יסודי בת ים 04.05.2023
- דרך רוח

- 3 במאי 2023
- זמן קריאה 4 דקות
שבוע 21 בבית החינוך למדעי הרוח לתלמידי היסודי בבת ים.
אופק נגאר:
פילוסופיה:
קראנו קטע קצר של שפינוזה: משפט 4 והנסמך שלו בחלק ד׳ של ה״אתיקה״, שעוסק בכך שהאדם הוא חלק מהטבע וכפוף תמיד לחוקיו. השאלות שנשאלו: האם אנשים אוהבים לציית לטבע? למה האדם מציית לטבע? למה שהאדם לא יוכל לסבול שינויים? האם זה אומר שבני האדם הם חיות? למה שהאדם לא יהיה חלק מהטבע? למה ״מן הנמנע״, יכול להיות שדווקא האדם הוא לא חלק מהטבע? מה יקרה אם האדם לא יהיה חלק מהטבע? השאלה האחרונה נבחרה ברוב מוחץ.
אלמה - אם לא היינו חלק מהטבע אז כנראה היינו חייזרים, כי אנחנו חיים בטבע.
ליאורי - גם חייזרים חיים בטבע (אם יש).
דניאל ס׳ - אם האדם לא יהיה חלק מהטבע, אז החיות יחשבו שאנחנו מישהו זר, וגם לא יהיו זיהומי סביבה בטבע.
ירין - לא יהיה זיהומים בעולם ורוב החיות לא ימותו.
ליאם - היינו אולי חייזרים, אבל אלוהים לא היה בורא אותנו כי אלוהים ברא את הטבע. אז היינו ביקום אחר והיינו באים לפה מכוכב אחר.
אלמה - חיות חושבות גם ככה שאנחנו זרים כי אנחנו לא נראים כמוהן. למשל כלב לא יודע מי אתה, רק יודע שאתה אדם.
עדי דויד - אם אדם מאמץ כלב הכלב חושב שאתה יצור.
ליאורי - אם האדם לא היה חלק מהטבע יכול להיות שהיה יצור אחר באותה רמת חוכמה כמו האדם.
אלמה - כלב מזהה שאני בת־אדם.
אלין - נכון שהכל זה טבע, אבל כלב לא חי בג׳ונגלים, הוא חי איתנו, זו הסביבה שלו.
ליאם - כשבאים בעלים חדשים לכלב הוא בוחן אותו, רואה אם בטוח איתו וכיף איתו.
עדי (ו׳) - הכלבה שלנו התרגלי אליי מאוד מהר.
עדי דויד - אולי זה היה פעם ראשונה שהיא קיבלה בעלים.
מאיה - לא נראה לי שהן חושבות שאנחנו זרים. חושבות שאנחנו מין אחר. הכלב והחתול לא מבינים את השפה שלנו, אבל כולם חושבים שרק חיות הבית מבינות אותנו. וחלק אומרים שהחיות הגדולות בטבע לא מבינות אותנו. ואני חושבת שכולן כן מבינות.
עדי (ו׳) - אולי הכלב נבהל כי הוא היה לפני זה עם מישהו שהתעלל בו.
ליאם - אם בני־אדם מתעללים בכלב אז הוא יפחד מהם. ייקח לו יותר זמן. ולגבי מאיה - אני חושב שחיות כן מבינות אותו.
הדר - יש הבדל בין הציות של האדם לבין הציות של החיות לטבע?
ירין - הטבע גורם לי לא לזהם את הסביבה.
אופק - [מבחין בקצרה בין סיבה תכליתית לסיבה פועלת.]
ליאורי - אולי הטבע גורם לנו כן לשמור על הטבע. אם זה לא יהיה הבחירה שלנו ונחליט לא לשמור על הטבע אז יהיו זיהומים.
אופק - זה עדיין בחירה. [מחדד את ההבדל, נותן דוגמה לדברים שאנחנו עושים באופן טבעי בלי לבחור: צרכים (פיפי וקקי). אילו עוד דברים כאלה יש?]
דניאל ס׳ - אנחנו הולכים לבית-ספר, זה לא מבחירה. האדם חוקק את זה.
ליאורי - אז זה לא מהטבע, זה מהבחירה של מי שחוקק את זה.
[שתיקה…]
ליאם - אנחנו אוכלים ושותים.
ליאורי - לישון זה בחירה.
דניאל ס׳ - לנשום זה לא בחירה מהטבע.
[שתיקה…]
אופק - למה בכל זאת אומרים שאנחנו לא חלק מהטבע?
ליאם - כי בני אדם יכולים לעשות דברים שחיות לא. כמו לדבר בשפה של בני־אדם, ללכת על שתי רגליים, לקפוץ על רגל אחת. אבל בני־אדם לא יכולים לעוף.
ליאורי - הם יכולים לעוף בחללית ומטוס.
אופק - וזה עדיין טבע?
ליאורי - לא ממש, אבל אם בונים את זה אז זה כן טבע.
אלין - לדעתי יש שיגידו שבני־אדם הם לא מהטבע, כי המבנה גוף של האדם שונה מהחיות. לכל חיה מבנה גוף אחר, כל חיה יש לה מאפיינים משלה. לכל חיה יש גם מוח אחר, גם לאדם.
אופק - אז למה זה עושה אותנו ״מחוץ״ לטבע?
אלין - כי החיות זה כל סוג חיה, אבל האדם זה כל אחד גוף משלו.
דניאל ס׳ - האדם לומד, משכיל, והחיות לא.
מאיה - לא יכול להיות שלאדם יהיה איברים של חיה ולהיפך.
אופק - אבל למה זה מבדיל אותנו מהטבע? זה הדדי.
אלמה - חיות הן כן מהטבע, גרות בסביבה של הטבע.
ליאם - אולי אנשים חושבים שאנחנו לא חלק של הטבע… ראיתי סרט שמנסים למצוא את המין המושלם, יותר מהאדם. אז אולי מי שמהטבע הוא פחות מושלם, ובגלל שהאדם מושלם אז חושבים שהוא לא מהטבע.
אלמה - כל הדיון מזכיר לי את ד״ר דוליטל. החיות מבינות את השפה של ד״ר דוליטל ולהיפך.
אלין - נכון שלא כל החיות, אבל יש חיות שכן אפשר להבין. נגיד כלב שמכשכש בזנב.
ליאם - דיברנו על זה גם בד״ר דוליטל [בשיעור ספרות].
[שתיקה…]
אופק - אז מה יקרה אם האדם יתנהג כאילו הוא לא חלק מהטבע?
דניאל ס׳ - הוא יתרגל להתנהגות ויהפוך ללא חלק מהטבע.
אלין - אבל טכנית הוא עדיין יהיה חלק מהטבע. יש דברים שאי אפשר בלי הטבע כמו מים.
ליאם - אם האדם לא יהיה חלק מהטבע הוא לא יוכל לשתות מים ולאכול. יהיה גם יותר זבל על הרצפה, כמו שעכשיו רק יותר גרוע.
הדר - למה לא הצלחנו היום בדיון? [על רקע השתיקות הרבות והתחושה שהדיון לא מתרומם.]
עדי - השאלה הייתה משעממת.
ליאורי - אי אפשר לדעת מה היה קורה [אם האדם לא היה חלק מהטבע].
דניאל ס׳ - היינו עייפים.
אופק - הייתה הסחת דעת של הרעש של הבנייה.
ליאם - הטקסט היה קצר, אז לא היו הרבה שאלות.
הדר הירש:
ספרות:
התכנסנו בחדר עם הפופים והכורסאות להמשיך לקרוא בספר על מסעות דוקטור דוליטל. לפני שהתחלנו לקרוא דיברנו על הרגלי הקריאה של הילדים ועל השוואה בין חווית קריאה לצפייה בסרטים שנעשו בעקבות ספרים. אביאל אמר שהוא מעדיף לקרוא כי הספר מפורט יותר ונותן חופש מחשבתי לדמיון. זה שימח אותי. עודדתי אותם להירשם לספרייה היפה בה אנחנו נפגשים מידי שבוע. המשכנו לקרוא. אופק הוציא ילדים כדי שימשיכו לעבוד איתו באופן פרטני על משימת הכתיבה שלהם. תרגיל הכתיבה שנתתי, לו הוקדשו כ 25 דקות ביקש לכתוב על עולם בלי כסף. מצפה לקרוא את שכתבו. תודה לכולם על מפגש יפה.


תגובות