יסודי בת ים 27.04.2023
- דרך רוח

- 26 באפר׳ 2023
- זמן קריאה 6 דקות
הנה מה שהתרחש השבוע (ה 20 במניין) בתרבוטק:
הדר הירש:
ספרות:
אחרי מפגש פילוסופיה מעניין במיוחד והפסקה נחמדה ומחלצת עצמות חזרנו לחדר עם הפופים להמשיך לקרוא את דוקטור דוליטל.
בתחילת המפגש חילקתי את תרגילי הכתיבה משבוע שעבר. היו ילדים שרצו להקריא בקול דיאלוג שכתבו עם חיה שבאורח פלא ידעו את שפתה. היו טקסטים מעניינים יותר, היו כאלה שפחות, אבל אני מאוד שמחה לספר שכולם כתבו בשמחה, בטבעיות.
זו בהחלט התפתחות מתחילת השנה שעברה. אחר כך נזכרנו בשני הפרקים הראשונים שקראנו בשבוע שעבר. הילדים זכרו לא רק את העלילה אלא גם את הנסיבות בהן הספר נכתב ע"י יו לופטינג - הוא כתב את הספר כמכתבים מאוירים לילדיו בזמן ששרת כחייל במלחמת העולם הראשונה.
דיברנו עוד על יחסו של הסופר לבעלי חיים ולסוסים בפרט לנוכח השימוש בהם במלחמה. קראנו עוד שני פרקים. בקטע שבו אחותו של דוליטל מאיימת עליו ש"אם לא תסלק את התנין מכאן ברגע זה, אני...אני אקום ואתחתן!" גאיה שאלה למה זה רלוונטי ולמה זה בכלל איום. דיברנו על תלות של נשים בגברים בזמנים אחרים ובתרבויות שונות. עדי שאלה למה נשים הן אלה שתלויות בגברים ולא להיפך. לקח לילדים לא מעט זמן לעלות על הבדל הביולוגי בין נשים לגברים ואיך העובדה הזו משפיעה כל כך מבחינות רבות כל כך. באותה הזדמנות סיפרתי שכשקראתי כילדה את הספר בתרגום ישן שלו, המשפט אמר את אותו דבר קצת אחרת: "....אקום ואנשא לאיש". זה מאוד הצחיק אותי, אז והיום... בהמשך התעכבנו עוד על המנהג לשבת ליד האח בזמנים שלא היו טלוויזיות ומסכים. רוב הילדים אמרו שהם היו משתעממים תוך רגע מלבהות באש. חבל...
היה לנו מפגש נעים ומעניין.
אופק נגאר:
פילוסופיה:
בחצי הראשון של מפגשנו, קראנו קטע מתוך ״הנאום על כבוד האדם״ מאת ג׳ובאני פיקו דלה מירנדולה. השאלות שנשאלו: למה שמישהו ירצה ליצור את עצמו מחדש? למה אלוהים מציב את בני־האדם באמצע העולם? למה הכותב כתב דווקא על הנושא הזה? למה הטקסט מדבר בשם אלוהים? למה יש הבדל בין בני־האדם לאלוהים? למה הטקסט מדבר על [זה] שאלוהים ברא אותנו? השאלה שנבחרה: למה יש הבדל בין בני־האדם לאלוהים?
מאיה - לאדם יש איברים: ידיים, ראש, רגליים. ולאלוהים רואים רק את היד לפי הסיפורים. וגם אלוהים ברא אותנו ואנחנו לא יכולים לברוא כלום. לאלוהים יש כוח ולנו אין.
דניאל ל׳ - ההבדל בין בן־אדם לאלוהים זה שלאדם יש רק פעם אחת לחיות ולאלוהים אינסוף.
עדי - ההבדל הוא שהוא יצר אותנו, אנחנו לא יצרנו את עצמנווכמו שמאיה אמרה בסיפורי התנ״ך אומרים שיש לו יד.
גאיה - מאיה אמרה… אנחנו לא יודים איך אלוהים נראה, אז אי אפשר להגיד מה שאמרת. אולי הוא כן נראה כמו אדם.
דניאל ס׳ - גם בני־אדם יכולים לברוא, למשל אפשר לגדל יבול. וההבדל בין אלוהים לאדם הוא שאלוהים הוא כמו רוח ואנחנו בני־אדם שחיים בעולם.
ליאם - ההבדל הוא שבני־אדם לא כל־כך חזקים, לא כמו אלוהים. למשל אלוהים יכול לעשות עמוד אש, כמו ביציאת מצרים, וגם לעשות שכולם ידברו בשפה שונה כמו במגדל בבל. וגם הוא ברא את כל העולם, ולעשות יבולים זה לא כמו לברוא את כל העולם.
אלמה - דניאל צודקת. אפשר לגדל צמחים אפילו בבית, ולדעתי גם עם כל מיני חומרים אפשר לעשות זרעים חדשים ובעצם ליצור חדש.
ליאורי - אפשר לברוא יבולים, אבל בני־אדם רוצים גם ליצור שיבוטים ובעצם לברוא חיות.
מאיה - אנחנו לא יכולים ליצור זבוב או דברים אחרים. למרות שדניאל ואלמה צודקות - לא אמרתי ש… אמרתי שיש דברים שאפשר ויש דברים שאי־אפשר.
אופק - מה ההבדל בין מה שאפשר ליצור ומה שאי־אפשר? כלומר מה שרק אלוהים יכול.
מאיה - לא יודעת. ולגבי היד של אלוהים - בגוגל ראיתי תמונה של אלוהים עם יד, וגם ככה מסופר.
גאיה - אבל את כל התמונות האלה מישהו יצר. האינטרנט מתבסס על ידע של אנשים. וגם אפילו אם אנחנו יוצרים דברים, זה אלוקים שאומר לנו לעשות את הדברים האלה, כמו אייפון.
עדי - גאיה צודקת, גוגל לא באמת יודע דברים, זה אנשים שעונים על שאלות.
מאיה - יש עוד הבדל, יש דברים… אלוהים לא יכול ליצור אייפון. אם לא היה את מי שיצר את זה לא היה היום אייפון. אז אלוהים מביא את האנשים שיוצרים את ההמצאות האלה שגם יכולות למנוע אסונות. אולי אלוהים לא רוצה אסונות וככה ההמצאות מצילות אותנו. יש עוד הבדל שלאדם יש משפחה, ולאלוהים אין משפחה.
ליאורי - אם אלוהים יוצר משהו, בני־האדם יכולים להעתיק אותו או ליצור ממנו דברים, אבל כל מה שהאדם יוצר זה מחומרים שאלוהים יצר.
אופק - אם האדם יוצר מהחומרים של אלוהים, אז מאילו חומרים יוצר אלוהים? אם אתה מנסח השוואה, כדאי להסביר את שני הצדדים של ההשוואה.
ליאורי - אני לא יודע. לדעתי הוא יוצר את הדברים האלה מעצמו.
ליאם - אולי אלוהים יותר את האנשים שיוצרים את ההמצאות. אבל יש עדיין עוד אסונות כמו המלחמה באוקראינה.
דניאל ל׳ - עכשיו יש המצאות, אבל פעם מזמן לא היו המצאות.
עדי - אם אלוהים יכול ליצור אדם, הוא יכול ליצור אייפון, אולי הוא מעדיף שהאדם יעשה את זה.
גאיה - זה לא יכול להיות שאלוהים לא ברא את האייפון. למשל יציאת מצרים, אלוהים הפך את זה מאסון לשמחה. הוא מנסה שתהיה לנו היסטוריה, אבל אף אחד לא באמת יודע. המורה אמרה שהוא עושה מרע לטוב [הופך מאורעות רעים לטובים].
דניאל ס׳ - זה לא מדוייק שאלוהים קובע מה נעשה, אלא הוא ברא את העולם ואת האדם כדי שנוכל לעשות דברים על דעת עצמנו.
אופק - [מקשר את הרצחון החופשי של האדם לטקסט שקראנו, שעוסק בדיוק בזה.]
דניאל ס׳ - אלוהים ברא את האדם כדי שנהיה עצמאיים.
אלמה - כל מה שפוגע בכדור־הארץ - זה מתחיל מההתחלה? אלוהים בורא את העולם מחדש?
גאיה - לא, כי עדיין יש את כדור־הארץ. אלוהים עושה את האסון, כשהוא עושה אסון הוא הופך את זה לשמחה. ולגבי דניאל - אלוהים נתן לנו את השכל, וגם דברים חדשים שלכל אחד שונה. לא יכול להיות שהאדם יחליט על עצמו. אלוהים יכול להחליט על כולם, יש לו כוח, איזשהו כוח. אז לדעתי זה לא נכון מה שאמרת.
מאיה - לגבי גאיה - אלוהים לא אומר לנו מה לעשות. ולדניאל - נכון שאלוהים ברא אותנו כדי להיות עצמאיים. אם אלוהים ירצה כוס מים, אי־אפשר לתת לו כי הוא גבוה בשמיים. ואו שאנשים יוצרים אייפונים או שאלוהים, אבל לדעתי האדם. אי־אפשר שפשוט אלוהים יביא אייפון לעולם, אין לו מפעלים, יש לו רק מדינות.
דניאל ס׳ - יכול להיות שאלוהים הכניס לנו תכנים למוח כדי שנוכל ליצור, כמו שהמורות מכניסות לנו תכנים למוח. ככה האדם יוצר את האייפון אחרי שאלוהים הכניס לו את זה למוח.
אופק - זה סותר את מה שאמרת מקודם, שאנחנו עצמאיים. באיזה מובן אנחנו עצמאיים וחופשיים אן אלוהים מכניס לנו את התכנים למוח?
דניאל ס׳ - הוא מכניס את התכנים אבל עדיין אנחנו מחליטים מה לעשות באופן חופשי.
ליאם - [מצטט את יגאל אלון, בערך] אולי אלוהים עשה את כל האסונות כדי שבסוף תהיה לנו מדינה.
גאיה - אולי אלוהים לא מחליט על כל המדינות, למשל לא על המדינות שלא מאמינות בו.
אלמה - אם אלוהים לא מחליט על כל המדינות, אז הוא עדיין עשה את העולם הזה, ויש גם עוד מדינות עם אנשים שמאמינים באלוהים [לא רק ישראל].
ליאורי - אלוהים יצר שני אנשים שהתרבו, אז בסופו של דבר כל דת מובילה לאלוהים.
דניאל ס׳ - אנחנו מאמינים באלוהים, ואחרים [עמים אחרים] גם אבל לא לוקחים את זה ברצינות. גם הערבים מאמינים באלוהים אבל לא כמונו. אנחנו מתייחסים לזה ברצינות ולכן אנחנו עם סגולה.
מאיה - לדעתי זה לא נכון שאלוהים לא מחליט על מדינות שלא מאמינות בו. אם אלוהים ברא את כל המדינות וכל האנשים, אז גם אם כל אחד יכנה אותו בשם אחר… אלוהים לא שולט על אף מדינה, אפילו אם הוא ברא אותה. יש כאלה שלא מאמינים בו אבל הוא עדיין ברא את כל המדינות.
גאיה - הוא ברא את כל העולם, אחרי אדם וחווה נוצרו עוד אנשים. [נותנת דוגמה מבולבלת לסיפור מהתנ״ך שבאה להראות שאלוהים ברא את כל העמים: חיבור של (א) יצחק וישמעאל, (ב) יעקב ועשיו, (ג) רחל ולאה.]
אופק - [מחדד את ההבחנה בין המדינה לאלוהים: אלוהים לא בורא מדינות, לפחות לא מדינות מהסוג שקיים כיום, גם לא לתפיסתם של אנשים מאמינים, דתיים. לדוגמה, התנועה האנטי־ציונית החרדית, שהתנגדה להקמת המדינה היהודית בארץ־ישראל כל עוד היא איננה ״מלכות אלוהים״. מעלה שאלה: האם היה נכון להקים את המדינה כשהקימו אותה, או שהיו צריכים לחכות לאלוהים שיקים את המדינה בעצמו?]
ליאורי - טוב שלא חיכינו לאלוהים, זה כמו המשיח, שלא בטוח מתי הוא יבוא. אומרים שיבוא אבל לא יודעים מתי. אם לא היינו מקימים את המדינה עד עכשיו לא הייתה מדינה. והיו מלחמות ושואה כי לא היה צבא.
אלמה - היו צריכים להקים מדינה ישר שהגענו אליה, כי אם זה היה קורה אז לא היה מלחמות והערבים לא היו רוצים לבוא לפה ולקחת את המדינה. היינו צריכים לא לחכות ולהקים את המדינה עוד לפני השואה.
מאיה - אני חושבת שאלוהים ברא אנשים שיהיו סתם, שיגנו על העולם ולא יפחידו ילדים קטנים. וילדים גדולים מתנגדים ללא להראות לילדים קטנים דברים מפחידים. אז ילדים גדולים יוצרים דברים מפחידים כדי להראות לילדים קטנים רק בשביל הכיף ואלוהים לא רוצה את זה.
ליאם - לגבי אלמה, אם היינו באים לפה קודם היינו צריכים להילחם בתורכים או בבריטים. ולא היינו צריכים לחכות, כי אז [אם היינו מחכים] כל אחד היה נשאר בארץ שלו.


תגובות