יסודי בת ים 15.02.2024
- דרך רוח

- 14 בפבר׳ 2024
- זמן קריאה 4 דקות
שבוע מס׳ 12 בבית החינוך למדעי הרוח לתלמידי היסודי בבת ים.
פילוסופיה:
פתחנו עם טקסט של ניטשה שהילדים קראו במפגש הקודם. הטקסט הוא קטע מתוך ״שקיעת האלילים״, וניטשה מציג בו למעשה את העמדה של מרבית הפילוסופים - אליה הוא מתנגד - לגבי אי-האמון בחושים. לא אמרנו לילדים שניטשה מציג כאן עמדה שאיננה שלו. באמצע הדיון תכננו לשלוף את המשך הקטע, שבו ניטשה מציג את עמדתו שלו שמאדירה את החושים, ובייחוד את חוש הריח.
השאלות שנכתבו (על הקטע הראשון):
למה הטקסט מדבר דווקא על דברים שקשורים בגוף?
מה זה כזב?
בטקסט כתוב שהחושים מרמים אותנו. אני לא מרגישה ככה.
מהו טבעו האמיתי של העולם?
למה הכותב מתנגד לחושים שלו?
השאלה האחרונה קבלה הכי הרבה הצבעות.
אמה- שאלה טובה. אין לדעת. לכל אחד דעה משלו. יש כאלה שיגידו שחושים זה טוב, יש כאלה שיגידו שזה רע. אני אומרת שחושים זה טוב כי הם עוזרים לנו לשרוד
מאיה- יכול להיות שהוא מתנגד לחושים שלו כי הם לא עובדים לו. יכול להיות שהוא עיוור או חירש
ירין- מסכימה עם אמה. אני סומכת על החושים שלי. לפעמים חוש הריח אומר לי על משהו שיהיה טעים. זה לא תמיד נכון
אמה- אנשים עיוורים, חרשים, אובד להם חוש אחד אבל אז חוש אחר נעשה חזק יותר
אופק- נניח שיש לכותב חושים. הרי הוא לא יכול להתנגד למשהו שאין לו, שהוא לא מכיר. הכותב ממש מתנגד לחושים
מאיה- יכול להיות שהוא לא רוצה חושים. שהוא רוצה רק חוש אחד יותר חד
אופק- גם במקרה כזה הוא רוצה חוש. בואו נקח בחשבון שהוא מתנגד לחושים באופן כללי
נויה- זה בגלל שהוא רוצה למות
אלמה- אם החושים הטעו אותך אז הוא לא רוצה אותם. לא חושבת שצריך לפקפק במישהו אם הוא עושה טעות אחת. כולנו טועים מידי פעם
אמה- לא אמרתי שאני לא סומכת על החושים. ניסיתי להסביר את הכותב
ירין- הוא רוצה פשוט למות. אי אפשר בלי חושים
נויה- אולי הוא רוצה להיות מוזר
אופק- נויה, מקודם פירשת את הטקסט. תנסי לנמק את הטענה הראשונה שלך. למה לדעתך אם הוא מתנגד לחושים נובע מזה שהוא רוצה למות?
נויה- כי הכל עושים עם חושים
אמה- למדנו על מישהי שהיתה חירשת ועיוורת והצליחה להיות סופרת ולנגן על פסנתר. היא רצתה לשמוע, לראות, אבל נולדה בלי חושים
מאיה- אולי הוא רוצה להיות בלי חושים כדי לחקור איך זה.... אבל אי אפשר בלי חושים, אי אפשר כלום
אלמה- אני חושבת שאם למישהו אין משהו אז הוא רוצה את הדבר שאין לו. זה בא בניגודיות. כל מיי שיש לו שיער מתולתל כמוני רוצה שיער חלק
אופק- איך זה מתקשר לקטע?
אלמה- לא יודעת
ירין למאיה- אמרת שאם אין לך חוש, אין לך איך לעשות דברים. הלן קלר היתה בלי חושים והצליחה להשתמש בחוש המישוש
מאיה- התכוונתי שאין שום חוש
אופק- לסבא שלי היה כיסא גלגלים. אהבתי להיות על הכיסא הזה. הייתי עצלן. לא אהבתי ללכת. אמרתי שהלוואי שיהיה לי כזה. אמא שלי אמרה לי "שלא תדע"
אופק חילק את ההמשך לטקסט.
אמה- עכשיו הוא כותב בדיוק הפוך. אומר שהחושים טובים. מתפעל מהאף.
מאיה - שינה את דעתו
נויה- הוא מוזר
אמה- הרבה אנשים משנים את דעתם
אלמה- צודק כי בכל זאת לא צריך מכשירים בשביל לדעת דברים כי יש לנו חושים. צריך להתאמן הרבה על דברים. ככה אבא שלי אומר. יש לנו חוש שעוזר לנו ללמוד דברים, חוש החשיבה.
ירין- הוא אומר שהמכשיר הכי טוב זה האף. אני לא מסכימה. AI הכי טוב
אמה- הטלפון חכם יותר מ-AI. AI זה טכנולוגיה מטומטמת כי אם יגידו לה משהו לא נכון, למשל שהתקרה ירוקה, היא לא תדע שזה לא נכון
אופק- למה סירי לא יודעת שהשולחן לא סגול? כי חסרים לה חושים!
מאיה- אין לסירי רגשות. רגשות זה כמו חושים אבל זה גם לא...
אופק- אז איך זה כן? למה לסירי אין רגשות? מאיה אמרה שחושים ורגשות זה אותו דבר. מה ההבדל בכל זאת?
ירין- היום יש טכנולוגיות שונות. משקפיים שמצלמים ומשמיעים שירים שאוהבים. צריך להגיד את השם שלך. אין להם רגשות
אמה- לדודה שלי יש אייפון. אני שואלת את סירי מה נשמע והיא עונה: בסדר. זו התשובה היחידה שלה
ירין- אם תשאל את סירי מה נשמע היא תמיד תגיד שבסדר
הדר- אני לא מבינה את התפקיד של סירי. למה פונים אליה. הרי כל המידע נמצא במחשב.
אלמה- אני לא מבינה למה צריך AI. אנשים ישכבו על הספה כל היום, לא יעשו כלום, יאבדו את מקומות העבודה שלהם.
נויה- אם יש להם איזה כשרון שישתמשו בו להשיג כסף
מאיה- כל הזמן מתכנתים את ה-AI לדברים חדשים. זה מוסיף להם חושים אפילו שהם לא בני אדם
ירין- אפשר לקבל את המשכורת של הרובוטים שיעשו עבודה של בני אדם כי הם לא צריכים את זה
אלמה- יש לי דוגמה מהחיים. הייתי במסעדה אסייתית שהיה שם מלצר רובוט
אופק- באיזו עבודה לדעתכם רובוט לא יכול להחליף אדם?
ירין- לא הייתי הולכת למסעדה שיש בה מלצרים רובוטים
נויה- רובוט לא יכול לעבוד בפארק מים כי אם הוא ירטב הוא ילך פייפן
אלמה- מורה. אני לא חושבת שיתכנתו אותו להגיד לתלמידים "תצביעו, תקשיבו". אף אחד לא ילמד אם רובוט יהיה המורה. לרובוט לא יהיה מספיק ידע ללמד
מאיה- רובוט לא יכול להיות מציל בבריכה
אמה- לא יכול להיות שליח בסופר כי הוא עלול לשבור את הביצים, אין לו אחיזה עדינה.
אופק- אולי בכל זאת אפשר ליצור רובוט עמיד למים או בעל אחיזה עדינה. אמרתם שרובוט לא יכול להיות מורה. למה לדעתכם?
אמה- ילדים יוכלו לכבות אותו
אופק- ואם אי אפשר יהיה לכבות אותו, אז רובוט יכול להיות מורה?
אמה - הוא לא יכול לצרוח על ילדים
אופק- ואם יתכנתו אותו שיהיה לו את הקול המפחיד של הדר?
ירין- רובוט יכול להיות מורה. יש סדרה כזאת
נויה- רובוטים לא יכולים להיות מורים. אין להם רגש.
תם הדיון. היה מעניין. שמחתי להקשבה של הבנות זו לזו.
ספרות:
במפגש ספרות כתבנו סונטה! בעקבות ההצלחה המסחררת בבאר שבע, הכרנו את הכללים לכתיבת סונטה ותרגלנו את הכתיבה. הנושא היה, בהשראת אחד המפגשים הקודמים - ציפורניים! כתבנו יחד, כקבוצה, סונטה כיפית בנושא ציפורניים. תכננו גם לכתוב באופן עצמאי, אך לא נשאר זמן.
הנה מה שהילדים חרזו:
ציפורניים
הציפורניים שלי תמיד מכוערות
חייבת לעשות לק ג׳ל
אני חוששת שהן ממש שבורות
אני רוצה כאלה כמו של בֶּל
את הציפורניים שלי אני כוססת
אני פוחדת לגעת בעיניים
חוץ מזה - אני ממש הורסת
עדיין, חייבת לעשות ציפורניים
ציפורה תעשה לי אותן מהממות
אבל, אוף היא גרה באריאל
היא עושה ציפורניים ממש מושלמות
לציפורה המלכה אני הולכת
סוף סוף אחטט בנחיריים
ואת האוצרות אני לועסת!


תגובות