יסודי בת ים 03.03.2023
- דרך רוח

- 2 במרץ 2023
- זמן קריאה 8 דקות
שבוע 16 בבית החינוך למדעי הרוח לתלמידי היסודי בבת ים.
הדר הירש:
פילוסופיה:
המפגש שלנו בבת ים התחיל בקבוצה מפוצלת. קראנו טקסט שליה הביאה לנו, "נקודת ראותו של חזיר", דיאלוג בין חזיר מובל לשחיטה טקסית ובין כהן הדת.
השאלות שנכתבו:
מה קשור סין לחזירים?
למה שהחזיר ירצה למות כל כך מהר?
למה הוא אמר את זה? לא כיף למות.
למה הכהן אומר לחזיר למה אתה לא רוצה למות כשהוא בעצמו לא רוצה למות?
למה הכהן עמד לפני המכלאה ונשא דברים? מה, הוא מדבר עם חזירים?
השאלה האחרונה קבלה הכי הרבה הצבעות.
דניאל בן- אולי רצה להגיד להם משהו וחשב שהם יבינו
שתיקה ארוכה
דניאל בת- למה שחזירים יבינו בני אדם?
ליה- אני תוהה אם הטקסט מתאר מציאות. יש פה יותר סמליות מאשר מציאות.
הדר- מצאת את עצמך פעם מדבר לחיה?
עדי- לכלבה שלי. אולי תכשכש בזנב. היא כמו חברה טובה.
גאיה- מגיבה לדניאל הבת. אולי הם (חיות) יכולות לענות בתנועות.
אלמה- אתה מדבר עם חזירים, הוא בשוק. לא מבין...
עדי- אבל הנושא זה למה שלא ימאס מהמוות.
דניאל בת- המוות הוא העולם שאחרי העולם הזה. אתה לא יכול לעשות דברים שאדם רגיל יכול לעשות.
תהל- המוות לא רצוי. אני לא חושבת שבני אדם רוצים למות, אבל אם אף אחד לא ימות לא יהיה מספיק מקום. אפשר לנסות בגלגול הבא לחיות.
אלמה- אבל איך אפשר לחיות יותר זמן מהממוצע?
אלין- יש כל מיני דרכים. לא לעשן, לאכול בריא.
דניאל בת - לא נראה לי שיש גלגול הבא או גלגול קודם. סתם המציאו את זה כדי להגיד לילדים שהם לא כל כך מהר ימותו. ואם הם ימותו, יהיו להם חיים נוספים.
ליה- אז אולי אמונה בעולם הבא זה גם להרגיע ילדים?
אלין- יש אולי גלגול הבא ויש גם גלגול קודם.
אלמה- יש סרטונים בטיקטוק שמראים רוחות רפאים. אני חושבת שזה סתם אבל אני חושבת לפעמים- מה באמת קורה כשמתים? אתה לא קיים? לא יזכרו אותך?
תהל- מסכימה עם אלין. יש גלגול הבא. ראיתי סרטונים של ילד קטן שיודע שלוש שפות בלי שלימדו אותו. הוא מספר על החיים הקודמים שלו. על הנכדים שהיו לו.
אלמה- זה לא הגיוני
דניאל בת- לא באמת מה שאומרים זה בהכרח אמיתי. למה שילד ידע שלוש שפות אם הוא לא למד?
גאיה- חצי מסכימה וחצי לא. יש ילדים שלומדים בצ'יק.
עדי- אולי טסו לארץ אחרת ושמעו אנשים ולמדו
ליה- ראיתי סרט שנקרא "לשרוד את המוות". יש שם סיפורים של ילדים קטנים שמדברים דברים מוזרים. בדרך כלל המבוגרים משתיקים דיבורים כאלה אבל בסרט היתה אמא שלא עצרה את הילד שלה שחי חיים קודמים. היו עדויות מאומתות.
אלמה- אני יודעת אנגלית שוטף כי אני רואה סרטונים
תהל- מתחילים ללמוד אנגלית בכתה א' . יש כאלה שלומדים רק מצפייה בסרטונים.
דניאל בת- אני לא חשבתי על המוות כי אני ילדה ויש לי הרבה זמן לחיות. אם היית טוב ישלחו אותך לגן עדן. אם היית רע ישלחו אותך לעולם השטן
תהל- אותי זה מפחיד. חשבתי על זה אבל יש פעמים שאני לא חושבת על זה. אומרת לעצמי שצריך לחיות כל רגע .
גאיה- זה מטריד כשאתה עומד למות. כשאתה יודע שבאים להרוג אותך תהיה בחששות. ולדניאל: יתכן שתלך לגיהינום או שהנפש שלך תהיה בחיה או בנאדם אחר. יכול להיות שתעבור לעולם של לפני או לעולם של אחרי.
ליה- זה אותו עולם.
אלמה- היה לי פחד ממה שקורה אחרי שמתים, אבל עכשיו אני מתעלמת מזה. אולי אני נזכרת וזה עושה לא נעים. לא נראה לי שיש שטן או מלאך. זה סיפור שמספרים אותו.
דניאל בת- היה סיפור על מישהו כאילו מת ורצו לשלוח אותו לעולם של אחרי והוא ברח לעולם של לפני. הנפש מתגלגלת לגוף אחר.
גאיה- לפני שבכלל נולדתי. העולם של אחרי זה מתי שאני מתה
תהל- אף אחד לא יודע . אולי זה סתם, אולי שטות. כמו יציאת מצרים . שטות שהתפתחה וזה הפך לחלק מהתרבות שלנו.
אלמה- כשפתחו את הים מצאו שם מרכבות של מצרים
תהל- אם היית רואה הייתי מאמינה לך
גאיה- יציאת מצרים יכולה החתה להתקיים או שלא. כתוב בתורה. חלק מאמינים וחלק לא. יש חג כי חלק מהעם שלנו מאמין לסיפור יציאת מצרים וזה נהפך לחג. זה לא שאני אומרת שזה נכון או לא נכון.
אלמה- אז את אומרת שמה שכתוב בתורה זה סתם מישהו המציא?
גאיה- זה לא שאני יודעת. אולי קרה ואולי לא. לא יודעים ובכל זאת חושבים את זה.
תהל- אני לא ידעת. גם את לא. אף אחד לא יודע. אולי מישהו המציא סיפור ואז נגררו אחריו. הפכו את זה לחג.
דניאל הבת - למה שימציאו חג? המציאו את זה כבר מדורי דורות
גאיה- אני לא אמורה לדעת אם זה אמיתי או לא. היהודים מאמינים בגלל שזה כתוב בספר הקדוש של היהודים. זה משהו סמלי של היהודים.
אלמה- אם איזה רב יכתוב ספר תנ"ך חדש, הוא לא יכתוב מהראש שלו. הוא עושה את זה כמה שנים. הוא אמור לדעת.
גאיה- יכול להיות שהיה מקרה אמיתי. לא באמת יודעים מה קרה בעבר.
דניאל הבן- לפי התורה כשדיברו על זה לפעמים יש סיפורים. למשל מגילת אסתר.
אלמה- פסח זה סימן של יהודים. מרחו דם של כבש על המשקוף . אם אנשים חוגגים, אי אפשר להגיד שזה לא אמיתי
גאיה- אנחנו לא עוברים הלאה. תמיד חוגגים את החג. כל שנה. יש אצלנו מנהג. אולי בפסח, לא יודעת. אנחנו יורדים למטה ושוברים כוס.
תם הדיון המעניין.
ספרות:
אחרי ההפסקה התכנסנו שוב בקבוצה הקטנה שלנו להמשך העבודה של החיבור העיוני. היה קשה אך פורה. כל הקבוצה התקדמה עד התחלת החלק השלישי של תיאור מפורט של כל אחד מהשירים. (כולם כתבו פתיחה, טענה והתחילו לתאר את השיר הראשון ). הזמן טס, כך הרגשנו כולנו.
אופק נגאר:
פילוסופיה:
קראנו קטע על ״נקודת הראות של החזיר״, מתוך ג׳ואנג דזה. הקטע מציג את השוני בנקודות המבט שיש לאדם ולחזיר על המוות ועל החיים. השאלות שנשאלו: למה הוא מדבר על המוות של החזיר? למה הקטע מדבר דווקא על נקודות מבט? למה חושבים שהחזיר יעדיף לחיות? מדוע הוא רואה את הדברים אחרת [מהחזיר]? למה הכהן רוצה לעזור לחזירים ולא להתעלל בהם? השאלה האחרונה נבחרה.
מאיה - אולי הוא לא מתעלל בהם כי הם טובים לאדם, אבל כל השאר חושבים שהם לא.
ליאם - הוא לא רוצה להרוג אותם, הוא נגד זה.
ליאור - אז למה הוא כהן?
ליאורי - כי זה השם משפחה שלו.
ליאם - אולי הוא רוצה לפתוח משהו חדש, לשנות את המסורת.
מאיה - אולי הוא לא רוצה להתעלל בהם … אולי זה טעים להם - לנוצרים - אז זה טוב…
עדי - אולי בגלל שאם מתעללים בבני־אדם או בחזירים זה אותו דבר, וזה לא מועיל בכלום.
ליאור - למה הוא לא עושה אז הפגנה או מחאה [נגד ההתעללות בחזירים]?
מאיה - התכוונתי שכולם מתעללים בהם, אז למה הוא מרחם עליהם?
ליאם - אם תאכלי חזיר אולי תאהבי את זה.
מאיה - התכוונתי לנוצרים [שאוכלים חזיר].
ליאור - רוב העולם אוכל חזיר, חוץ מיהודים כי זה לא כשר, והסינים אוכלים עוד מלא חיות מוזרות. למה בעצם?
ליאורי - אולי הם אוהבים את זה וזה במקרה לא כשר ביהדות.
עדי - אולי בגלל שהם לא מאמינים באלוהים. כמו שיש יהודים שאוהבים סושי וזה האוכל האהוב עליהם.
מאיה - יש גם להפך, למשל ראיתי ביוטיוב שמישהו ערבי אכל ביסלי שזה אוכל של יהודים, אז יש כאלה שאוכלים דברים מארצות אחרות.
אופק - [קושר בין העניין של אוכל כשר ולא כשר לבין השאלה על נקודות המבט]
ליאם - מה קובע מה כשר ומה לא כשר?
אופק - [בקצרה על תנ״ך וההלכה]
ליאור - זה מעצבן שאוכלים את הדברים הלא־כשריםֿ למשך הסינים שאכלו עטלפים הביאו את הקורונה, הלכו לכל העולם והדביקו את כולם.
מאיה - זה נכון שהם הביאו את הקורונה, אבל חלק [מהאוכל המגעיל בסין] עושה מחלות וחלק לא. ואם יש פה ג׳וק וסיני שרוצה לאכול אותו וכולם צועקים לו ״איכס זה מגעיל״, אז זה האוכל שהוא רגיל וזה לא אשמתנו, זו זכותו לאכול מה שהוא רוצה. ואם יש ילד שלא יודע עברית ואוכל מאכלים אחרים ואז מסתכלים עליו מוזר ואומרים ״איכס״ - זה לא יפה, זה זכותו.
ליאורי - וצרפתים אוכלים צפרדעים ורכיכות.
עדי - אם מישהו אוכל לא כשר אנחנו לא מכריחים אותו [לאכול כשר], זה מה שהוא מאמין.
ליאם - אני אוכל לא כשר בין כשר לחלב, אבל שומר כשרות בכללי.
ליה - זה לא כל כך משנה מה כל מדינה אוכלת אבל כדאי לא להרוג חיות וסתם לא לאכול אותן [בהקשר של הקרבת קורבן - זהו נושא הקטע]. אבל זה זכותו של כל אדם לאכול כשר או לא כשר.
עדי - זה סתם בזבוז להרוג חיות שלא לאוכל.
ליאורי - אבל להקריב קורבן זה משהו טוב. כמו שפעם יהודים היו מקריבים קורבן לאלוהים, כל מיני חיות, ובונים מקדשים, זה למטרה טובה.
ליאור - עושים את זה עד היום, בדר״כ כשאדם עובר [כלומר מחלים] איזו מחלה או משהו רפואי, יש כאלה שעושים מסיבה ושוחטים כבש, למרות שבסין לפי מה שהבנתי פה [מהקטע] לוקחים את החזיר על אלונקה [אפיריון] ועושים מסיבה. אבל לא הבנתי אם אוכלים אותו בסוף או לא.
אופק - [מסביר על קורבן, שהוא למעשה הקרבה, כלומר ויתור].
ליה - לסינים לא אכפת מה הם אוכלים, אבל עדיף לא להרוג חיות. וגם ראיתי כתבה בעיתון שאצל הסינים זו מצווה להרוג חיות.
אופק - [הערת אגב על כך שגם ביהדות, השחיטה הכשרה מעלה את החיה לדרגת קיום גבוהה יותר]
ירין - אצל הסינים זה לא כמו היהודים. הם שמים מדוזה על סלט ועוד דברים מגעילים, פה לא. אבל אם אנחנו אוכלים סושי אז גם בארה״ב ובעוד מקומות אוכלים פלאפל. ואם לא אוהבים אוכל של מדינות אחרות אסור לפסול את זה כי אתה משנה להם את חוש הטעם. נגיד אם אני אוהבת פסטה ועדי לא, אז אני לא אגיד לה עכשיו להתחיל לאכול את זה.
מאיה - אפשר לאכול צמחים ולהשאיר חיות בחיים, למה סתם להרוג חיה בשביל הטעם? אם אנחנו היינו נהרגים זה לא היה לנו נעים. אז לא צריך להרוג חיות וגם הסינים צריכים לדעת את זה. ואם היה פה חזיר חתוך והסיני היה אוכל את זה, וסיני אחר היה אלרגי לחזיר והיו מכריחים אותו לאכול בכל זאת, אז זה כבר סכנת חיים אצלו. וגם החזיר לא רוצה שיאכלו אותו, אם הוא היה יכול לדבר הוא היה אומר שזכותו שלא יאכלו אותו כמו שאנחנו אומרים שזכותנו שלא ירביצו לנו.
אופק - [על הסתירה שבין מוסר רלטיבי למוסר אבסולוטי. מצד אחד - ״שכל אחד יאכל מה שהוא רוצה״. מצד שני - ״אסור לאכול חיות וגם הסינים צריכים לדעת את זה״. דוגמה של נקמת דם אצל הבדואים.]
ליאם - אמרתם שאסור להרוג חיות, אבל אתם כן אוכלים חיות כשאתם אוכלים בשר. ולגבי מה שאופק אמר - יש דברים שזה לא כזה טוב, למשל בארה״ב מותר ללכת עם נשק סתם ככה.
ליאור - אני חשוב שאתה צודק, אנחנו כן אוכלים חיות אז למה חזיר לא?
ליאורי - כי זה לא כשר.
ליה - שני דברים. לא כולם אוכלים בשר, יש צמחונים. ולגבי נשק, אפשר לקנות אולי נשק אבל אי אפשר להרוג סתם ככה. אולי במדינות שיש מלחמה רק, אבל יש מדינות שקונים נשק ואז רוצחים. אם אתה רוצח מישהו שעשה לך משהו רע למשל.
מאיה - ליה צודקת, ואי אפשר לקנות סתם נשק ולא לעשות איתו כלום. אפשר אולי להרוג אנשים או את עצמך [מתחילה לספר על שרה אהרונסון]. וגם למה שיהרגו אנשים בלי סיבה? אי אפשר סתם להרוג מישהו. צריך שישמרו, דבר ראשון - מקום שאין בו שומר מישהו יכול להיכנס עם רובה. למשל אחד המורים שלנו נכנס פעם לכיתה עם נשק.
אופק - [מתוך סקרנות טבעית:] מי השומר של המדינה?
ליה - הממשלה; ליאורי - צה״ל; ליאם - צה״ל; עדי - צה״ל; ליאור - צה״ל.
אופק - [מנסה שוב, מחדד את השאלה:] מי השומר של המדינה מבפנים, ששומר שלא נהרוג אחד את השני ושלא יהיו פשעים, ושיהיו לנו זכויות?
ליאם - לדעתי זה האזרחים של המדינה, האנשים. אם כל המדינה מגובשת. וגם רואים את זה במחאות עכשיו נגד הממשלה שהיא גרועה.
ליאורי - היא תמיד הייתה גרועה.
כאן תם הדיון! היה מרתק.
ספרות:
המשכנו עם הכתיבה העיונית, הפעם כתבנו כותרת ופסקה מסודרת שמציגה את הנושא, בלי להתייחס לשירים עצמם. התלמידים עבדו קשה ויפה, ניכר שהמטלה אתגרה אותם. עכשיו כשאני חושב על התהליך שהם עברו, הם נאלצו להפשיט מתוך ההשוואה שהם כבר עשו את התוכן של השירים, ולכתוב בצורה ״נקייה״ רק על הנושא שלפיו הם מבצעים את ההשוואה.
בשבוע הבא המטלה ההפוכה - להפשיט מההשוואה את הנושא ולהציג את השירים בלבד (אך עדיין עם זיקה מסוימת לנושא).


תגובות