top of page

יסודי בת ים 19.01.2023

  • תמונת הסופר/ת: דרך רוח
    דרך רוח
  • 18 בינו׳ 2023
  • זמן קריאה 5 דקות

שבוע 11 של לימודים ב'תרבוטק' בבת ים. זה מה שהתרחש אצלנו בחמישי האחרון:

הדר הירש:

ספרות:

קיבצנו שתי קבוצות לעבודה משותפת על שני שירים של חלפי. אופק הנחה את השיעור.

פתחנו בקריאת השירים.  נזכרנו מה עשינו בשבוע שעבר. דיברנו קצת על התחושות שהשירים מעוררים בנו. אלמה העידה על עצמה שהיא עדינה, כמו האישה בשיר הראשון,  שהיא יכולה לדמיין את עצמה בשיר הזה, אישה על גזוזטרא.  ליאם דיבר על הביטוי "גנבות יפות" - אולי גנבות שילדים לוקחים אחד מהשני, תוך משחק, כדי להשתעשע. אורי הציע- אם הבנקים גונבים מאנשים פשוטים ויש מי שגונב מהבנק כדי לעשות צדק, זו גנבה יפה.

אחר כך חילקנו את הדפים משבוע שעבר בהם נכתבה כותרת למאמר.

הנושאים שהילדים העלו:

אלמנט הטבע בשני השירים

האנשה בשני השירים

תעלומות בשני השירים

תחלופת עונות בשני השירים

צלילים בשני השירים

אלמנט הזמן בשני השירים

סוגי עצב בשני השירים

אלמנט הרוח בשני השירים

אלמנט הרחוב בשני השירים

התייחסנו לכל מושג

טבע. מהו טבע? הילדים נתנו דוגמאות לתופעות טבע- צמחים, חיות, ים, הרים. טבע הוא כל דבר שעומד בניגוד למשהו מלאכותי,  יצירה אנושית. כל דבר שקיים ולא מושפע מהאדם.

האנשה- דרך הבעה ספרותית.  ייחוס תכונה אנושית למשהו לא אנושי.

חילופי עונות- מחזוריות. יש אוירה שונה כשעונה מתחלפת. מורגש לא רק בגוף (חום, קור), גם בנפש. מילים שקשורות לנושא: שעון, זמן, מזג אוויר, הדרגתיות

תעלומות- אי ידיעה שניתן לפתור אותה אבל זה מסובך. משהו נעלם שצריך לחפש, לבלוש כדי למצוא את הסיבה להיותו

צלילים- לצלילים יש עוצמת מסוימת.  מנגינה מורכבת פיזיקלית מגלי קול . האוזניים קולטות את הצליל. צלילים יכולים להשפיע על הרגשות שלנו. לעורר עצב, שמחה, זיכרון

זמן- תמיד בתנועה, לא יכול לעצור. אי אפשר להשפיע על הזמן  אי אפשר לחזור בזמן.  הזמן  נע בכיוון אחד, (אופק לימד אותנו שיש תיאוריות אחרות בעניין הזה). השעה מחזורית, הזמן לא. השעה ארבע אתמול היום ומחר לא דומה זו לזו מלבד העובדה שאנחנו קוראים לה השעה ארבע.

עצב- יש ביטויים שונים לעצב: בכי, צבע פנים, פנים שמעידות על קושי, כאב. עצב הוא סוג של רגש, הפוך משמחה. "עצב - מעבר של אדם משלמות גדולה יותר לשלמות קטנה יותר" כך שפינוזה

רוח- תופעה טבעית של אוויר זז, נושב. זהו מצב פיזי אך משתמשים במילה גם כדי לתאר מצב נפשי. רוח האדם זהו ביטוי שמתייחס למחשבה האנושית.  מכאן גם מדעי הרוח, ספרות,  פילוסופיה,  היסטוריה.  כשאנחנו נפגשים כאן כל שבוע תחת הכותרת של דרך רוח אנחנו חושבים יחד על רוח האדם

רחוב- מקום שנעים, זזים בו. מקום ציבורי. יכול להיות שקט, סואן בטוח ומוגן או אלים ומסוכן. הגזוזטרה בשיר היא על הגבול שבין הפרטי לציבורי, לפומבי.

הילדים עבדו קשה במפגש הזה. חרגנו גם מזמן המפגש שנמשך כשעה וחצי. היה מעניין ומעורר לקראת השלב הבא.


אופק נגאר:

פילוסופיה:

לאחר ההפסקה התכנסנו לשיעור פילוסופיה משותף, לשתי הקבוצות יחד. קראנו קטע מאת ברוך שפינוזה, הפילוסוף האהוב עליי (אופק), העוסק באופי היחסי של המוסר. לפני הקריאה סיפרתי קצת על הרקע של שפינוזה כיהודי, על החרם שעבר בקהילה היהודית, ועל חייו מחוץ לקהילה.

השאלות שנשאלו:

האם הטענה של שפינוזה מוצדקת? למה התכוון ב״מה טוב יותר…״? למה לכל אחד יש דעה אחרת על מה זה טוב ומה זה רע? למי מדברים בטקסט כשאומרים ״משתוקקים״? למה ״איננו משתוקקים לדבר מפני שאנו שופטים שהוא טוב״? למה שפינוזה מדבר דווקא על טוב ורע?

השאלה שנבחרה: למה לכל אחד יש דעה אחרת על טוב ורע?

דניאל - לכל אחד יש דעה אחרת, אי אפשר שכולם יסכימו.

ליאם - לכל אחד יש דעה אחרת, יכול להיות שאני אראה סרט, שלי הוא טוב ולאחר הוא רע, אולי מפחיד או לא מעניין.

אופק - איך? זה אותו הסרט.

ליאם - דומה אחרת - תופסת. אני אוהב ומישהו אחר לא.

ליאורי - כל אחד חושב שמשהו רע או טוב, יש לכל אחד דעה שונה. יש כאלה שאומרים שזה טוב להם לעשות פשעים אבל בכללי זה רע.

ליאור - יש משחק בפלייסטיישן שהתווכחתי עם אח שלי איזה מסלול [מירוצים] יותר טוב.

אופק - (לליאורי) מה זה ה״בכללי״ הזה?

ליאורי - יש דברים שהם לא טובים. הם לא חוקיים, כמו לגנוב מחנות.

אופק - אבל מה זה אומר ״בכללי״?

ליאורי - שכל גניבה היא לא בסדר, גם אם אתה חושב שכן.

דניאל - גניבות זה טוב למי שגונב ולא טוב למי שגונבים ממנו.

אלמה - גם דברים קטנים שלא עולים הרבה.

אופק - [דוגמה של משפחה רעבה שגונבת אשכול בננות]

ליאם - חצי־חצי, זה לא טוב לגנוב, אבל אפשר לבקש מהירקן או לבקש באינטרנט או לקבץ נדבות.

גאיה - לא לגנוב. אם תשאל ותדבר אז יענו לך יפה יותר, במקום לגנוב ואז ייצא לך משהו רע.

ליאורי - אם מישהו גנב אשכול בננות למטרה טובה, ואף אחד לא שם לב - עדיין זה מעשה לא טוב, כי עדיין כל בננה עולה כסף, שווה כסף. אז זה עדיין גניבה.

ליאור - תלוי בשביל מה אתה גונב. למשל הבננות זה משהו ש[מי שגונב] צריך ויכול להציל אולי ממוות. אבל יש כאלה עשירים וגונבים סתם בשביל עוד כמה שקלים.

עדי ד. - מה השאלה שוב?

אופק - [חוזר על השאלה ומוסיף שאלה נוספת שנשאלה: האם זה מוצדק שאנשים שופטים מה טוב כראות עיניהם? מה טוב ״בכללי״?]

עדי ד. - אם למשל לא שואלים ופשוט גונבים, אז זה לא טוב גם בכללי. אם הוא שואל ואומרים לו ״לא״ שישאל מישהו אחר.

אלמה - הגניבה של הבננות טובה עבור מי שגונב, אבל גניבה זה לא הפתרון לכל דבר.

מאיה - הגנב יחשוב רק על עצמו, בלי לחשוב פעמיים, כי הוא ממש זקוק למזון.

אופק -[מסביר מה זה מוסר יחסי בניגוד למוסר מוחלט]

ליאורי - אם יש מוסר יחסי צריך להתחשב גם במוסר המוחלט. אם אתה גונב תחשוב גם על הצד השני - הוא עובד, מתפרנס ועושה כסף.

הדר - אתה מסכים או לא מסכים עם שפינוזה?

ליאורי - זה נכון אבל לא ממש מוצדק.

אופק - [דוגמה של עבודת ילדים בסין, בקטיף תה למשל, לעומת בית־ספר מערבי - היחסיות של המוסר בין תרבויות שונות]

גאיה - לדעתי ילדים כן צריכים חינוך חובה. כן יש מקומות [מדינות] שנותנים לילדים לעבוד במקומות. ואין להם הפסקות לשירותים וזה לא מתאים לילדים.

ליאם - לדעתי זה בסדר, אני אוהב לעשות דברים. הם לא משועבדים שם, הם יותר עוזרים למשפחה.

אלמה - זה גם לא חייב להיות בהכרח לעזור למשפחה, בשעור שפה למדנו על ילד שעבד בחנות צעצועים.

ליאור - יש ילדים שהם עניים ואין להם כסף לציוד ללימודים אז הם עובדים כדי להשיג כסף. זה לא טוב, המדינה צריכה לגייס כסף כדי שהילדים ילמדו ויהיה להם בית ולא יצטרכו לעבוד בכל מיני עבודות.

אורי - [דוגמה של ילד שעבד במפעל שטיחים, נשלח למפעל כערובה]

הדר - מי הטוב ומי הרע? [בסיפור של מפעל השטיחים]

אורי - לדעתי אלה שלקחו את הילד הם הרעים.

הדר - ומה שפינוזה היה אומר על זה?

אורי - היה אומר שהכל יחסי.

ליאורי - אם יש ילד בבית־הספר והוא רוצה לעבוד כדי לעזור להורים, למה אסור לו?

ליאם - אולי זה פעילות משפחתית [קטיף התה בסין].

כאן תם הדיון. להבא עדיף לדעתי לקיים את שיעור פילוסופיה בשתי קבוצות, כדי לאפשר סביבה שקטה יותר בשלב השאלות, וכדי לאפשר ליותר ילדים להשתתף בדיון.

תגובות


  • Facebook

ליצירת קשר
liorp67@gmail.com
050-587-5544

דרך רוח

לקידום מדעי הרוח בישראל

(חל״צ)

bottom of page