top of page

יסודי בת ים 06.02.2025

  • תמונת הסופר/ת: דרך רוח
    דרך רוח
  • 5 בפבר׳
  • זמן קריאה 3 דקות

שבוע 14 בבית החינוך למדעי הרוח לתלמידי היסודי בבת ים.


המפגש החורפי שלנו היה מרגש ומשמח במיוחד. אמנם הגיעו רק שמונה חברים (הבנו שיום הלימודים בבית הספר אופיין במספר תלמידים דליל במיוחד), אבל היה מפגש מהנה ומקסים מאוד. התחלנו במה שעסקנו בו במפגש משבוע שעבר- שירי הייקו. אופק הביא כמה דוגמאות לשירי הייקו מתורגמים מיפנית ודרכם זכרנו כמה מהמאפיינים של הז'אנר:

            • עיסוק בעונות השנה

            • חלוקה של שלוש שורות. חמש הברות בשורה הראשונה, שבע הברות בשורה שנייה, חמש הברות בשורה השלישית.

            • רגע מכונן שהוא המניע לכתיבת השיר

            • בשורה הראשונה יש רמז למה שיתרחש בשורה האחרונה

            • יסוד היעדרות, חוסר, סוד

למשל בשיר:

פריחה ואז

אנו רואים ואז

פרחים נושרים ואז.

אריאל -הרגע המכונן בשיר הוא הרגע שהמשורר מבין שכל פרח שפורח פורח רק פעם אחת. אף פרח לא יפרח יותר.

גאיה- הרגע המכונן לדעתי הוא כשהמשורר רואה את הפרחים ומבין שהם ינשרו. 

יצאנו לחצר לכתוב שירים הייקו. היה קר ורטוב ולמרות אי נחת פיסית, ההתעקשות היתה חשובה והניבה תוצאות יפות. (בדיעבד אופק לימד אותנו שמשוררי הייקו התעסקו לא מעט בקור). כל ילד תפס פינה מבודדת וישב לכתוב. זה היה מעניין. ילדים שפנו אלי לעזרה התחילו תמיד עם המילה "אני". ביקשתי שינסו לכתוב בלעדיה. שהנוכחות שלהם בסיטואציה תובן מתוך השיר. אחרי רבע שעה לערך התכנסנו בספרייה, התחממנו קצת ויצאנו להפסקה. חזרנו לקרוא את השירים ולנתח אותם. כל שיר נכתב על הלוח. בשלב ראשון ספרנו הברות (כולם מאוד נהנו. אלופים בהברות...)

השיר של עדי:

אני הולכת

לשמוע צלילי מטר

ואז מוזיקה

העונה- חורף

נושא- צלילי מטר, מוזיקה, תוכניות

רגע מכונן - צליל מטר

העדר בשיר- מהי המוזיקה? מאיפה היא נשמעת?

עדי- ניסיתי לחשוב על דברים, להסתכל על הנוף ולצייר לעצמי מה שאני רואה. היו טיפות של גשם וככה כתבתי את השיר

השיר של מאיה :

דוב קם משנתו הפורחת

פני הדוב השמש פותחת

תמיד

עונה- אביב (נרמז על ידי שנת הדוב, וגם הפריחה)

נושא - השמש הפותחת, התעוררות, הארה, הבנה,התחלה, חברתיות תמידית, פני הדוב.

העדר בשיר- מהו ה"תמיד" הזה? איך תמיד?

מאיה על נושא השיר: זה שיר על דוב שקם משנתו כי אם הוא לא היה קם לא היה ההייקו הזה

אופק: שמש היא גם סימן להבנה, ההתעוררות יכולה להיות גם התעוררות רוחנית.

השיר של נועה:

עונת החורף הגיעה. יצאתי

לטיול. היה לי קר ואז

העונה- חורף

נושא- קור, טיול, חורף

רגע מכונן - הרגע שהיה לה קר, היציאה לטיול

העדר בשיר- "ואז..." מה קרה אז? איפה היה הטיול?

נועה מספרת על הכתיבה: היה לי קר אז כתבתי על קור

השיר של אגם:

אביב טס מהר

כמו מטוס בשמים

שמסתירים תמיד

עונה: אביב

נושא- אויר, תעופה, הסתרה, חלופיות, רגעיות, אין זמן.

רגע מכונן: מטוס טס, מסתירים העדר: "שמסתירים תמיד "

אגם: מבחינתי הנושא הוא אביב. יש הרבה נחליאלים בעונה הזאת.

אופק- יש עוד הסתרה, בציפורים. המטוס מזכיר ציפור אבל היא לא מוזכרת בשיר באופן ישיר. ההסתרה היא גם שהזמן עובר בלי שאנחנו שמים לב.

השיר של גאיה:

ילדים משחקים

יורד מטר ואז

הילדים שמחים

עונה: חורף

נושא: שמחה, ילדות,מטר, חופש, משחק

רגע מכונן: יורד מטר, הילדים שמחים

העדר בשיר- במה הילדים משחקים? למה הילדים שמחים?

גאיה: אני לא אוהבת שיורד גשם. התכוונתי לכתוב על שמחה, על חופש

השיר של רומי:

זמן הוא מחשבה

זמן הוא אינסופי עתיד

עתיד הוא הזמן

עונה: אין עונה

נושא: זמן, עתיד, אינסופיות הזמן

רגע מכונן: מחשבה

העדר בשיר-

 אריאל : שלי.

אופק: חסר סובייקט.  הסובייקט הוא מי שפועל את הפעולה, עושה את המעשה. האובייקט הוא מי שעושים איתו את הפעולה. רומי התבוננה פנימה בעוד שאר השירים נכתבו מתוך נקודת התייחסות החוצה. בשיר חסר סובייקט שחווה את הדבר.

חסר גם אובייקט - מחשבה על מה?

רומי על כתיבת השיר: המילים היו לי בראש. חשבתי על הזמן שלנו פה. על זמן שהוא תמיד עתיד

השיר של אריאל:

סוף הלימודים

הולכים מבית הספר

עכשיו צוחקים

עונה: קיץ

רגע מכונן: קשור בצליל, בצחוק "עכשיו צוחקים".

נושא- סוף, סופים, חופש, פרידה

העדר בשיר- מי הולך? מה קורה אחר כך? (אולי עצובים כי נפרדים מחברים) ממה צוחקים?

תם המפגש שלנו. כולם יצאו כמה סנטימטרים מעל פני הקרקע. היה מספק, משמח, מפתיע. תודה תודה

 

תגובות


  • Facebook

ליצירת קשר
liorp67@gmail.com
050-587-5544

דרך רוח

לקידום מדעי הרוח בישראל

(חל״צ)

bottom of page