top of page

יסודי בת ים 30.01.2025

  • תמונת הסופר/ת: דרך רוח
    דרך רוח
  • 29 בינו׳
  • זמן קריאה 3 דקות

שבוע מס׳ 13 בבית החינוך למדעי הרוח לתלמידי היסודי בבת ים.


מפגש פילוסופיה שלנו החל אחרי הפסקה אנרגטית במיוחד (בקטע טוב מאוד!)

הזכרנו את הנושאים הקודמים בהם עסקנו, ילדות ואומנות, ופנינו לטקסט הבא שפותח את הנושא החדש "בין אדם לחברו".

הטקסט היה לקוח משני מקורות, ויקרא יט 27: "לא תשנא את אחיך בלבבך, הוכח תוכיח את עמיתך ולא תישא עליו חטא".

הברית החדשה מתי ז: "אל תשפטו למען אשר לא תשפטו כי במשפט אשר אתם שופטים תשפטו, ובמידה אשר אתם מודדים ימדד לכם".

קראנו את הטקסט והחברים כתבו שאלות:

למה בחלק השני יש הרבה מילים מהשורש ש.פ.ט?

למה כתוב שכשאתה שופט מישהו, ישפטו אותך?

למה הקטע לא מובן?

מה הקשר בין החלק הראשון לשני?

מה זה אומר "במשפט אשר אתם שופטים תשפטו"?

אל תשפטו ולא ישפטו אתכם- מסכימים?

למה כדאי להוכיח את החבר שלך שעושה דברים לא טובים?

למה כתוב "בלבבך" ולא כתוב "בלב שלך'?

אם המשפט הראשון נכון והשני לא נכון, למה מראים את שניהם?

למה צריך לשפוט?

למה השופטים נשפטים?

כתוב "אל תשנא את אחיך", אבל אם בא לי?

השאלה האחרונה קבלה הכי הרבה קולות.

אגם- אני לא בקטע של לשנוא. נגיד אחותי, לפעמים היא מפריעה לי. אני לא שונאת אותה. אני כועסת. היא דם מדמי, בשר מבשרי

מאיה- זה לא נכון. זה לא הכוונה לריב קטן. זה כזה שממש בא לך לרצוח

עדי- אם אחים רבים אז סולחים אחרי יום יומיים. זה גם עובד הפוך. אם אתה עושה משהו טוב אז יאהבו אותך יותר. אחותי מסנג'רת אותי אבל היא שומרת עלי. היא עוזרת לי ואני עוזרת לה

עתאי- אם אני אריב עם אחותי אני לא אשנא אותה. היא תמיד תישאר אחותי

אלמה לאגם- אמרת דם מדמי, בשר מבשרי. אני רוצה להגיד שיש גם אחים מאומצים

אופק - ובמקרה כזה אפשר לשנוא?

אלמה- לא יודעת, הם בכל זאת אחים

עמרי - כשאח שלי מרביץ לי אני תמיד חושב בלב בלילה איך אני שונא אותו ואיך אני רוצה להרוג אותו ואז למחרת פתאום הוא אומר לי משהו. למה שאני אביא לו?!

ירין- בול מה שקורה לי עם שקד. הוא רב ואז מתחנף אלי

רומי- אח שלי ואני רבים הרבה עם הרבצות. לפעמים אני אומרת לו שאני שונאת אותו. הוא צוחק אבל זה לא מצחיק

ארזי אני סובל כל יום ממכות בבית. אני שונא את אח שלי ברמה של רצון להרוג אותו

אריאל - אצלי זה כמעט כמו כל אחד שדיבר אבל בבית שלי יש חוקים שכל פעם שאחי ואני רבים אנחנו מיד מתנצלים ולוחצים ידיים. אם נחזיק הרבה את הריב יעבור הרבה זמן עד שנעשה שולם

אופק - למה אתם חושבים שאחים מתנהגים ככה אחד לשני?

שקד- זה בכל זאת אח שלך ויש את הפתגם הזה מה שנוא עליך אל תעשה לחבריך

עמרי - לריב זה לא טוב, יכול להיגמר באסון. יכול לעבור ממצב של מכות למצב שהורגים מישהו. לריב זה מילה כלשהי שעושה סוג של רוע . היה לפני חודש יום נגד אלימות. רבין אמר "כן לשלום לא לאלימות "

ירין- מכות זה גם אלימות מילולית

אריאל - מצידי כל האחים רבים. אי אפשר שהאח יקח משהו ולא יכעסו עליו. זה לא קשור לקנאה. אם מוותרים כל הזמן, בסוף כועסים

עדי לעמרי- זה לא נעים שכל הזמן צוחקים עליך בכיתה. מה ששנוא עליך אל תעשה לחבריך

מאיה- אף אחד לא התייחס פה לנקמה. היום אחי ואני רבנו בבית הספר אז אכלתי לו את העוגה. נקמתי בו. תמיד אומרים לי "ןמהנאת לא מתנהגת כמו זאתי או זאתי. זה מעצבן

אלמה - אבא שלי אמר שהאחים הקטנים לוקחים דוגמא מהאח הגדול

אופק - על מה אתם מתחרים עם האחים שלכם?

עתאי- רב עם אחותי על הדוד במקלחת

ירין - רבה עם האחים על אוכל, חטיפים, עוגיות

אגם- אני מתחרה עם אחותי על תשומת לב ביקשתי מאמא שתקנה לי מכנסיים. היא חזרה הביתה עם שתי שקיות מלאות בגדים לאחותי

עדי- מתחרה עם אח שלי על משחק

מאיה - אם אני מנצחת את האחים שלי אז הם נותנים לי כסף

אריאל - רב עם האחיות שלי איזה שיר שמים בלילה לפני שהולכים לישון

רומי- אני מבינה למה אומרים לא לריב עם אחים. אח שלך זה מי שרוצה לתת דוגמא. אם מישהו מרביץ לי אח שלי ירביץ לו.

תם הדיון שלנו

 

תגובות


  • Facebook

ליצירת קשר
liorp67@gmail.com
050-587-5544

דרך רוח

לקידום מדעי הרוח בישראל

(חל״צ)

bottom of page