסול בחומר, זכוכית, מתכת. מי שחשב, יצר, מבחינתו זו אומנות
גלי לאלירז- אתה יכול למצוא מישהו ברחוב שיצלם אותך עם הגמבה שהדבקת לקיר ותעלה את זה לאינסטגרם ואז יבואו אליך לרחוב ויקנו את זה. ולדניאל- הבקבוק זה לא אומנות כי מכונה עושה את זה
אלמה ש- דניאל צודקת. גם מכונת כביסה זו יצירה כי זה תרם משהו לעולם וזה עוזר
נועה- אני חושבת שגלי טועה כי יש בקבוק רגיל, מפלסטיק ואחרים שעשויים מזכוכית. מה שעשוי מפלסטיק זה לא אומנות
ארז- הבקבוק שלי היה שייך לסבתא שלי. זו אומנות כי מצוירים עליו פרחים
שקד- מה, הנייר על הריצפה זה אומנות אתם חושבים?
גאיה- כל דבר פה הוא אומנות. אלוהים השקיע מחשבה באיך שכל אחד נראה,באיך שתראה כשתגדל. כשאתה משקיע בלימודים זה כמו אומנות. כל דבר פה זה אומנות
דניאל - יצירה זה לא מלשון אומנות. יצירה זה מלשון י.צ.ר
אני יכולה ליצור שולחן. מבחינתי זו אומנות. אולי מבחינתו של מישהו אחר זה לא. עץ זה אומנות של הטבע, אבן זו אומנות של הטבע. תלוי מי מסתכל ואיך מסתכלים
אלירז - זה לא אומנות כי הטבע לא השקיע בזה זמן. גם זה לא אומנות. מראה דף מקושקש
ירדן - הוא אומר שזה לא אומנות כי השקיעו בזה שנייה
נועה- קשקוש זה כן אומנות. המורה אמרה לנו לקשקש ויצא דברים כמו חייזר, מדוזה, עטלף
גאיה- יש אנשים שזורקים צבע על קנבס. זה לא קשקוש. יש מלא ציורים לא מתוכננים יוצא דבר ממש יפה
דניאל - זה לא חייב להיות קשור בקנבס וצבעים. גם עיצוב שיער זו אומנות, מוזיקה זו אומנות. אין בה צבעים. יש תווים, צלילים. אומנות זה דבר שקשור בתרבות
גלי לנועה- עדיף לעשות משהו יפה. לא לקשקש ואז להסתכל בזה ולהחליט שזה חייזר או עטלף
דניאל - יש ציור ריאליסטי, יש ציור שבא מהלב, יש ציור בקו אחד. כולם מגיעים מאיזה מקום, ממניע. בין אם אתה רוצה כסף או מהצורך שיכירו אותך בעולם. להראות להורים, לחברים. לפעמים מספיק שרק בנאדם אחד יאהב את מה שעשית וזה מרומם אותך, עושה לך מקום, עושה מוטיבציה
(אני מתרגשת מהם ממש בקטעים האלה)
גאיה - נכון. נתתי לדוד שלי ציור שציירתי. הוא תלה את זה בחדר שלו. זה עשה לי כיף כי השקעתי בזה שלושה ימים. אם זה לא היה יפה הוא לא היה אוהב את זה
(באמת ציור יפה! גאיה הראתה לי בהפסקה)
ארז- כשהייתי בשנה שעברה בצהרון עשיתי עבודה עם מקל לניקוי אוזניים שטבלתי בצבע ועשיתי ציור בנקודות. יצאה תמונה יפה. סבתא שלי מיסגרה את זה.
תם הדיון הנהדר. אני סקרנית לשמוע מה עוד יהיה להם להגיד על הנושא שעורר אותם כל כך
ספרות:
דיברנו קצת על ספרים שהחברים קראו (או שמתכוונים לקרוא). נזכרנו בסיפור שלנו, "יש ילדים זיגזג". המשכתי לקרוא עד סוף הפרק השני. הכותרת של הפרק השלישי היתה "גם לפילים יש רגשות ענוגים". תרגיל הכתיבה היה להמשיך את הסיפור בהילקח בחשבון שזו כותרת הפרק שלו. השקענו יותר מעשרים דקות בכתיבה. הם שמחים לכתוב! מצפה לקרוא את העבודות שלהם. היה מפגש יפה ומשמח.


תגובות