יסודי בת ים 30.11.2023
- דרך רוח

- 29 בנוב׳ 2023
- זמן קריאה 5 דקות
שבוע שני בבית החינוך למדעי הרוח לתלמידי היסודי בבת ים.
אופק נגאר:
פילוסופיה:
קראנו קטע מתוך ספר תהילים העוסק בדמותו של האדם רודף השלום. השאלות שנשאלו: למה הטקסט כזה ארוך? אחרי מה / מי הוא רודף? מיהו אותו איש (הרודף שלום וכו׳…)? למה יש אנשים רעים? למה לא קראנו את המשך הטקסט? על מה מדבר הטקסט? ולבסוף השאלה שנבחרה: ״רודף מזכיר לי מכות ודברים רעים, וזה ההפך משלום. איך זה?״ (בזמן ההצבעה על השאלות, אחד מהתלמידים החדשים ניסה לגרום לילדה נוספת להצביע לשאלה שלו על סמך החברות ביניהם. החלטתי לגדוע את התופעה בעודה באיבּה: פניתי לאותה ילדה ואמרתי לה שיש לה קול עצמאי משלה ושיש לה זכות להביע אותו. שאלתי אותה האם היא רוצה לדון בשאלה הזו, והיא ענתה שלא. לאותו הילד אמרתי שגניבת קול היא מעשה שאין לעשותו.)
אמה - לא תמיד לרדוף זה רע. לפעמים אנשים רודפים לדבר טוב, נגיד אם מישהו מחזיר ארנק אבוד והוא רודף אחרי מי שאיבד אותו.
מאיה - נכון שיש שרודפים על מכות אבל לא בהכרח.
ליאם - רודף שלום זה כמו לרוץ אחרי השלום. הוא רוצה את השלום.
אמה - יש גם לפעמים שלום לרעה. אם למשל אתה אומר למישהו שלום ברחוב והוא מקלל אותך, אז זה לא דבר טוב.
עדי - כמו שאמה אמרה, רודף יכול להיות דבר טוב.
ליאם - הכוונה בטקסט ב״שלום״ זה בין מדינות, שיהיה טוב.
מאיה - יש מדינות שרודפות שלום אבל יש כאלה שאומרות ״בוא נעשה שלום״ אבל לא עושות אותו בסוף.
אופק - וזה נקרא לרדוף שלום עדיין?
מאיה - זה לא לרדוף שלום [אם בסוף אתה לא עושה אותו].
אמה - איך חזו בתנ״ך את המלחמות שלנו?
ליאם - זו רק דוגמה, הכוונה היא ל[שלום] באופן כללי.
עלמה - יש מדינות שלא עושות שלום ויש כאלו שכן. כמו שעכשיו אנחנו רוצים שלום אבל הערבים לא רוצים. והם יכולים לעשות כל דבר ורק אז הם ידעו שכדאי לעשות את השלום הזה.
מאיה - זה מה שהתכוונתי.
אמה - לפעמים מדינות רוצות שלום ולפעמים לא. ולפעמים הן מתחרטות.
נויה - אם יש מדינות שעושות הסכם שלום ואז רוצים להילחם בהן, הן מבטלות את ההסכמה. אז בסוף אף אחד לא ירצה לעשות איתן שלום.
אופק - האם לרדוף שלום משמעותו לפעול כדי להשיג שלום בכל מחיר? או שלא בכל מחיר?
אמה - יש כאלה שרודפים שלום אבל לא בכל מחיר. ויש כאלה שממש רוצים את זה ויעשו הכל. ויש כאלה שזה לא מעניין אותם.
מאיה - אמה צודקת. הם לא בדיוק נקראים רודפי שלום, רק חצי. אם הם היו רודפי שלום שלמים אז היו רואים את זה. ואם לא היו רודפי שלום בכלל אז היו רואים שהם כל הזמן צועקים ומקללים.
נויה - יש רגעים… למשל ישראל וחמאס - עשינו הסכם שלום. יש רגעים שאנחנו בשלום ואם רבים אז רוצים לבטל את השלום ועדיין [זה] נחשב [שאנחנו] רודפי שלום.
ליאם - זה עדיין נחשב רודפי שלום. נגיד השלום שהיה צריך להיות עם סעודיה. כשנפתחה המלחמה הם ביטלו הכל. אבל אנחנו עדיין נקראים רודפי שלום. וגם אומרים שהמלחמה פרצה בכלל ההסכם שלום [עם סעודיה].
עלמה - ליאם אמר ערב הסעודית אבל לא הבנתי - הם רוצים לעשות שלום אבל ערב הסעודית זה לא ערבים?
אופק - עם מי עושים שלום?
ירין - עם מדינות.
אופק - שאוהבות אותנו?
ירין - עם מדינות שלא אוהבות אותנו.
עדי - אנחנו בשלום רק עם כל האנשים והמדינות שרבנו איתן ועכשיו סלחנו להן. ועם כל המדינות שאנחנו בשלום איתן.
ליאם - זה שהמדינות אוהבות אותנו זה לא קשור. יש מלא מדינות שלא אוהבות אותנו והן בשלום איתנו.
אמה - אתה חלקית צודק. יש כאלה שחתמנו איתם על הסכם שלום ועכשיו לא אוהבים אותנו. ויש כאלה שתומכים בפלסטין.
עלמה - אנחנו והערבים עכשיו בריב. אז אם נעשה שלום הריב יכול להיות עוד פעם. אז לא הבנתי.
מאיה - אפשר לעשות שלום עם חברות, אנשים ומדינות. אבל חלק מהמדינות לא אוהבות אותנו, כל המוסלמים, אז אי אפשר לעשות איתן שלום. אבל יש כאלה שכן.
אמה - יש כאלה שעשינו איתם שלום אבל הם מספיק טיפשים כדי להפר אותו.
עדי - הם יודעים שלא כדאי להתעסק איתנו.
ליאם - גם חמאס לא היה מאז ומתמיד, אנחנו יכולים להיות איתו בשלום.
אופק - יש משפט שאומר ש״שלום עושים עם אויבים, לא עם חברים״. כי מי שכבר אוהב אותנו מלכתחילה לא צריך לעשות איתו שלום.
כאן עצרנו, כמה דקות לתוך ההפסקה. הדיון היה ער ומעניין ולא שמנו לב לזמן שעובר.
ספרות:
המשכנו לקרוא את ״בילבי״. נזכרנו במה שכבר קראנו (הילדים זכרו יפה יותר ממני!) וסיימנו את הקריאה בפרק הראשון. מטלת הכתיבה הייתה לכתוב סיפור פנטסטי על השכן המושלם שהיו רוצים שיגור לידם. מקריאה זריזה בחלק מהמטלות כבר ראיתי שהם כתבו פרוע מאוד! במהלך הכתיבה ראיתי שהם התקשו לתאר את העלילה (רבים מהם התחילו לכתוב משהו שנראה כמו תשובה לשאלה ״מיהו השכן המושלם לדעתך ולמה?״ - ״השכן שהייתי רוצה הוא… כי…״). לכן הנחיתי אותם לתאר מה הם עושים יחד עם השכן, להמציא עלילה שקורים בה דברים, ולא רק לתאר את השכן.
הדר הירש:
מפגש שני בבת ים. הגיעו מספיק ילדים כדי לפצל שתי קבוצות.
פילוסופיה:
הטקסט שעסקנו נלקח מספר תהילים, "מי האיש החפץ חיים... בקש שלום ורודפהו".
השאלות שנכתבו:
מה זה לשונך מרע?
אל מי מתכוונים בקטע, מי האיש הזה?
איך רודפים אחרי שלום?
למה לבקש שלום?
למה משעמם לי?
למה אין שלום בעולם ויש מלחמה אם ממש קל לעשות שלום?
למה האיש החפץ חיים אוהב ימים לראות טוב?
השאלה האחרונה נבחרה.
דניאל ל- בטח רוצה לראות טוב כי הוא רוצה לחיות טוב
אלמה- יש אנשים שהם יותר בסכנה מאיתנו אז הם אולי חושבים על הימים שיהיו להם אם הם חולים או בשבי החמס. הם לא יגידו לעצמם ברגע הזה שהם רוצים למות
נויה ג- האנשים שנמצאים בסכנה מסתכלים על חצי הכוס המלאה. הם ירצו לצאת מהסכנה, מהמצב הקשה. כי אם לא יעשו את זה, יהיו במצב גרוע יותר מבחינה נפשית
דניאל ס- לא קל לעשות שלום לדעתי. יש עם שרוצים לעשות איתו שלום והוא לא בהכרח רוצה גם את אותו דבר
נויה ק- יש כאלה שיודעים לעשות שלום. הם מדברים נכון. יש מצבים שמבוגרים או ילדים עושים טעויות. הם צריכים ללמוד מזה
אלמה- לפעמים אנשים לא חייבים לאהוב אחד את השני. זה כמו שמדינה לא תאהב את המדינה האחרת
הדר- האם קורה שאין שלום בינך לבין עצמך?
נויה ג- אם אתה לא מכין שיעורים טוב אז אתה מתעצבן על עצמך, לא על מישהו אחר
דניאל ס- יש הרבה פעמים שאפשר להיות לא בשלום עם עצמך. שהתנהג רע למישהו למשל
אלמה- קורה לי מלא פעמים כשאני צריכה לבחור בגדים בבוקר
אלירז- אני מחפש חולצה ומבלגן את הארון
נויה ג- יש מצבים שאפשר לריב עם עצמך. למה אני כל כך גרוע? זה מתסכל. אבל אין מה לעשות. לי זה קורה ממש מעט...
עדי לאלמה- במקום לריב עם עצמי תסדרי את הבגדים בערב לפני השינה
דניאל ל- אני מתעצבן על עצמי במשחק פורטנייט
עילאי- העולם אף פעם לא טוב. תמיד הסביבה מלוכלכת לפעמים
נויה ק- כאילו שאם העולם לא טוב לא צריך לקחת את זה ברע. אם יש לך יום רע אז אל תתעצבן
גאיה - העולם כמו מחולק לשניים ארצות הברית היא כמו אחות גדולה טובה כי היא תמיד בעדנו. חמס הוא רע
דניאל ל- לא בכל מקום יש רק טוב כמו אצלי בבית. אני רב עם אחותי מי ישחק במחשב ראשון
דניאל ס- גאיה צודקת. יש תמיד מישהו שלא יסכים עם האחר
תם הדיון.
ספרות:
במפגש ספרות ישבנו כולנו יחד. המשכנו לקרוא את בילבי. הם זכרו יפה את הדמויות והעלילה ושמחו שהמשכנו לקרוא. כשתם הפרק הם היו קצת ממורמרים שהוא הסתיים... פינינו זמן לתרגיל כתיבה. כולם שיתפו פעולה יפה.
היה מפגש נחמד, נעים, מעודד לקראת המפגשים הבאים.


תגובות