יסודי בת ים 26.01.2023
- דרך רוח

- 25 בינו׳ 2023
- זמן קריאה 5 דקות
שבוע 12 בבית החינוך למדעי הרוח לתלמידי היסודי בבת ים .
הדר הירש:
פתחנו במפגש ספרות של שתי הקבוצות יחד. קראנו את שני השירים של חלפי בהם אנחנו עוסקים (הקריאה השתפרה מאוד. היתה בתחילת התהליך מהוססת, מתנצלת. כעת בטוחה, יציבה, יפה ומדויקת)
פתחנו במושגים של מטאפורה והאנשה. מצאנו דוגמאות בשירים וגם חשבנו על כמה בעצמנו.
חילקנו את הדפים שנכתבו משבוע שעבר וכתבנו כותרת . הילדים עובדים בחשק וריכוז (רובם, יש מי שלא מוצא עניין) . עבודה קשה ומאתגרת.
אחרי ההפסקה התפצלנו לשתי קבוצות. יצאנו לדיון מטקסט של שפינוזה מתוך "מאמר על תיקון השכל ועל הדרך שבה יודרך היטב להגיע להכרה האמיתית של הדברים "
השאלות שנכתבו:
למה הוא אומר בהתחלה שהכל שטויות ואחר כך הוא אומר שיש טוב ורע?
למה אנו נתקלים בחיינו היומיומיים בדברים שהם הבל ורעות רוח?
למה שפינוזה חושב שדברים יכולים להיות טובים או רעים?
למה הוא התכוון כשכתב שכל הדברים שאנו נתקלים בהם הם הבל ורעות רוח?
השאלה האחרונה קבלה הכי הרבה הצבעות.
אלמה- להיפגש עם חברים בגינה, לצחוק יחד, לא הכל חייב להיות רע
רותם- התכוונתי בשאלה למה הוא חושב שהכל שטויות
דניאל בת- אולי בגלל שזה לא קורה לו
אלמה- אופק סיפר לנו על שפינוזה בפעם הקודמת . לא נראה לי לפי הסיפור האישי שלו שהחיים שלו היו כל כך טובים.
גאיה- כנראה שלא שם לב לחיים קשים
רותם- יכולים לקרות דברים רעים להורים שלו, לילדים שלו, לחברים. לא הכל שטויות
דניאל בן- אולי הדברים האלה לא קרו לו, לכן אומר שזה הבל ורעות רוח
רותם- אבל קורים דברים רעים בעולם, גם אם לא לו באופן ספציפי
הדר- האם סביר שאדם מבוגר לא יחווה קושי? גם אתם, צעירים מאוד, יכולים לספר על קשיים רבים שאתם נתקלים בהם
רותם- לא הגיוני שיחיה עשרות שנים ולא יחווה דברים משמחים או עצובים. כל מה שאתה אומר יכול להשפיע עליך. כל דבר קטן יכול לגרום לתוצאה גדולה.
גאיה- יש אדם שיכול לעבור משהו, אבל בעיני שפינוזה זה לא משהו נורא
רותם- אני חושבת שהוא היה אדם חיובי. לא מאוד מובן. לא ברור. כי אומר שאין טוב או רע. זה איך שאתה מסתכל על זה. אולי הוא לא הבין את עצמו כל כך...
הדר- אמרת שהוא היה אדם חיובי. למה התכוונת?
רותם- כי זה לא משפיע עליו. אם יקללו אותו, מה, הוא לא....
אלמה- אם מישהו שאתה נורא אוהב ימות, עדיין תגיד את מה ששפינוזה אומר?
גאיה- הוא תמיד יקח את זה חיובי. כנראה על אחרים זה משפיע יותר
רותם לגאיה- אולי הוא אומר את זה כדי להגן על עצמו. אולי עבר דברים נוראים. שם על עצמו מחסום כדי לא להיפגע. מנסה לחפות על דברים רעים שקרו לו
תהל- כנראה קרה לו דבר רע ושזה עבר אז הכל טוב , הכל בסדר
רותם- אי אפשר לדעת. אולי הוא אמר את זה כי זה מה שהוא רוצה להעביר לילדים שלו, אבל.לו עצמו קשה
גאיה- חושבת שאת צודקת. רצה להעביר מסר לילדים. רצה להראות שהוא שמח אפילו אם עובר עליו משהו רע. זה מסר חשוב
תהל- רצה להזדהות עם עוד אנשים שקרה להם
רותם- מה זאת אומרת להזדהות? הוא הרי מדבר על עצמו. אמרנו שאולי שם לעצמו מחסום. למי התכוונת?
תהל- גם לאחרים קרה את זה. אבל להתייחס במובן חיובי
אלמה- אם אני היום רבתי עם חברות אני אומרת לעצמי מחר יום חדש. אתחיל מהתחלה. חדש
רותם- כמו שפינוזה
אלמה- אם עובר עליך משהו יותר מידי קשה אתה יכול לעבור את זה
רותם- כן. יכול להיות אירוע טוב כמו טיול עם המשפחה או חוויה או מתנה. הזיכרון הזה יכול לשמח אותך תמיד. כל החיים. גם זה יכול להיות משהו טוב שמישהו אמר לך
גאיה- חושבת שאם תיזכר בחוויה משמחת זה יכול לעזור ברגע קשה
תהל- גם לי זה קורה. אם קשה לי אני אומרת לעצמי: יש חופש מחר או בשבוע הבא יוצאים לטיול עם המשפחה. זה משמח אותי
רותם- מסכימה עם תהל וגאיה. באותו רגע שקורה משהו רע אני חושבת על דבר טוב וזה מעביר לי את התחושה הרעה. כמו פלסטר מרפא. זיכרונות מרפאים
אלמה- אבל פלסטר לא תמיד מרפא. אם קורה משהו ממש ממש רע, מחשבה על דבר נחמד לא תעזור
רותם- הדברים הטובים שיקרו בעתיד יכולים לרפא את הדבר הרע שקורה עכשיו, בהווה.
עם המשפט החזק של רותם עברנו לפופים להמשך קצר בהתעדכנות על אביב ג'ורג'י ואוהד פרידמן. מגיע לנו אחרי שעבדנו כל כך קשה. היה רגע נחמד כשרותם עצרה אותי ואמרה על אחת מהדמויות בספר שמתמודדת עם אובדן אם, "הי, הוא חושב כמו שפינוזה"
היה מפגש מקסים ונעים. תודה
אופק נגאר
פילוסופיה:
התחלנו נושא חדש, ״אתיקה״, וקראנו את פסקת הפתיחה של ״מאמר על תיקון השכל״ מאת מורנו ורבנו, ברוך שפינוזה. השאלות שנשאלו: למה שמישהו יוצא מאמר על תיקון השכל? למה יש מילים של מבוגרים? למה דבר יומיומי הוא חסר־משמעות? מה הטקסט אמור להגיד לקוראים? למה הספר נקרא ׳מאמר על תיקון השכל׳ אם לא מדובר כאן על השכל? למה הוא [שפינוזה] רוצה משהו שמח?
כל שאלה קיבלה 2 קולות, כך שהקול שלי היה שובר־השוויון, והחלטתי שנדון בשתי שאלות: למה דבר יומיומי הוא חסר משמעות? ולמה הוא רוצה משהו שמח?
ליאורי - הוא רוצה דבר שמח כדי לא להיות עצוב.
אופק - זה טיעון מעגלי…
ליאורי - אז כדי שיהיה מעניין בחיים.
מאיה - הוא רוצה משהו שמח אולי כי הוא היה לבד ובודד.
ליאורי - למה אנשים באמת רוצים דברים שמחים?
ליאם - אנשים רוצים להיות שמחים כדי לא להיות עצובים. להיות עצוב זה לא בריא, ולהיות שמח זה כן. לגבי השאלה השנייה - אולי הוא מתכוון כאן לדברים ספציפיים ביומיום, כמו סתם לראות טלוויזיה או סתם לישון.
ליאורי - אבל כל דבר שאנחנו עושים זה [חלק מה]יומיום. גם טלוויזיה שזה מתוך שעמום, גם שינה - זה כדי שיהיה לך אנרגיה. כל דבר הוא ביומיום.
עדי - אם הוא היה לבד, הוא לא חייב תמיד להיות שמח. אם מישהו בודד ומשעמם לו הוא מרגיש עצוב.
מאיה - יכול להיות שעשו לו משהו לא נעים או התעללו בו. הוא יהיה שמח אם יהיו לו חברים.
ליאורי - יש מישהו בבית־הספר, שבזמן שכולם רוצים להיות עם חברים [בהפסקה] הוא רוצה להיות לבד בשקט שלו, ברוגע.
ליאם - יש עוד דברים חסרי־משמעות ביומיום, כמו שעורים בבית־הספר שאנחנו לא אוהבים,
ואנחנו חושבים שהם חסרי־משמעות (מדעים ומוזיקה). גם לישון ולראות טלוויזיה, לא ייצא מזה כלום.
ליאורי - בסופו של דבר לכל מה שאנחנו עושים יש משמעות, גם אם קטנה. יש לזה סיבה שאנחנו עושים את זה [בגללה], גם אם אנחנו לא יודעים מהי.
ליאם - חוץ משעור מוזיקה.
מאיה - יש ילדים שמשמח אותם לעשות שעורים, כמו חנונים.
עדי - יש כאלה לא חנונים וכיף להם לעשות שעורים.
ליאורי - יש מורה מחליף שמלמד אותנו שעורים חשובים. ויש דברים שאתם לומדים עכשיו שאתם חושבים שהם לא חשובים אבל הם כן, זה יעזור לכם בחיים גם אם אתה לא חושבים.
אופק - מה הקשר בין שמחה למשמעות?
ליאם - מה שאנחנו שמחים [ממנו] אנחנו חושבים שיש לו משמעות, ולהפך.
ליאורי - אם יש משהו כיפי, משמח, אז יש לו משמעות גם אם חוץ מזה אין לו משמעות. וגם דברים ממש חשובים, כמו מקצועות שפה ומתמטיקה, אם זה לא מעניין וכיפי זה לא יהיה לנו משמעותי.
ליאם - גם מתמטיקה, יש לזה משמעות, לפעמים זה כיף אבל לפעמים לא.
ליאורי - אם יש דברים משעממים ולא משמעותיים - בסופו של דבר יש לזה משמעות. אפילו שלי זה לא משמעותי.
ליאם - לי כיף להתחפש אז זה גם דיי משמעותי, זה חוויה. אם זה היה חוויה אז היה לזה משמעות.
אופק - [מספר על תאונה שקרתה לאבא שלי שבה הוא כמעט נהרג: לאירוע הייתה משמעות גדולה עבורי אף על פי שהוא לא היה משמח כלל.]
ליאורי - כל דבר יש לו משמעות. מבחינת שפינוזה יש דברים לא משמעותיים ביומיום. אבל יש דברים שמבחינתנו הם לא משמעותיים, ויש דברים עצובים שמשפיעים לנו על החיים. ואז יש להם משמעות.
ליאם - אם זה בקרבתנו ואנחנו לוקחים את זה ברצינות - יש לזה משמעות עבורנו.
ליאורי - יש שעורים משעממים שאני חושב שאין להם משמעותֿ כמנו אנגלית. אבל זה ממש חשוב. ואז או שתתחיל לאהוב את זה, וזה יהיה לך משמעותי, או שתלמד את זה אפילו שזה לא משמעוותי [עבורך].
אופק - [נותן דוגמה של כלב, שמעורר בנו שמחה ואולי גם משמעות. מחליף את המילה ׳משמעות׳ ב׳ערך׳.]
ליאם - אם אני מעריך משהו שיש לו משמעות עבורי, אז אני אהיה שמח מזה.
אורי - אני מעריך את הכלבה שלי אבל לא תמיד היא דבר טוב. אני עצלן ואני לא תמיד רוצה לרדת איתה לטיולים. יש לה משמעות אבל לפעמים זה מעצבן.
ליאורי - אם יש אנשים שאוהבים את הדבר הזה והוא משמעותי להם, אז זה עדיין טוב.
כאן תם הדיון, שהסתיים להרגשתי בטרם עת. היה מרתק!


תגובות